چگونگی تنظیم سند ملک و آپارتمان و خانه (سند قطعی غیر منقول)

  1. خانه
  2. آموزش
  3. چگونگی تنظیم سند ملک و آپارتمان و خانه (سند قطعی غیر منقول)
سند قطعی غیر منقول

چگونگی تنظیم سند ملک و آپارتمان و …

قصد داریم نحوه خرید یا فروش خانه و آپارتمان و … را مختصر و مفید توضیح دهیم (سند قطعی غیر منقول)

همراه ما باشید…

 

مرحله اول (مبایعه نامه)

بعد از پیدا کردن ملک یا آپارتمان خود، اولین قدم تنظیم مبایعه نامه است.

برای تنظیم مبایعه نامه سه راه وجود دارد:

  1. به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند تعهد به بیع تنظیم نمایید.
  2. به یکی از مشاورین املاک مراجعه کرده و مبایعه نامه تنظیم نمایید.
  3. بین خودتان (خریدار و فروشنده) با حضور ۲ نفر شاهد مبایعه نامه تنظیم نمایید.

روش اول از اعتبار بیشتری نسبت به روش دوم برخوردار است و همچنین روش دوم نسبت به روش سوم؛ چراکه در روش اول سند رسمی تنظیم و تحویل شما می گردد.

 

مرحله دوم (مدارک)

بعد از تنظیم مبایعه نامه و تعیین زمان حضور در دفترخانه در مبایعه نامه، فروشنده به دفترخانه مورد نظر مراجعه خواهد کرد (ترجیحاً دو هفته مانده به زمان حضور در دفترخانه) و مدارک زیر را همراه خود به دفترخانه می برد:

  1. کارت ملی و شناسنامه
  2. اصل سند مالکیت
  3. اصل بنچاق (بنچاق چیست؟)
  4. گواهی پایان کار
  5. صورت مجلس تفکیکی (اگر پایانکار ساختمانی باشد نیازی به صورت مجلس تفکیکی نیست)

مرحله سوم (مراحل)

دفترخانه پس از قبول مدارک باید از سازمان ثبت و سازمان امور مالیاتی استعلام نماید.

 

نکته:

هزینه استعلام ثبت
هزینه استعلام ثبت
563,500 ریال

که باید با کارتخوان مستقر در دفتر پرداخت شود.

هزینه استعلام دارایی

استعلام از سازمان امور مالیاتی مشمول هزینه نیست.

پس از استعلام از سازمان امور مالیاتی توسط دفترخانه، فروشنده باید با استفاده از کارتخوان مستقر در دفتر بدهی مالیاتی خود را پرداخت نماید. (بدون نیاز به مراجعه حضوری فروشنده به سازمان امور مالیاتی)

 

مرحله چهارم (امضا سند قطعی غیر منقول)

پس از دریافت مفاصاحساب دارایی و دریافت پاسخ استعلام ثبت دفترخانه سند را تنظیم و آماده امضا می کند.

در اینصورت خریدار و فروشنده طبق توافق قبلی اقدام به پرداخت هزینه سند با استفاده از دستگاه پوز مستقر در دفترخانه می کنند.

نکته
  • هزینه سند قطعی غیر منقول (ملک) تا قبل از دریافت مفاصاحساب سازمان امور مالیاتی مشخص نمیگردد.
  • با توجه به اینکه هزینه سند قطعی غیر منقول باید فقط با یک کارت بانکی کشیده شود، در این خصوص از قبل آمادگی آن را داشته باشید.
  • بعد از امضا و اثر انگشت، و قبل از تایید نهایی سند، فروشنده و خریدار حتما الباقی حساب خود را تسویه کنند و پس از تسویه به دفترخانه اعلام کنید که سند را تایید نهایی کند.

 

مرحله پنجم (سند تکبرگی جدید)

در آخر خریدار از همان دفترخانه تقاضای سند تکبرگی جدید می کند.

هزینه درخواست سند تکبرگی جدید به عهده خریدار است.

هزینه درخواست سند تکبرگی در دفاتر اسناد رسمی: 1,300,000 ریال

همزمان با شروع سال 1399 هزینه درخواست سند تکبرگی از 80,000 تومان به 130,000 تومان تغییر یافت.

 

مدارکی که خریدار در هنگام خروج از دفتر دریافت می کند:
  1. اصل کارت ملی و شناسنامه
  2. بنچاق جدید
  3. اصل سند مالکیت (اگر درخواست سند تکبرگی جدید کرده باشید، اصل سند نزد دفتر باقی می ماند)
  4. گواهی پایان کار
  5. صورت مجلس تفکیکی (اگر تحویل دفترخانه داده باشید)

 

لیست مامل دفاتر اسناد رسمی

 

در خصوص این مطلب، سوالات خود را فقط زیر این پست در قسمت دیدگاه ها بنویسید.
خیلی زود جواب شما در پاسخ به دیدگاهتان داده خواهد شد.

برچسب ها

اشتراک گذاری این پست

نوشته های مشابه

7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مسعود
    2021/01/23 00:01

    سلام سند ملکی غیر منقولی هست که فقط شماره اسعلامات در ان هست واثر انگشت دو نفر و دیگر مشخصات خریدار و فروشنده در ان قید نشده ایا اعتباری دارد

    پاسخ
    • سردبیر
      2021/01/23 08:12

      پشت نویسی سند تکبرگ مانند سند دفترچه ای نیست و همین که شماره سند در آن قید شود کافی است و شما هم بلافاصله پس از تنظیم سند باید درخواست سند تکبرگ جدید نمایید تا سند تکبرگ جدید به نام شما صادر شود

  • امیر
    2021/01/21 21:07

    خونه‌ ای‌ که رفع توقیف‌ شده میشه‌ فروخت‌..

    پاسخ
    • سردبیر
      2021/01/21 21:35

      سلام
      بله
      ابتدا باید از سازمان ثبت استعلام نمایید

  • […] مردم سند رسمی ملک را به عنوان بنچاق می شناسند. که پس از خرید و فروش ملک، دفترخانه سند رسمی را تحویل خریدار می دهد که به آن […]

    پاسخ
  • سلام
    سند تک برگی آپارتمانم را پرس کردم حالا وکالتی فروختم ولی دفتر اسناد رسمی به خریدار گفته حتما باید پرس سند باز بشه. بازکردنش هم ظاهرا خرابش میکنه. چه باید کرد؟ و چقدر زمان می بره؟
    با تشکر

    پاسخ
    • سردبیر
      2020/07/20 06:24

      برای وکالت نامه نیازی به باز کردن پرس سند نیست.
      اما برای فروش چون باید مواردی در پشت سند نوشته شود باید پرس باز شود.
      و چنانچه بیم آن می رود که با باز کردن آن خراب شود، باید سند خود را جهت تعویض به دفترخانه تحویل دهید پس پرداخت هزینه های مربوطه.
      که البته در مورد شما می توان در وکالت نامه اجازه تقاضا و دریافت و تعویض سند تکبرگ را به وکیل داد که نیازی به حضور شما نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Solve : *
29 + 8 =


سیر تا پیاز سیستم ثبت آنی
کلیشه جامع نمونه اسناد
انواع کامپیوتر و تجهیزات دفترخانه
دانلود مستقیم اپلیکیشن اندروید محضرچی
لیست کلیه دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور
تبلیغات دفترخانه ای
Search
Generic filters
فهرست