بر اساس ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، متقاضیان طرحهای حمایتی تامین مسکن تا قبل از تحویل واحد مسکونی یا نصب کنتور برق یا اخذ گواهی پایانکار ساختمانی، حق انعقاد معامله و اعطای وکالت انتقال را جز به اشخاص مورد تایید وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت.
ممنوعیت فروش واحدهای مسکونی طرحهای حمایتی تا قبل از تحویل
محدودیت معاملات واحدهای مسکونی طرحهای حمایتی:
تفسیر ماده 13 قانون ساماندهی بازار مسکن
قانونگذاران با هدف ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از سفتهبازی در حوزه مسکن، محدودیتهایی را برای معاملات واحدهای مسکونی طرحهای حمایتی مانند مسکن ملی در نظر گرفتهاند.
ماده 13 قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها به صراحت بیان میکند که متقاضیان طرحهای حمایتی مسکن تا قبل از تحویل واحد مسکونی، نصب کنتور برق یا اخذ پایانکار ساختمانی، حق فروش یا واگذاری واحد خود را به غیر از اشخاص مورد تایید وزارت راه و شهرسازی ندارند.
مهمترین نکات این ماده قانونی عبارتند از:
ممنوعیت معامله قبل از تحویل: متقاضیان نمیتوانند تا قبل از تکمیل واحد مسکونی، آن را به شخص دیگری بفروشند یا واگذار کنند.
اشخاص مورد تایید: تنها افرادی که وزارت راه و شهرسازی آنها را واجد شرایط دریافت مسکن حمایتی تشخیص دهد، میتوانند این واحدها را خریداری کنند.
ثبت معاملات: ثبت هرگونه معاملهای که خلاف این ماده باشد، در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد.
دستورالعمل اجرایی: وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف دو ماه از لازمالاجرا شدن قانون، دستورالعمل اجرایی این ماده را تدوین و ابلاغ کند.
اهمیت این ماده قانونی:
کاهش سفتهبازی: با جلوگیری از خرید و فروش زودهنگام واحدهای مسکونی، از افزایش بیرویه قیمت مسکن و سفتهبازی در این بازار جلوگیری میشود.
توزیع عادلانه مسکن: اطمینان حاصل میشود که واحدهای مسکونی طرحهای حمایتی به دست افرادی برسد که واقعاً به آن نیاز دارند.
شفافیت در معاملات: با الزام به ثبت معاملات در سامانههای مربوطه، شفافیت در معاملات مسکن افزایش مییابد.
اطلاع رسانی عمومی
چندی پیش، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه پیامکی به صورت انبوه برای مردم به شرح زیر ارسال کرد:
بر اساس ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، متقاضیان طرحهای حمایتی تامین مسکن تا قبل از تحویل واحد مسکونی یا نصب کنتور برق یا اخذ گواهی پایانکار ساختمانی، حق انعقاد معامله و اعطای وکالت انتقال را جز به اشخاص مورد تایید وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت.
مستندات
ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها: در راستای کاهش التهابات بازار مسکن و بهمنظور جلوگیری از معاملات سفتهبازی واحدهای در حال احداثِ کلیه طرحهای حمایتی تأمین مسکن مانند اقدام ملی یا نهضت ملی مسکن که مطابق ماده (۷) قانون جهش تولید مسکن بهصورت اجاره ۹۹ ساله واگذار میشود، متقاضیان این طرحها در قرارداد واگذاری، بهصورت قید قرارداد و بهنحو سلب حق، ملزم میشوند تا قبل از تحویل واحد مسکونی یا نصب شمارشگر (کنتور) برق یا اخذ گواهی پایانکار ساختمانی (هر کدام زودتر صورت پذیرفت)، حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط به انتقال حق انتفاع اراضی یا اعیان یا امتیاز ثبتنام را جز به اشخاص مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی (ثبتنام کنندگان واجد شرایط در سامانه طرحهای حمایتی تأمین مسکن)، نداشته باشند. ثبت رسمی معاملات و وکالتنامههای مذکور منوط به استعلام از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رعایت شروط و قیود فوق است و معاملاتی که بدون رعایت شروط و قیود مذکور در این ماده انجام میشود، در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نمیشود.
منظور از اشخاص مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی، اشخاص واجد شرایط دریافت طرحهای حمایتی تأمین مسکن است و در صورتی که متقاضی واجد شرایط کافی وجود نداشته باشد، وزارت راه و شهرسازی امکان انتقال به سایر افراد را فراهم میکند.
دستورالعمل این ماده مشتمل بر موارد اجرائی از قبیل تعیین متولیان اجرائی، نحوه نقل و انتقال در هر یک از مراحل اجرائی، نحوه تبادل اطلاعات بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف دو ماه از لازمالاجرا شدن این قانون، توسط وزیر راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ میگردد.