سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به منظور پیشگیری از ثبت نام تکراری و حفظ حقوق صاحبان نام شرکتهای ثبت شده، از کاربرد کامپیوتر در تنظیم و گردآوری اطلاعات شرکتهای ثبت شده استفاده میکند.
نحوه گردآوری آمار شركتهای ثبت شده
همانطور که طی دستورالعمل شماره 2/1857ـ51/ت مورخ 1363/10/22 دفتر تشکیلات به تفصیل توضیح داده شده، به منظور پیشگیری از ثبت نام تکراری و حفظ حقوق صاحبان نام شرکتهای ثبت شده و نیز در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مطمئن از شرکتهایی که در مرکز و شهرستانها به ثبت میرسد، از کاربرد کامپیوتر در تنظیم و گردآوری این اطلاعات استفاده میشود. علاوه بر آنکه مشخصات کلیه شرکتهای ثبت شده تا به حال کلاً به حافظه کامپیوتر سپرده شده، حداکثر هر سه ماه یکبار نیز اطلاعات جدید مربوط به آن مدت به کامپیوتر اضافه میشود تا اطلاعات به روز نگهداری شود.
علیهذا مقتضی است در اجرای دقیق بخشنامه فوقالذکر نهایت مراقبت و دقت را معمول و حداکثر تا پنجم ماه بعد مشخصات کلیه شرکتهای جدید ثبت شده در هر واحد ثبتی و یا تغییرات احتمالی حاصله در شرکتهای ثبت شده قبلی شامل اصلاحات و تغییرات احتمالی در نوع شرکت، نام شرکت، شماره ثبت، تاریخ ثبت و تاریخ انحلال آن را مطابق فرم منضم به بخشنامه فوقالذکر تهیه و مستقیماً به دفتر تشکیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت ارسال دارند.
به دفتر مذکور دستور داده شده فهرست واحدهای ثبتی را که در ارسال آمار مذکور تاخیر و تعلل مینمایند جهت اتخاذ تصمیم به سازمان ثبت گزارش نمایند.
بند 134 مجموعه بخشنامههای ثبتی