اسناد رهنی از دفاتر اسناد رسمی حذف می‌شود؟

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

مراعا ماندن رسیدگی به بند ث ماده 3 لایحه برنامه هفتم توسعه

بر اساس مصوبه امروز مجلس در هنگام بررسی مواد لایحه برنامه هفتم توسعه، رسیدگی به بند “ث” ماده 3 لایحه، مراعا باقی ماند تا تکلیف این بند، پس از بررسی لایحه بانک مرکزی در مجمع تشخیص و مواد 9 مکرر و 19 مکرر طرح تامین مالی و جهش تولید در شورای نگهبان مشخص شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در ادامه این جلسه ضمن اعلام مراعا گذاشتن بند «ث» این ماده گفت: بند «ث» هم مانند احکام تنقیحی است از این رو بند «ث» هم شرایطی دارد. قانون دائمی موضوع تجهیز منابع در مجلس تصویب شد و در حال حاضر در شورای نگهبان بوده و مراحل تصویب را طی می کند.

وی با اشاره به تصویب قانون بانک مرکزی در مجلس ادامه داد: از این رو چند نکته در مجمع تشخیص مصلحت بوده که تقریبا همه موضوعاتش به غیر از بند آخر در مجمع تصویب شده است لذا به دلیل اینکه این بند «ث» ممکن است در مجمع نهایی شود، در صورت نهایی شدن دیگر ضرورتی ندارد در برنامه قید شود بنابراین بند «ث» را مراعا گذاشته و از آن عبور می‌کنیم.

اگر قانون مذکور تصویب شد موضوع این بند در لایحه حذف میشود و اگر این قانون تصویب نشد این بند مراعا مانده را مجددا بررسی و تصویب می کنیم.

طرح تامین مالی و جهش تولید

مراعا ماندن رسیدگی به بند ث ماده 3 لایحه برنامه هفتم توسعه به این دلیل است که مجلس در مصوبه «طرح تامین مالی و جهش تولید» مصوب کرده است که اسناد توثیق مال به صورت برخط توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ثبت شود و دیگر نیازی به ثبت در دفتر اسناد رسمی ندارد.

بر اساس مفاد طرح تأمین مالی و جهش تولید مقرر شده است که:

  1. موسسات تضمین تعهدات برای تضمین تسهیلات دریافتی از بانک ها تشکیل می‌شود.
  2. قراردادهایی که توسط مؤسسات تضمین تعهدات، منعقد می گردد در حکم اسناد رسمی و لازم الاجراء بوده و از کلیه مزایای اسناد تجاری از جمله عدم نیاز به تودیع خسارت احتمالی بابت أخذ قرار تأمین خواسته برخوردار می باشد.
  3. کلیه اموال و دارایی‌ها اعم از عین، منفعت، طلب و حقوق مالی منقول و غیر منقول اموال مادی و غیر مادی مانند مالکیت‌های فکری قابل توثیق می‌باشند.
  4. قبض، شرط صحت قرارداد توثیق نیست این امر مانع از قبض مال توسط نهادهای وثیقه پذیر نمی‌باشد.
  5. برای هر قرارداد توثیق یک شناسه یکتا صادر و سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی در خصوص اموال غیرمنقول و وسایل نقلیه باید به صورت برخط مال را در توثیق قرار دهند.
بیشتر بدانید:
فک/فسخ رهن
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا قرارداد اجاره عطف به ماسبق می‌شود؟
نمایندگان مجلس سازمان ثبت را مکلف به راه‌اندازی سامانه دفاتر تجاری کردند
keyboard_arrow_up