این اقرارنامه برای اسقاط هرگونه ادعا و اعتراض در خصوص یک دستگاه آپارتمان است که در آن فرد به صورت قانونی اعلام میکند که هیچ ادعایی در خصوص آن ندارد و از هرگونه ادعا و اعتراض در آینده نیز صرفنظر میکند. این سند در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم و ثبت میشود.
اقرار به اسقاط هرگونه ادعا در خصوص آپارتمان
اقرار به اسقاط هرگونه ادعا نزد کلیه مراجع قضایی و غیرقضایی و مقامات ذیربط در خصوص یک دستگاه آپارتمان
این سند اقرارنامه، نوعی سند رسمی است که در آن فرد (مُقر) به صورت رسمی و قانونی اعلام میکند که هیچگونه ادعایی در خصوص یک موضوع خاص (در اینجا یک دستگاه آپارتمان) ندارد و از هرگونه ادعا و اعتراض در آینده نیز صرفنظر میکند.
این سند در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم میشود و مقر با حضور در دفترخانه و احراز هویت، اقرار و اعتراف شرعی و قانونی خود را ثبت میکند.
دلایل تنظیم چنین سندی:
- پیشگیری از دعاوی حقوقی آینده: با تنظیم این سند، فرد اقرار میکند که هیچگونه ادعایی در خصوص موضوع مورد نظر ندارد و از هرگونه ادعا و اعتراض در آینده نیز صرفنظر میکند. این امر میتواند از بروز دعاوی حقوقی و مشکلات قانونی در آینده جلوگیری کند.
- تسهیل در انجام امور اداری: مقر متعهد میشود که در صورت نیاز به حضور و امضای وی برای انجام کارهای اداری مربوط به آپارتمان، در اسرع وقت اقدام کند. این تعهد میتواند روند انجام امور اداری را تسهیل کند و از تأخیرهای احتمالی جلوگیری کند.
- ایجاد اطمینان و شفافیت: تنظیم چنین سندی میتواند به ایجاد اطمینان و شفافیت بین طرفین کمک کند و از بروز سوءتفاهمها و اختلافات جلوگیری کند.
مراحل تنظیم این سند در دفترخانه
برای تنظیم این سند در دفترخانه، سردفتر اطلاعات لازم را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد وارد میکند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
- مشخصات طرفین: اطلاعات هویتی و عکس کارت ملی از سازمان ثبت احوال بهطور خودکار استعلام میشود. شخص باید کارت هوشمند ملی داشته باشد و وضعیت حیات یا ممات او نیز مشخص میشود. پس از تطابق اطلاعات با مدارک هویتی، این اطلاعات در سند درج میگردد.
- وضعیت ممنوعالمعامله: پس از استعلام از ثبت احوال، وضعیت ممنوعالمعامله بودن شخص نیز از مراجع قضایی بررسی میشود.
- احراز هویت سامانه ثنا: طرفین باید در سامانه ثنا حساب کاربری داشته باشند. شماره تلفن همراه ثبت شده در ثنا، بهطور خودکار در سند درج میشود و کد تأیید هنگام تنظیم سند به آن شماره پیامک میشود.
- اقامتگاه قانونی: کد پستی شخص وارد شده و آدرس دقیق از شرکت پست استعلام میگردد.
پس از انجام این بررسیها که همگی بهصورت آنلاین و خودکار انجام میشود، مورد و موضوع سند قید میگردد. سپس، متن زیر، در قسمت شرایط و متون حقوقی که مهمترین بخش یک سند و شامل خواسته طرفین و شرایط قانونی مورد توافق است، درج میشود.
نمونه متن اقرار به اسقاط هرگونه ادعا در خصوص آپارتمان
مقر، با مشخصات مذکور، در این دفترخانه حاضر و پس از احراز هویت اقرار و اعتراف شرعی و قانونی نمود، حسبالاظهار در خصوص یک دستگاه آپارتمان واقع در [نشانی به طور کامل و دقیق ذکر گردد]، هیچگونه ادعایی تحت هیچیک از عناوین حقوقی از آقای / خانم ….. [مقرله] ندارم و متعهد و ملتزم شرعی و قانونی میگردم در صورت نیاز به حضور و امضای اینجانب جهت انجام کارهای اداری آپارتمان مذکور، در اسرع وقت نسبت به انجام و حلوفصل عملیات و کارهای اداری پس از اخذ سند، تحویل و تسلیم آن، اقدام نمایم. هیچ ادعا و اعتراضی در این خصوص ندارم و هرگونه ادعا و اعتراض بعدی و احتمالی را از خود سلب و ساقط مینمایم.
توجه: ماهیت اسناد رسمی به گونهای است که باید با دقت و مطابق با نیاز هر فرد و با توجه به قوانین و مقررات حاکم تنظیم شود؛ بنابراین نمیتوان یک متن را برای همه استفاده کرد. در صورت استفاده از این متن برای تنظیم اسناد، مسئولیت آن بر عهده شما و سردفتر تنظیمکننده است. بهتر است قبل از تنظیم سند با یک سردفتر مجرب یا کارشناس حقوقی مشورت کنید. برای تماس با کارشناسان ارشد حقوقی ما میتوانید باما تماس بگیرید یا نزدیکترین دفترخانه را از [این لینک] بیابید.
مدارک مورد نیاز
- اصل کارت هوشمند ملی
- داشتن حساب کاربری در سامانه ثنا
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی براساس تعرفههای مصوب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین میشود و ثابت است، بهگونهای که افزایش یا کاهش نخواهد داشت.
این هزینه باید در پایان تنظیم سند و پیش از امضا توسط اربابرجوع با کارت بانکی شخصی او پرداخت گردد.
پس از پرداخت و ثبت اطلاعات، شناسه یکتای سند صادر میشود. در پایان، پس از امضا، ثبت اثر انگشت و تأیید نهایی توسط سردفتر، یک نسخه از سند به هر یک از طرفین تحویل داده میشود و نسخه الکترونیک آن در کارتابل طرفین در سامانه کاتب قرار میگیرد.
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی: 573,000 تومان است.
که برای هر نفر اضافی بیش از دو نفر، 22,000 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.
در پایان، هزینههای سند محاسبه و با کارت شخصی ارباب رجوع پرداخت میشود. سپس شناسه یکتای سند دریافت میگردد. پس از امضا، اخذ اثر انگشت و تأیید نهایی توسط سردفتر، یک نسخه از سند به هر یک از طرفین تحویل داده میشود.
مستندات
سوال: آیا مفاد سند فوق فقط در نفس اقرار موثر است؟
نظریه مشورتی شماره 130 کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران، چاپ شده در ماهنامه شماره 197 کانون – تابستان 1403: چنانچه اقرار افاده بيع ننمايد و صرفاً مشمول تعريف ماده ١٢٥٩ قانون مدنى [اقرار عبارت از اخبار به حقی است برای غیر بر ضرر خود] باشد، در اين صورت تنظيم سند اقرارنامه به شرح متن مندرج در بالا بلامانع میباشد.
پیشنهاد ویژه
ما یک مجموعه کامل از کلیه اسناد قابل تنظیم در دفترخانه را جمعآوری کردهایم. این مجموعه با عنوان “گنجینه کامل نمونه اسناد” در فروشگاه وبسایت محضرچی موجود است و شامل بیش از 600 نمونه سند میباشد. برای مشاهده و دانلود این مجموعه کامل، روی [این لینک] کلیک کنید.