ماده 13 آیین‌نامه اجرایی بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

دفاتر اسناد رسمى، مجاز به ثبت هرگونه نقل و انتقال از قبيل بيع قطعى، صلح و هبه، بدون احراز و اخذ گواهى پرداخت بدهى مالياتى مورد انتقال شامل ماليات بر دارايى، نقل و انتقال قطعى و اجاره نمى‌باشند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
قوانین مالیاتی

آیین نامه اجرایی بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ هیئت وزیران درخصوص «آیین نامه اجرایی بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» طی نامه شماره ۶۳۵۳۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۹ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

ماده ١٣: ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمى، مجاز به ثبت هرگونه نقل و انتقال از قبيل بيع قطعى، صلح و هبه، بدون احراز و اخذ گواهى پرداخت بدهى مالياتى مورد انتقال شامل ماليات بر دارايى، نقل و انتقال قطعى و اجاره نمى‌باشند. متخلفين در پرداخت ماليات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند.

تبصره ١: سازمان موظف است با طراحى سامانه‌اى، امكان مراجعه، مشاهده ارزش دارايى مشمول، اعتراض و پرداخت ماليات و دريافت گواهى موضوع اين آيين‌نامه را براى اشخاص مشمول فراهم نمايد و تمهيدات لازم را به منظور دسترسى برخط ادارات ثبت اسناد و املاك و دفاتر اسناد رسمی به عمل آورد.

تبصره ٢: سازمان مكلف است يس از وصول ماليات متعلق موضوع اين آيين‌نامه، گواهى پرداخت مالیات بر دارایی سالانه دارایی‌های مشمول را در سامانه مربوط صادر نماید.

تبصره ٣: چنانچه به هر دليلى، استعلام وضعيت بدهى مالياتى دارايى/دارايى‌هاى مشمول اين آیين نامه، توسط ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی از سامانه موضوع اين ماده بى پاسخ بماند يا بدهى اعلام شده كمتر از مبلغ واقعى باشد، مسئوليت پرداخت ماليات متعلق، با مالک/مالکان دارایی مشمول در زمان تعلق مالیات خواهد بود.


پانوشت

بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور:

ذ ـ

  1. زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هر یک از آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیارد (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۳ مالک املاک فوق بوده است.
  2. واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند. هشتاد درصد (۸۰%) جریمه‌های دریافتی حسب مورد به وزارت جهاد کشاورزی (جهت احیا، حفاظت، تجهیز و نوسازی و تجمیع و یکپارچه‏ سازی اراضی کشاورزی)، شهرداری‌ها (جهت توسعه فضای سبز، جنگل‌کاری و عملیات آبخیزداری در بالادست شهرها) و دهیاری‌های (جهت اجرای طرحهای تملک دارایی سرمایه‏ای و توسعه زیرساخت‏های اشتغال روستایی) محل باغ‌ویلا با رعایت اصل پنجاه ‌و سوم (۵۳) قانون اساسی اختصاص می‌یابد.
    آیین‌نامه ‌‌اجرائی این بند ظرف دو ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
  3. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری ها موظفند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به سامانه مربوط از طریق تبادل برخط داده مبتنی بر رابط های نرم افزاری (وب سرویس) ، حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول بر اساس ارزش روز آنها که بر مبنای آخرین ارزش معاملاتی موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم توسط این سازمان تعیین می‌شود حداکثر تا پایان آذر سال ۱۴۰۳ اقدام نماید و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.
  4. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ‌­ویلاهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ­ سال ۱۴۰۳ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد. مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیاتهای مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.
  5. سازمان مکلف است بیست و هفت صدم واحد درصد از کل ده درصد (۱۰%) مالیات بر ارزش افزوده را برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش اختصاص دهد. این مبلغ در ردیف‌های مربوط به وزارتخانه­‌های ورزش و جوانان به میزان شصت درصد (۶۰%) و آموزش و پرورش به میزان چهل درصد (۴۰%) درج و به طور مستقیم از خزانه به این وزارتخانه ها پرداخت می‌شود.
    • ۱ـ ۵ ـ این اعتبار با اولویت مناطق کم ­برخوردار هزینه می­شود.
    • ۲ـ ۵ ـ پرداخت هرگونه وجهی از این محل به ورزش حرفه‌ای، ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.
    • ۳ـ ۵ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌­های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش مکلفند گزارش عملکرد این بند را هر شش ماه یک بار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.
    • ۴ـ ۵ ـ از محل شصت درصد (۶۰%) سهم وزارت ورزش و جوانان، سی درصد (۳۰%) برای اشتغال، ازدواج و فرزندآوری جوانان اختصاص می‌یابد.
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
مالیات
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

انتقال محدوده جغرافيايي قيامدشت از شهرستان پاكدشت به شهرري
از شهریور ثبت شرکت در دفاتر اسناد رسمی با تعرفه مشخص
keyboard_arrow_up