انتقال، صلح یا اجازه بهره برداری از علامت تجاری، برند یا لوگو

  1. خانه
  2. آموزش
  3. انتقال، صلح یا اجازه بهره برداری از علامت تجاری، برند یا لوگو
علامت تجاری

علامت تجاری (برند)

انتقال علامت تجاری یا همان برند به تشریفاتی نیاز دارد.

در این پست با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این تشریفات در دفترخانه اسناد رسمی بپردازیم.

چکیده:

بعد از ارائه کالا یا خدمتی مهمترین کار ثبت برند و لوگو (علامت تجاری) است و ما در این پست قصد نداریم از ضرورت ثبت علامت تجاری سخن بگوییم و قصد ما نحوه انتقال یا اجازه بهره برداری از علامت تجاری (برند یا لوگو) است.

صاحب علامت تجاری، می تواند:

  1. علامت تجاری خود را به شخص دیگری انتقال دهد.
  2. یا اجازه بهره برداری از علامت تجاری را به شخص دیگری منتقل کند.

که برای هر دو مورد باید به دفترخانه ای در سطح شهر مراجعه نمایید.

ماده ۱۳۹ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری: هرگونه انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد.

 

اجازه بهره برداری از علامت تجاری

صاحب علامت تجاری، می تواند اجازه بهره برداری از علامت تجاری خود را به شخص دیگری بدهد.

که در این صورت، مالک علامت تجاری کماکان مالک آن است و فقط موافقت خود را درباره استفاده از علامت تجاری توسط دیگری اعلام می کند. که معمولاً در قبال پرداخت مبلغی است.

برای اجازه بهره برداری از علامت تجاری، مالک میتواند وکالت بلاعزلی به اجازه گیرنده بدهد.

بیشتر بدانید: نمونه سند وکالت اجازه بهره برداری از علامت تجاری

که ذکر مدت اجازه بهره برداری در آن کاملاً لازم و ضروری است.

لذا با عنایت به ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ذکر این نکته ضروری می باشد که آیا وكيل حق انتقال يا اعطاي اجازه هاي بعدي را به اشخاص حقيقي يا حقوقي دارد یا ندارد؟

که در صورت عدم ذکر این موضوع، اگر انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره برداری از علامت در مجوز ذکر نشود هر مجوز بهره برداری که به ثبت می‌رسد، غیر انحصاری تلقی میگردد.

ماده ۱۴۱ ـ مالک علامت میتواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطا نماید.
در مجوز بهره‌برداری همچنین باید صریحاً به این نکته اشاره شود که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می‌شود یا خیر و نیز این که آیا اجازه گیرنده فعلی حق اعطای اجازه های بعدی را دارد یا خیر. اگر انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره برداری از علامت در مجوز ذکر نشود هر مجوز بهره برداری که به ثبت می‌رسد، غیر انحصاری تلقی می‌گردد.

مدارک مورد نیاز اعطای مجوز بهره برداری

ماده ۱۴۳ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری: درخواست ثبت مجوز بهره برداری باید توسط مالک علامت با تصریح به موارد ذیل تسلیم مرجع ثبت شود:

  1. اسم و نشانی و تابعیت اجازه گیرنده و نماینده قانونی وی در صورت وجود؛
  2. بیان کالاها یا خدماتی که اجازه بهره برداری نسبت به آن‌ها اعطاء شده است، در صورتی که اجازه فقط نسبت به بخشی از کالاها یا خدمات باشد.
    • مدارک ذیل باید به درخواست ثبت مجوز بهره برداری منضم گردد:
      1. مدرک قانونی مبنی بر اعطاء اجازه بهره‌برداری که به امضاء اجازه دهنده و اجازه گیرنده رسیده است؛
      2. اصل آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت؛
      3. مدارک نمایندگی قانونی، درصورت وجود؛
      4. رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ها.
        تبصره ۱: مرجع ثبت پس از ثبت مجوز بهره‌برداری و انتشار آگهی موضوع ماده ۱۴۶ این آیین‌نامه، در صورت درخواست، گواهی ثبت مجوز بهره‌برداری را برای اجازه گیرنده صادر خواهد کرد.
        تبصره ۲: مراتب فسخ یا خاتمه پیش از موعد مجوز بهره‌برداری در صورتی که در چارچوب متن قرارداد و مطابق قوانین و مقررات مربوط باشد، نیز به موجب مقررات این ماده، با انجام تغییرات لازم، قابل ثبت خواهد بود.

نحوه کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالاها یا خدمات

همچنین مطابق ماده ۱۴۲ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری: مرجع ثبت مکلف است وجود شرایطی را در زمینه کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالاها یا خدمات موضوع علامت توسط اجازه گیرنده را در مجوز بهره‌برداری احراز کند، در غیر این صورت، مجوز بهره برداری قابل ثبت نخواهد بود.


انتقال و صلح علامت تجاری

 

مراحل انتقال علامت تجاری در ۱۰ مرحله (روش جدید با سیستم جدید)

  1. ثبت نام در سایت (هم انتقال دهنده و هم انتقال گیرنده)
  2. درخواست انتقال توسط انتقال دهنده در وبسایت مرکز مالکیت معنوی
  3. بارگذاری مدارک مورد نیاز در سایت
  4. مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند صلح علامت تجاری
  5. استعلام دفتر خانه از مرکز مالکیت معنوی.
  6. بارگذاری نامه دفترخانه و سایر مدارک در سایت جهت اخذ پاسخ نامه دفترخانه
  7. حضور هر دو خریدار و فروشنده در دفترخانه و امضا سند صلح علامت تجاری
  8. بارگذاری سند صلح علامت تجاری و سایر مدارک در وبسایت مرکز مالکیت معنوی توسط انتقال گیرنده
  9. انتشار آگهی انتقال علامت در روزنامه های کثیر الانتشار
  10. مراجعه به مرکز مالکیت معنوی و دریافت گواهی ثبت علامت تجاری به نام انتقال گیرنده

توضیحات تکمیلی

برای انتقال علامت تجاری ابتدا انتقال دهنده (مصالح) و انتقال گیرنده (متصالح) باید در وبسایت “مرکز مالکیت معنوی” ثبت نام کنند و کد شناسایی سامانه مالکیت معنوی دریافت نمایند.

هنگام ثبت نام باید به نکات زیر توجه فرمایید:

جهت دریافت کلیه پیامک های مربوط به مرکز مالکیت معنوی، چنانچه عضو سرویس ارسال پیامک نمی باشید عدد ۵ را به ۲۰۱۲۱۲ ارسال نمایید و سپس طبق راهنمای اعلام شده در متن پیامک اقدام نمایید.

هر کدملی، شناسه ملی، کد فراگیر اتباع خارجی، برای انجام تمام فرآیندهای اداری خود نیاز دارند تنها یکبار ثبت نام کنند.

بیشتر از یکبار ثبت نام کردن منجر به بروز خطاهایی در آینده فعالیت های شما می گردد.

پس از ثبت نام حتماً باید حساب کاربری خود را با گواهی امضا تایید نمایید.

روش کار به این صورت است که ابتدا فرم گواهی امضا را از وبسایت “مرکز مالکیت معنوی” دانلود نموده و یا از فرم های آماده گواهی امضا موجود در دفاتر اسناد رسمی (جهت دریافت فرم نمونه امضا کلیک نمایید) استفاده نمایید.

» برای تایید حساب کاربری ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی نیاز به اخذ گواهی امضا با شناسه یکتا و رمز تصدیق میباشد. که در صورتی که حساب کاربری شما حقوقی است و تعداد افراد صاحب امضا بیش از یک نفر است حتما باید گواهی امضایی واحد برای تمامی صاحبین امضا صادر گردد. در غیر این صورت حساب کاربری شما تائید نمی گردد.

(متن این گواهی امضا به شرح زیر است؛
تعهد نامه غیر مالی (گواهی امضاء)
اینجانب ……. متقاضی اخذ حساب کاربری از سامانه مرکز مالکیت معنوی تعهد می نمایم که اطلاعات هویتی، نشانی پست الکترونیکی، شماره تماس اعم از تلفن ثابت و همراه، آدرس و کدپستی که در سامانه مرکز مالکیت معنوی و همچنین متعاقباً در اظهارنامه های بعدی ثبتی ابراز می نمایم واقعی و صحیح بوده و حساب کاربری دریافتی از سامانه را نیز در اختیار فرد دیگری قرار نخواهم داد. ضمناً استفاده از حساب کاربری که در مقابل اخذ اثر انگشت به من اختصاص داده شده در کلیه فرآیندهای ثبت و اقدامات بعدی آن بمنزله امضاء اینجانب بوده و در صورت هرگونه سوء استفاده از حساب کاربری مربوط عهده دار مسئولیت حقوقی و کیفری آن خواهم بود. همچنین در صورت هرگونه تغیر در اطلاعات ابرازی مراتب را ازطریق سامانه مذکور در سریعترین زمان ممکن ثبت و اعلام خواهم نمود.
محل گواهی امضاء سردفتر)

و پس از آن شناسه یکتا سند گواهی امضا و تاریخ سند گواهی امضا و رمز تصدیق سند گواهی امضا را که از دفتر اسناد رسمی دریافت نموده اید در فرم “تایید حساب کاربری با گواهی امضا” وارد نمایید.

نکته اول: اگر با عنوان شخصیت حقوقی در وبسایت ثبت نام کرده اید، همه اشخاص دارای حق امضا باید امضای خود را در دفترخانه تحت یک شناسه یکتا گواهی نمایند چرا گه در قسمت تایید گواهی امضا فقط جای تایید یک شناسه یکتا و رمز تصدیق وجود دارد.

نکته دوم: دقت داشته باشید که با سیستم جدید انتقال علامت تجاری ممکن است در انتقال علامت با وکالت نامه با مشکلاتی روبرو شوید.

لذا پیشنهاد محضرچی این است که با “وکالتنامه انتقال علامت تجاری” اقدام به معامله و تسویه حساب ننمایید.

صلح علامت تجاری در دفترخانه

انتقال دهنده ی علامت تجاری (مصالح) باید به دفتراسنادرسمی مراجعه نماید.

سپس دفترخانه نامه ای به مصالح تحویل میدهد. که مضمون این نامه به شرح زیر است:

ریاست محترم مرکز مالکیت معنوی با سلام و احترام چون آقای/خانم/شرکت ……………………. قصد انتقال علامت تجاری ……………. ثبت شده در طبقه …………….. با شماره ثبت ………….. مورخ ………….. و شماره اظهارنامه …………….. مورخ ………….. را به آقای/خانم/شرکت ……………………. دارند، خواهشمند است مراتب بلامانع بودن آن را به این دفترخانه اعلام فرمایید.

پس از  مراجعه و دریافت نامه از دفترخانه، مصالح باید اصل گواهی ثبت علامت تجاری و نامه ای که از دفترخانه دریافت کرده به همراه سایر مدارک مورد نیاز در پنل کاربری خود در وبسایت “مرکز مالکیت معنوی” بارگذاری نماید و مشخص کند که خریدار (متصالح) چه شخصی است.

که برای این کار باید کد شناسایی سامانه مالکیت معنوی خریدار را وارد نماید.

پس از آن و با توجه به راهنمایی هایی که توسط کارشناسان مرکز مالکیت معنوی به شخص ارائه میگردد، مصالح جهت دریافت اصل جوابیه نامه دفترخانه باید به آن مرکز مراجعه نماید.

سپس هر دو خریدار و فروشنده (مصالح و متصالح) جهت امضای سند خود به دفتراسناد رسمی مربوطه مراجعه می نمایند.

و چنانچه مالک یا خریدار علامت تجاری شخص حقوقی باشد، همه اشخاص دارای حق امضا باید به دفترخانه مراجعه نمایند.

دفتراسناد رسمی پس از پشت نویسی اصل گواهی ثبت علامت تجاری، آن را به همراه اصل سند صلح به طرفین تحویل خواهد داد.

متصالح مجدداً کلیه اسناد و مدارک را در پنل کاربری خود در وبسایت مرکز مالکیت معنوی بارگذاری نموده و پس از درخواست درج آگهی در روزنامه رسمی و سپس تایید توسط کارشناسان مربوطه جهت صدور گواهی ثبت علامت تجاری به مرکز مالکیت معنوی هدایت خواهد شد.

مدارک مورد نیاز:

  1. اصل گواهی ثبت علامت تجاری
  2. مدارک شناسایی طرفین

اگر انتقال راجع به قسمتی از کالاها یا خدمات موضوع علامت ثبت شده باشد

ماده ۱۴۰ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری: اگر انتقال راجع به قسمتی از کالاها یا خدمات موضوع علامت ثبت شده باشد، خروج آن از مالکیت مالک اولیه علامت، به صورت مشخص در پی علامت ثبت شده در دفتر ثبت علامت تجاری، ثبت و چنانچه با انتقال مزبور طبقه، یا طبقاتی کلاً از حیطه علامت ثبت شده خارج گردد، در این صورت به آن طبقه یا طبقات شماره یا شماره‌های فرعی از شماره (۱) به تعداد طبقات مزبور تعلق می گیرد و هرگاه انتقال صرفاً مربوط به کالا‌ها یا خدمات، بدون انتقال کلی طبقه مربوط واقع شده باشد، بدواً به طریق فوق شماره گذاری شده و پس از آن شماره فرعی از شماره فرعی طبقه مرتبط محسوب و به همین طریق به دنبال علامت ثبت شده درج می گردد.

  • تبصره ۱: هرگاه انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم منعکس گردد، می‌بایست به شماره ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوط اشاره شود.
  • تبصره ۲: در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت، مدت اعتبار بخش منتقل شده نمی‌تواند بیشتر از مدت اعتبار باقی مانده علامت ثبت شده در گواهی‌نامه ثبت آن باشد.
  • تبصره ۳: در صورت انتقال جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت، منتقل‌الیه می‌تواند درخواست صدور گواهی‌نامه علامت برای مدت باقی مانده از دوره اعتبار علامت ثبت شده را نماید.
  • تبصره ۴: چنانچه علامت ثبت شده در موعد مقرر تمدید نگردد، مانع از تمدید علامت برای آن دسته از کالاها و خدماتی که قبل از موعد تمدید جزئاً منتقل شده‌اند، نخواهد بود.
  • تبصره ۵: نقل و انتقالات جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت باید در ظهر آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت نیز منعکس گردد.

در صورت فوت مالک علامت تجاری

علامت تجاری حتی پس از فوت صاحب آن قهراً به ورثه او منتقل خواهد شد.

که ضروری است به موجب اظهارنامه ای، نام صاحب جدید آن جهت ثبت، به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی،اعلام گردد.

انتقال جزیی یا کلی علامت تجاری

انتقال کلی که مشخص است اما انتقال جزیی به این معناست که علامت تجاری برای برخی از کالاها یا خدمات مشخص شده، منتقل شود.

یا اینکه علامت برای استفاده در منطقه خاصی منتقل گردد. مثلا فقط در شهر تبریز.


در خصوص این مطلب، سوالات خود را فقط زیر این پست در قسمت دیدگاه ها بنویسید.
خیلی زود جواب شما در پاسخ به دیدگاهتان داده خواهد شد.

اشتراک گذاری این پست

نوشته های مشابه

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Solve : *
29 + 3 =


سیر تا پیاز سیستم ثبت آنی
کلیشه جامع نمونه اسناد
انواع کامپیوتر و تجهیزات دفترخانه
دانلود مستقیم اپلیکیشن اندروید محضرچی
لیست کلیه دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور
تبلیغات دفترخانه ای
Search
Generic filters
فهرست