با پایان یافتن طرح مدیریت بهینهسازی انرژی، ساعات کاری سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) به روال سابق بازگشت. همچنین بخشنامه جدیدی در خصوص وضعیت فعالیت دفاتر اسناد رسمی در روزهای پنجشنبه صادر شده است. در این پست، متن کامل بخشنامههای جدید و تحلیل آنها را در پرتو بخشنامه قبلی (مبنای ۴۴ ساعت کار هفتگی) بررسی میکنیم.
ساعت کاری دفاتر اسناد رسمی در نیمه دوم ۱۴۰۴؛ بازگشت به روال سابق و تکلیف پنجشنبهها
موضوع: فعالیت دفاتر اسناد رسمی (بازگشت ساعات کاری سامانه)
متن اصلی مکاتبه مورخ ۱۴۰۴/۷/۱ دفتر توسعه سامانهها و خدمات الکترونیک به شرح زیر است:
به: جناب آقای الیاسی مدیرکل محترم امور اسناد وسردفتران
موضوع: فعالیت دفاتر اسناد رسمی
با سلام و احترام
در راستای اجرای بخشنامه شماره ۱۴۰۴/۶۹۳۸۶ مورخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۳ و مکاتبات و دستورات شفاهی معاونت محترم امور اسناد سازمان، سامانه ثبت الکترونیک اسناد در بازه زمانی اعلام شده روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۰۰ لغایت ۱۴:۰۰ برای کلیه دفاتر اسناد رسمی کشور فعال بوده و در غیر از ساعات مذکور از دسترس خارج بود. با عنایت به اتمام مصوبات مدیریت بهینه سازی انرژی از اول مهرماه ساعت کاری دفاتر به روال قبل روزهای غیر تعطیل رسمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۶:۰۰ و روزهای پنجشنبه ۷:۰۰ لغایت ۱۲:۰۰ بازگردانده شد.
قابل ذکر است که در ساعات غیر از ساعات اعلام شده دفاتر اسناد رسمی امکان کار با سامانه تا مرحله قبل از اخذ شناسه یکتا را خواهند داشت.
خواهشمند است دستور فرمایید در صورت وجود هرگونه تغییر مراتب را اعلام تا اقدامات فنی لازم انجام گیرد.
محمد صادق روشنی – مسئول امور دفتر توسعه سامانه ها و خدمات الکترونیک
جزئیات مکاتبه (ساعات سامانه)
| تاریخ | ۱۴۰۴/۰۷/۰۱ |
| موضوع | فعالیت دفاتر اسناد رسمی (ساعات دسترسی سامانه) |
| فرستنده | دفتر توسعه سامانه ها و خدمات الکترونیک |
| گیرنده | مدیرکل امور اسناد و سردفتران |
موضوع: فعالیت دفاتر اسناد رسمی در روزهای پنج شنبه
متن اصلی بخشنامه شماره ۱۴۰۴/۱۴۵۰۹۴ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۲ به شرح زیر است:
به: جناب آقای موسوی سرپرست محترم اداره کل ثبت اسناد و املاک استان همدان
موضوع: فعالیت دفاتر اسناد رسمی در روزهای پنج شنبه
با سلام و احترام
عطف به نامه شماره ۱۴۰۴/۱۱۱/۲۰۸۳۳ – ۱۴۰۴/۷/۱۵ مطابق بند ب مصوبات جلسه مورخ ۱۴۰۴/۶/۲ شورای عالی تحول و تعالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح گردیده:
«در صورت اعلام تعطیلی عمومی توسط هیات دولت با دستور مستقیم استاندار تعطیلی دفاتر اسناد رسمی در محدوده تحت شمول ابلاغیه الزامی است.»
لذا مطابق مصوبه نظارت و پیگیری اقدام گردد.
سید عبدالعزیز الباسی
مدیر کل امور اسناد و سردفتران
جزئیات بخشنامه (تعطیلی پنجشنبهها)
| شماره بخشنامه | ۱۴۰۴/۱۴۵۰۹۴ |
| تاریخ صدور | ۱۴۰۴/۰۷/۲۲ |
| موضوع | فعالیت دفاتر اسناد رسمی در روزهای پنج شنبه |
| فرستنده | مدیر کل امور اسناد و سردفتران |
| گیرنده | اداره کل ثبت اسناد و املاک استان همدان |
تحلیل و بررسی بخشنامهها: ساعت کاری دفاتر چگونه است؟
دو بخشنامه جدید، وضعیت ساعات کاری دفاتر اسناد رسمی را که پس از اجرای طرح تابستانی مدیریت انرژی دچار ابهام شده بود، روشن میکند. برای درک کامل موضوع، باید این دو بخشنامه را در کنار بخشنامه مبنا (مربوط به ۴۴ ساعت کار هفتگی) تحلیل کرد.
همواره جدیدترین ساعت کاری را از این لینک مشاهده کنید.
۱. بازگشت ساعت کاری سامانه به روال سابق
مکاتبه دفتر توسعه سامانهها (مورخ ۱۴۰۴/۷/۱) به معنای پایان رسمی ساعات کاری شناور تابستانی (که سامانه تا ساعت ۱۴ فعال بود) است. بر این اساس، ساعات دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شرح زیر بازگردانده شد:
- شنبه تا چهارشنبه: از ساعت ۷:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰
- پنجشنبه: از ساعت ۷:۰۰ لغایت ۱۲:۰۰
نکته کلیدی: این ساعات، مربوط به دسترسی سامانه برای ثبت نهایی و اخذ شناسه یکتا است. در خارج از این بازههای زمانی، دفاتر همچنان میتوانند امور مقدماتی سند (مانند استعلام، آمادهسازی متن و…) را در سامانه انجام دهند.
۲. تکلیف فعالیت در روزهای پنجشنبه
بخشنامه مدیرکل امور اسناد (مورخ ۱۴۰۴/۷/۲۲) به ابهام مهمی در خصوص تعطیلی پنجشنبهها پاسخ میدهد. برخی تصور میکردند با تعطیل شدن ادارات دولتی در روزهای پنجشنبه در برخی استانها، دفاتر اسناد رسمی نیز باید تعطیل باشند.
این بخشنامه تصریح میکند که دفاتر اسناد رسمی نهادی عمومی غیردولتی هستند و تابع تعطیلات بخش اداری نیستند. تعطیلی دفاتر فقط در صورتی الزامی است که:
- توسط هیأت دولت «تعطیلی عمومی» اعلام شود.
- توسط استاندار (بهعنوان نماینده عالی دولت) دستور «تعطیلی عمومی» در آن محدوده صادر گردد.
بنابراین، اگر پنجشنبه در استانی «تعطیل اداری» باشد اما «تعطیلی عمومی» اعلام نشود، دفاتر اسناد رسمی مکلف به فعالیت هستند.
۳. ارتباط با قانون ۴۴ ساعت کار هفتگی (بخشنامه ۱۴۰۳)
موضوع ساعات کاری دفاتر اسناد رسمی، ریشه در الزامات قانونی دارد. بخشنامه شماره ۱۴۰۳/۲۱۹۸۸۸ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۰۴ (که در اسفند ۱۴۰۳ ابلاغ شد) به صراحت به این موضوع اشاره کرده بود.
مبنای قانونی:
- ماده ۱۲ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول: “… ساعت کار دفاتر اسناد رسمی نباید کمتر از چهل و چهار ساعت در هفته باشد…”
- ماده ۵۹ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی (مصوب ۱۴۰۰): “… ساعت کار دفاتر در هفته کمتر از چهل و چهار ساعت نخواهد بود…”
بر اساس همین الزام قانونی، بخشنامه اسفند ۱۴۰۳ ساعات کاری را به شرح زیر تعیین کرده بود تا سقف ۴۴ ساعت محقق شود:
- شنبه تا چهارشنبه: ۸:۰۰ الی ۱۵:۳۰ (۷.۵ ساعت * ۵ روز = ۳۷.۵ ساعت)
- پنجشنبه: ۸:۰۰ الی ۱۴:۳۰ (۶.۵ ساعت)
- مجموع: ۴۴ ساعت
خلاصه و نتیجهگیری نهایی
با جمعبندی سه بخشنامه فوق، وضعیت ساعت کاری دفاتر اسناد رسمی در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ به شرح زیر است:
- الزام قانونی (۴۴ ساعت): دفاتر اسناد رسمی همچنان مکلف به رعایت حداقل ۴۴ ساعت کار در هفته هستند. الگوی پیشنهادی سازمان (بخشنامه ۱۴۰۳) برای پوشش این ۴۴ ساعت، فعالیت از ۸:۰۰ تا ۱۵:۳۰ (شنبه تا چهارشنبه) و ۸:۰۰ تا ۱۴:۳۰ (پنجشنبه) است.
- ساعات دسترسی سامانه: دسترسی به سامانه ثبت آنی برای اخذ شناسه یکتا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۷:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و در روزهای پنجشنبه از ۷:۰۰ تا ۱۲:۰۰ امکانپذیر است. این بازه گستردهتر، صرفاً برای ایجاد انعطاف در کار دفترخانه است و نافی تکلیف ۴۴ ساعت حضور نیست.
- وضعیت پنجشنبهها: روزهای پنجشنبه، روز کاری عادی برای دفاتر اسناد رسمی محسوب میشود (مثلاً طبق الگوی بخشنامه ۱۴۰۳ تا ساعت ۱۴:۳۰). تعطیلی دفاتر در این روز، تنها در صورت اعلام «تعطیلی عمومی» از سوی هیأت دولت یا استاندار، الزامی خواهد بود.




