راه‌های بروز تخلف بسته شده و تخلفات در دفاتر اسناد رسمی نزدیک به صفر است

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

رئیس کانون سردفتران ودفتریاران خراسان رضوی معتقد است با بهره گیری از سامانه ثبت آنی، تخلفات دفترهای اسناد رسمی در استان و مشهد تقریبا نزدیک به صفر شده است.

از محمدرضا غلام پور خواستیم آمار تخلفات صورت گرفته در دفترهای اسناد رسمی استان و مشهد را اعلام کند که او در پاسخ به خبرنگار شهرآرا گفت: آماری در این خصوص نداریم اما ممکن است اداره ثبت که دادگاه انتظامی در آن مستقر شده است از میزان تخلفات آماری داشته باشد.

او جعل را مهمترین جرم ثبتی دانست که تا پیش از راه اندازی سامانه ثبت آنی در دفترهای اسناد رسمی رخ میداد و خاطرنشان کرد: این سامانه به نحوی برنامه ریزی شده است که از تخلفات زیادی جلوگیری میکند زیرا امکان تطبیق اثر انگشت فرد در این سامانه وجود دارد. تخلفاتی مانند امضای وکالتی به جای شخصی که فوت کرده یا فردی که ممنوع از معامله بوده است و… با وجود سامانه ثبت آنی رخ نمی دهد.

در واقع همه راه های بروز تخلف بسته شده و تقریبا تخلفات در دفترهای اسناد رسمی نزدیک به صفر است. غلام پور شمار دفترخانه های اسناد رسمی استان را ۵۵۰ دفترخانه اعلام کرد و گفت که از این تعداد ۳۷۰ دفترخانه در مشهد فعالیت میکنند.

سند رسمی برای ساختمانهای پیش فروش

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی با اشاره به افزایش نرخ تعرفه خدمات دفترهای اسناد رسمی در اواخر سال گذشته باز هم میزان تعرفه را پایین دانست و افزود: پیش فروشهای ساختمان یکی از مواردی است که قابل ثبت در دفترخانه هاست اما با وجود اینکه از سال ۸۹ تصویب شده هنوز عملیاتی نشده است.

غلام پور درباره دلیل اجرایی نشدن این مصوبه بیان کرد: یکی از دلایل آن این است که تعرفه ها بسیار پایین است و به عنوان مثال تعرفه این کار فقط ۸۰ هزار تومان است. علت دیگر نیز مربوط به شهرداریهاست که باید شناسنامه فنی ساختمان را صادر کنند اما این کار صورت نمی گیرد.

او ادامه داد: دادگستریها نیز از این موضوع حمایتی نکردند با وجود اینکه در قانون جرم انگاری شده یعنی پیش فروش به صورت سند عادی جرم است و باید سند رسمی باشد تا از فروش یک ملک به چند نفر جلوگیری شود. دلیل دیگر نیز اطلاع رسانی نکردن به مردم بود.

انتقاد از اختلال در سامانه ها

غلام پور درباره انتقادها از اختلال در سامانه های ثبت اسناد نیز تصریح کرد: سرور این سامانه ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و به کانون سردفتران ارتباطی ندارد ما نیز معتقدیم اگر مدیریت این موارد به کانونها داده شود بهتر است زیرا آنها نیز در این کار ذی نفع هستند. او با اشاره به هوشمندسازی استعلام های ثبت و دارایی درباره روند هوشمند شدن استعلام های مرتبط با شهرداری بیان کرد: استعلام هوشمند از شهرداری به این معناست که دفترخانه از طریق سامانه پاسخ استعلام را دریافت کند. به این صورت علاوه بر صرفه جویی در زمان از بروز فساد نیز جلوگیری میشود برای تحقق این موضوع سه سال قبل با شهرداری جلسه ای داشتیم اما هنوز عملیاتی نشده است.

منبع: روزنامه شهرآرا

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بخشنامه: پلمب دفاتر مؤسسات غیر بازرگانی
لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی | حذف پروسه نقل و انتقال خودرو در دفترخانه
keyboard_arrow_up