قابلیت استماع دعوای الزام به فک رهن و ابطال معامله معارض

رأی وحدت رویه شماره 832 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، دعوای الزام به فک رهن از سوی خریدار را قابل استماع دانسته و تعهد راهن به رفع موانع انتقال را مستقل تلقی کرده است. با این حال، عقد بیع تا زمان اجرای تعهدات مربوط به پرداخت مطالبات مرتهن، غیر نافذ باقی می‌ماند. همچنین، عدم نفوذ معامله عین مرهونه با عدم نفوذ معاملات فضولی متفاوت است و صرف اعلام عدم رضایت مرتهن، معامله را باطل نمی‌کند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
نظریات مشورتی

تفاوت عدم نفوذ معاملات عین مرهونه و معاملات فضولی

با عنایت به رأی وحدت رویه شماره 832 مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ هیأت عمومی دیوان‌ عالی کشور که دعوای الزام به فک رهن را از سوی خریدار قابل استماع دانسته است، آیا دعوای ابطال معامله معارض با حق مرتهن قابلیت استماع دارد؟

در صورتی که همزمان هر دو دعوا از سوی خریدار و مرتهن مبنی بر الزام به فک رهن و در مقابل ابطال معامله منافی حق مرتهن مطرح شود، دادگاه چه تصمیمی باید اتخاذ کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولاً، رأی وحدت رویه شماره 832 مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور در واقع قصد صریح یا ضمنی راهن در ضمن عقد بیع به رفع موانع انتقال را تعهدی مستقل تلقی و بر این اساس، دعوای الزام به وفای آن و فراهم ساختن موجبات فک رهن را مسموع دانسته است؛ اما این امر مانع از آن نیست که عقد بیع تا زمان اجرای تعهدات مربوط به پرداخت مطالبات مرتهن، به عنوان عقدی غیر نافذ باقی بماند.

ثانیاً، عدم نفوذ معامله یا مراعا بودن معاملات عین مرهونه (ماده 793 قانون مدنی) امری متفاوت از عدم نفوذ معاملات فضولی (ماده 247 قانون مدنی) است؛ زیرا در معامله فضولی پس از رد، اجازه مؤثر نیست (ماده 250 قانون مدنی) و به صرف رد معامله باطل می‌شود؛ اما صرف اعلام عدم رضایت مرتهن نسبت به معامله راهن، آن را باطل نمی‌کند و امکان رفع مانع با پرداخت دین یا جلب رضایت مرتهن وجود دارد؛ بنابراین، در فرض جلب نکردن رضایت مرتهن، استماع دعوای ابطال معامله و صدور حکم به ابطال آن با منع قانونی مواجه نیست.

نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، شماره نظریه: 7/1403/67، شماره پرونده: 1403-76-67ح، تاریخ نظریه: 1403/06/04

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
فک/فسخ رهن
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ممنوعیت پذیرش مکاتبات بدون هولوگرام بنیاد مستضعفان
تأکید بر ارائه فیش چاپی برای تأیید سند مالی در دفاتر اسناد رسمی
keyboard_arrow_up