عدم مطالبه گواهی مالیاتی وصول بهای ثمنیه اعیانی

در صورتی که زوجه بهای ثمنیه اعیانی سهم الارث خود را از ورثه شوهر دریافت کند، باید سند اقرارنامه تنظیم کند. این سند مشمول مالیات نقل و انتقال املاک نیست، اما باید مفاد ماده ۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم را رعایت کند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
مجموعه بخشنامه های ثبتی دفترخانه اسناد رسمی

عدم لزوم اخذ گواهی مالیاتی انتقال املاک حین تنظیم اقرارنامه وصول بهای ثمنیه اعیانی

با توجه به مفاد مواد ۹۴۸ و ۹۴۷ قانون مدنی تنظیم سند اقرارنامه مبنی بر دریافت بهای ثمنیه اعیانی سهم الارث زوجه مشمول مالیات نقل و انتقال موضوع فصل مالیات بر درآمد املاک نبوده و نیاز به اخذ گواهی انجام معامله موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ۱۳۶۶ نخواهد داشت، البته رعایت مفاد ماده ۳۵ قانون اخیر الذكر در این خصوص الزامی است.

جوابیه اختصاصی شماره ۳۰/۴/۳۸۵۴ مورخ ۱3۷۵/۵/۱ شورای عالی مالیاتی | کد 503 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی

توجه: دادنامه شماره 23 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری را از این لینک مطالعه بفرمایید.

پانوشت

مواد مرتبط در قانون مالیاتهای مستقیم

لزوم اخذ گواهی مالیات بر ارث حین تنظیم اقرارنامه وصول بهای ثمنیه اعیان

ماده ۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم: ادارات ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیرمنقول را به اسم وراث یا موصی‌له ثبت می‌نمایند، همچنین کلیه دفاتر اسناد رسمی در موقعی که می‌خواهند تقسیم‌نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به ماترک را ثبت کنند، باید گواهینامه حوزه مالیاتی صلاحیت‌دار را مبنی بر عدم شمول مالیات یا اینکه مالیات متعلق کلاً پرداخت یا ترتیب یا تضمین لازم برای پرداخت آن داده شده است مطالبه نمایند و قبل از ارائه این گواهینامه مجاز به ثبت نیستند.

در نظر داشته باشید که ماده ۳۵ قانون مالیات‌های مستقیم در اصلاحات سال ۱۳۹۳ حذف گردید، و احکام ناظر بر تقسیم ماترک متوفی و معاملات وراث راجع به ماترک متوفی در ماده ۳۴ اصلاحی سال ۱۳۹۴ بیان شده است.

ماده 34 (اصلاحي 1394/4/31): اشخاص زير مجاز نيستند قبل از اخذ گواهي پرداخت ماليات مربوط موضوع اين قانون، اموال و دارايي‌هاي متوفي را به وراث يا موصي‌له تسليم كنند و يا به نام آنها ثبت و يا معاملاتي راجع به اموال و دارايي‌هاي مزبور انجام دهند:

  1. بانكها و ساير مؤسسات مالي‌ و اعتباري، شركتها، مؤسسات، نهادهاي عمومي غيردولتي و ساير اشخاص حقوقي دولتي و غيردولتي كه وجوه نقد يا سفته يا جواهر و يا هر نوع مال ديگر از متوفي نزد خود دارند.
  2. ادارات ثبت اسناد و املاك موقعي كه مال غيرمنقول را به اسم وراث يا موصي‌له ثبت مي‌نمايند.
  3. دفاتر اسناد رسمي موقعي كه مي‌خواهند تقسيم‌نامه يا هر نوع معامله وراث راجع به اموال و دارايي‌هاي متوفي را ثبت نمايند.
  4. شركتهايي كه متوفي در آنها مالك سهام يا سهم‌الشركه مي‌باشد.
  5. شركتهاي كارگزاري، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ساير نهادهاي مالي
  6. صندوق‌هاي دادگستري و صندوق‌هاي ادارات ثبت اسناد و املاك كشور

اشخاص مذكور در بندهاي يادشده (به‌استثناي اشخاص موضوع بندهاي (2) و (6) اين ماده و اشخاص موضوع بندهاي (1) و (2) ماده (2) اين قانون) در صورت تخلف علاوه بر اينكه تا معادل ارزش مال مشمول وراث نسبت به پرداخت ماليات و جرائم متعلق مسؤوليت تضامني دارند، مشمول جريمه‌اي به‌ميزان دو برابر ماليات متعلق نيز خواهند بود. در مورد بانكها، شركتها و مؤسسات دولتي، متخلف و شركا و معاونان وي در تخلف نيز مسؤوليت تضامني خواهند داشت.

محاكم دادگستري، ادارات اجراي احكام دادگستري، ادارات ثبت اسناد و املاك كشور، سازمان اوقاف و امور خيريه و اداره سرپرستي صغار و محجورين، صندوق‌هاي دادگستري، صندوق‌هاي ادارات ثبت اسناد و املاك كشور و اشخاص موضوع بندهاي (1) و (2) ماده (2) اين قانون در صورتي كه در حيطه وظايف قانوني خود حكمي را در خصوص اموال و دارايي‌هاي متوفي صادر يا اجراء نمايند، موظفند رونوشت يا تصوير آن حكم را ظرف مهلت ده روز حسب مورد پس از صدور يا اجراء به سازمان امور مالياتي كشور ارسال كنند.

كاركنان مقصر كليه اشخاص حقوقي مذكور، در صورت عدم ارسال حكم يا عدم اخذ مفاصاي مالياتي، علاوه بر مجازات مربوط به تخلفات اداري و قانوني دستگاه مربوط به خود، مكلف به پرداخت جزاي نقدي معادل دوبرابر خسارت‌ وارده به دولت با اقامه دعوي از طرف سازمان امور مالياتي كشور به‌موجب حكم مراجع قضائي ذي‌ربط خواهند بود. اين حكم در مورد شركا و معاونان متخلفان مذكور نيز مجري است.

مواد مرتبط در قانون مدنی

ماده 946 قانون مدنی: زوج از تمام اموال زوجه ارث مي‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، يك هشتم از عين اموال منقول و يك هشتم از قيمت اموال غيرمنقول اعم از عرصه و اعيان ارث مي‌برد، در صورتي كه زوج هيچ فرزندي نداشته باشد سهم زوجه يك چهارم از كليه اموال به ترتيب فوق مي‌باشد.

ماده 947 قانون مدنی (منسوخه): زوجه از قيمت ابنيه و اشجار ارث ميبرد و نه از عين آنها و طريقه تقويم آن است كه ابنيه و اشجار با فرض استحقاق بقاء در زمين بدون‌ اجرت تقويم مي‌گردد.

ماده 948 قانون مدنی: هرگاه ورثه از اداء قيمت امتناع كنند زن مي‌تواند حق خود را از عين اموال استيفاء كند.

بیشتر بدانید:
ثمن اعیان
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هوش مصنوعی نام شرکت شما را انتخاب می‌کند! چگونه؟
شناسنامه کاغذی از رده خارج شد
keyboard_arrow_up