تحول در صدور گواهی پایانکار و سند مالکیت با قانون جدید الزام به ثبت

قانون جدید الزام به ثبت، تغییرات مهمی در فرآیند صدور پایان کار و سند مالکیت ایجاد کرده است. این قانون به‌ویژه برای املاکی که به دلایل مختلفی مانند پرداخت نشدن جریمه، نیاز به اصلاحات، یا صدور حکم قلع و قمع، با چالشِ صدور پایان کار مواجه هستند، راهکارهایی پیش‌بینی کرده است. در ادامه، به بررسی مفاد این قانون و راهکارهای پیش‌بینی شده برای صدور سند مالکیت می‌پردازیم.

76 دیدگاه
گواهی پایان کار ساختمان با قلم در کنار آن.

تحلیل قانون جدید الزام به ثبت و تأثیر آن بر صدور پایان کار و سند مالکیت

قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، تغییرات مهمی در فرآیند صدور پایان کار و سند مالکیت به وجود آورده است.

در گذشته و قبل از تصویب قانون الزام به ثبت رسمی، برای صدور سند مالکیت تک‌برگ، یکی از الزامات اصلی، اخذ گواهی پایان کار از شهرداری بود.

به‌ویژه برای املاکی که به دلیل جریمه یا عدم انجام اصلاحات، امکان صدور پایان کار و در نتیجه صدور صورتمجلس تفکیکی و سند تکبرگی برای آن‌ها وجود نداشت، راهکارهایی پیش‌بینی شده است که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

صدور پایان کار برای املاک با جریمه

طبق قانون جدید، شهرداری موظف است برای املاکی که به دلیل پرداخت نشدن جریمه، فاقد پایان کار هستند، گواهی پایان کار صادر کند. در این گواهی، میزان دقیق جریمه در مشاعات و قسمت‌های اختصاصی ملک ذکر می‌شود.

با ارائه این گواهیِ پایان کار به ادارات ثبت، مالک می‌تواند در سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی، درخواست صدور سند مالکیت کند. ادارات ثبت نیز می‌توانند با استناد به این گواهی، سند مالکیت صادر کنند و در سند مالکیت ذکر کنند که ملک دارای جریمه است. شایان ذکر است که در این مرحله، هیچ مبلغی بابت جریمه از مالک دریافت نمی‌شود.

نحوه پرداخت جریمه:

طبق این قانون، مالکِ ملکی که دارای جریمه شهرداری است، می‌تواند با دریافت گواهی پایان کار که میزان جریمه در آن ذکر شده، نسبت به اخذ سند مالکیت اقدام کند. با این حال، پرداخت جریمه به نرخ روز تنها در زمان انتقال ملک به شخص دیگری الزامی است. به عبارت دیگر، مالک باید پیش از هرگونه نقل و انتقال ملک، تمامی جریمه‌های مربوطه را به نرخ روز تسویه کند. در زمان تنظیم سند انتقال، مبلغ دقیق جریمه محاسبه و از مالک دریافت می‌شود.

صدور پایان کار برای املاک با نیاز به اصلاحات

شهرداری موظف است برای املاکی که نیاز به اصلاحات دارند، گواهی پایان کار صادر کند. این گواهی به طور دقیق مشخص می‌کند که چه اصلاحاتی در بخش‌های مشاعات و بخش اختصاصی ملک باید انجام شود.

برای دریافت سند مالکیت به استناد این گواهیِ پایان کار، مالک باید اصلاحات بخش اختصاصی را انجام دهد.

اما در بخش مشاعات، حتی اگر برخی از اصلاحات انجام نشده باشد، مالک می‌تواند برای دریافت سند مالکیت اقدام کند. در سند مالکیت، علاوه بر ذکر اصلاحات انجام نشده در بخش مشاع، میزان جریمه نیز قید خواهد شد.

صدور پایان کار برای املاکی با حکم قلع و قمع

در مواردی که حکم قلع و قمع صادر شده، برای این املاک نه پایان کار و نه سند مالکیت صادر می‌شود و تنها نام متصرف به ادارات ثبت اعلام می‌شود تا در سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی ثبت شود.

تنظیم صورت مجلس تفکیکی و تقسیم‌نامه بدون پایان‌کار

با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی، اکنون می‌توان بدون نیاز به دریافت جواز ساخت یا گواهی پایان‌کار، صورت مجلس تفکیکی و تقسیم‌نامه را تنظیم کرد.

در گذشته، پیش از تصویب قانون الزام به ثبت رسمی، برای ساخت یک ساختمان، پس از صدور دستور نقشه، ابتدا باید جواز ساخت دریافت می‌کردیم و پس از اتمام ساخت، گواهی پایان کار می‌گرفتیم. پس از این مراحل، سند مالکیت صادر می‌شد.

اما اکنون، اگر برای ملکی دستور نقشه صادر شود، بدون نیاز به دریافت جواز ساخت یا گواهی پایان کار، با ذکر تعداد طبقات، سطح اشغال مجاز، تعداد واحدهای هر طبقه، میزان اعیان و مشاعات، محل واحدها و محل مفروزات، ادارات ثبت با تخصیص شناسه یکتا برای هر واحد، امکان صدور صورت مجلس تفکیکی برای تنظیم تقسیم‌نامه را فراهم می‌کنند.

پس از تنظیم تقسیم‌نامه و پیش از صدور سند مالکیت، شناسه یکتا، باطل، و پلاک ثبتی اختصاص داده می‌شود، و سپس سند مالکیت صادر می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه صدور صورت مجلس تفکیکی و تنظیم تقسیم‌نامه بدون گواهی پایان‌کار و جواز ساخت و فقط با دستور نقشه، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

مستندات

ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول: سازمان مکلف است، ظرف یک­‌سال از تاریخ ابلاغ این قانون، سامانه‌ای را با عنوان «ساماندهی اسناد غیررسمی» جهت ثبت ادعاهای راجع به مالکیت عین، مالکیت منافع بیش از دوسال و حق انتفاع و حق ارتفاق اموال غیرمنقول و مستندات مربوط به آن که قبل از راه‌اندازی سامانه مذکور ایجاد شده و فاقد سند رسمی هستند، ایجاد نماید.
مدعیان مذکور مکلفند ظرف دو سال از تاریخ راه‌اندازی این سامانه نسبت به درج مستندات و ادعاهای خود در سامانه مذکور و ظرف دو سال از تاریخ درج در سامانه، حسب مورد نسبت به تنظیم سند رسمی یا طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی یا دعوای مرتبط در مراجع قضائی یا هر امر قانونی لازم دیگر به‌منظور اخذ سند رسمی مالکیت، اقدام و مدرک مربوط را در سامانه درج نمایند… .

تبصره ۶ ماده 10: چنانچه در سامانه موضوع این ماده در رابطه با واحدی از یک آپارتمان، ادعای مالکیت درج شده و یکی از کمیسیون‌های ماده (۹۹) و ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ در‌ خصوص آن، رأی به أخذ جریمه صادر یا رأی مذکور به دلیل عدم پرداخت جریمه منجر به صدور رأی تخریب بنا شده­ باشد؛ حسب مورد، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مکلفند گواهی پایان­کار ساختمان را صادر نمایند و لیکن میزان و علت جریمه قسمت مشترک و جریمه‌های قسمت‌های اختصاصی باید در گواهی پایان­کار ذکر شود.
سازمان موظف است در سند مالکیت تفکیکی هر واحد، میزان و علت جریمه قسمت‌های اختصاصی و همچنین قسمت‌های مشترک به نسبت مساحت اختصاصی را ذکر نماید. در این صورت، تنظیم سند انتقال مالکیت به غیر، صرفاً در ‌صورت پرداخت جریمه ذکرشده در هر سند به قیمت تعدیل شده مطابق نرخ شاخص سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان­پذیر است. صدور سند مالکیت مانع از اجرای رأی صادره از کمیسیون‌های مذکور و اعمال قوانین و مقررات مرتبط با شهرداری‌ها نمی‌باشد.
اگر أخذ گواهی پایان‌کار برای آن آپارتمان منوط به انجام اقدامات و اصلاحاتی غیر از پرداخت جریمه باشد، سازمان مکلف است سند مالکیت هر واحد را صرفاً در صورت انجام اقدامات و اصلاحات مربوط به قسمت اختصاصی آن واحد و پرداخت سهم واحد مذکور از هزینه انجام اقدامات و اصلاحات مربوط به قسمت‌های مشترک صادر نماید. نحوه تعیین و وصول هزینه و انجام اقدامات و اصلاحات قسمت‌های مشترک به‌موجب آیین­‌نامه‌ای است که با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد. در ‌صورتی که یک واحد ساختمانی دارای حکم قلع ‌و قمع کامل باشد، صدور سند مالکیت برای آن واحد ممنوع است و صرفاً باید نام متصرف قانونی آن واحد، در اختیار سازمان قرار گیرد.

ماده 14 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول: سازمان مکلف است برای املاکی که دستور نقشه آن شامل تعداد طبقات، سطح اشغال مجاز و تعداد واحدهای هر طبقه توسط مراجع قانونی صادر‌کننده پروانه ساختمانی صادر شده ­است، امکان تنظیم سند رسمی تقسیم‌نامه بین مالکان را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد فراهم سازد و برای هر واحد آن دستور نقشه، شناسه یکتا تخصیص دهد.
تنظیم سند رسمی اعمال حقوقی موضوع ماده (۱) این قانون صرفاً با استفاده از شناسه یکتای مذکور امکان‌پذیر است.
سازمان مکلف است در‌صورت انقضای مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساختمانی، مراتب انقضای مهلت مذکور را به منتقلٌ­‌الیه در استعلام ثبتی اطلاع دهد. صدور سند مالکیت تفکیکی برای این واحدها منوط به ابطال شناسه‌های یکتای مذکور خواهد بود.

تبصره ۱ ـ مراجع صادرکننده پروانه ساختمانی مکلفند دستور نقشه موضوع این ماده را که شامل تعداد طبقات، سطح اشغال مجاز و تعداد واحدهای هر طبقه است به تقاضای مالک و با رعایت قوانین و مقررات شهرسازی صادر کنند.
تبصره ۲ ـ سازمان مکلف است، ظرف شش­‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراشدن این قانون دسترسی ثبت آنی دستور نقشه، پروانه ساختمانی و گواهی پایان‌کار عملیات ساختمانی را برای مراجع قانونی صادر‌کننده پروانه ساختمانی، در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ایجاد نماید.
پس از ایجاد دسترسی مذکور، صرفاً دستور نقشه، پروانه یا گواهی پایان­کاری که از مراجع قانونی صادر‌کننده پروانه ساختمانی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، ثبت شده ­است، در صدور اسناد مالکیت قابل استناد است… .

از نگاه سخنگوی سازمان ثبت

در این خصوص، بیانات آقای صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، را بشنوید که در نشست علمی تحلیل چگونگی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، که در شهریور ۱۴۰۳ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد

 

 
نتیجه‌گیری: قانون جدید الزام به ثبت، گامی مهم در جهت شفاف‌سازی و ساماندهی بازار املاک است. با این حال، برای اجرای کامل و موفقیت‌آمیز این قانون، نیاز به تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی دقیق و نظارت مستمر بر اجرای آن است.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
الزام به ثبت رسمیساماندهی اسناد غیر رسمیشهرداری
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

76 دیدگاه. Leave new

  • سلام
    آیا ویلایی که برگ سبز دارد ، آب و برق و گاز دارد ، مورد تایید شورا هست ، ولی این ویلا رفته ماده ۹۹ ، تخلفاتش را پرداخت کرده ولی پایان کار ندارد ، بخریم ؟
    به مالک میگم برو دنبال پایان کار ، میگه من همینجوری میفروشم .
    ولی همسایه ها و کل کوچه ساخته شده.
    اینجور ملکی سمت شمال بخریم ؟

    پاسخ
    • درود بر شما جناب آقای رسول،

      سوال بسیار مهمی را پیش از یک معامله بزرگ مطرح کردید. خرید ملکی که فاقد گواهی پایان کار است، حتی اگر جریمه‌های ماده ۹۹ آن پرداخت شده باشد، دارای ریسک‌های حقوقی و مالی قابل توجهی است و به طور کلی توصیه نمی‌شود.

      نکات کلیدی که باید در نظر داشته باشید:

      • پرداخت جریمه به معنای اخذ پایان کار نیست: پرداخت جریمه ماده ۹۹ فقط بهای تخلف انجام شده است و به هیچ عنوان به معنای تأیید فنی و قانونی بنا و صدور گواهی پایان کار نمی‌باشد. ممکن است ملک دارای تخلفات اساسی دیگری باشد که مانع از صدور پایان کار می‌شود.
      • مشکلات آتی بدون پایان کار: بدون داشتن گواهی پایان کار، شما در آینده برای اخذ سند مالکیت تک‌برگ برای ساختمان، برای فروش ملک به صورت رسمی، یا برای هرگونه تغییرات یا بازسازی قانونی، با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. ارزش چنین ملکی نیز به مراتب پایین‌تر از ملک مشابه دارای اسناد کامل است.
      • عدم همکاری فروشنده: اینکه فروشنده حاضر نیست برای اخذ پایان کار اقدام کند («من همینجوری میفروشم»)، یک زنگ خطر بزرگ است. این امر معمولاً به این دلیل است که ایشان از وجود موانع جدی برای دریافت پایان کار آگاه است.

      پیشنهاد قطعی ما: از خرید این ملک تا قبل از اخذ گواهی پایان کار معتبر توسط فروشنده، جداً خودداری فرمایید یا حداقل، اخذ پایان کار را به عنوان شرط اصلی و اساسی در قرارداد خود قید کرده و بخش عمده ثمن معامله را به پس از آن موکول نمایید. مشاوره با یک وکیل متخصص در امور ملکی در شمال کشور نیز پیش از هر اقدامی ضروری است.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیرماخونه ای رو خریداری کردیم ک سند سه دانگی دارد.و میخوایم درخواست۶دانگی بدهیم مشاوراملاک بماگفت ندادن جریمه پایانکار اصلا مهم نیس و مشکلی پیش نمیاره و مالک قبلی با قولنامه بما فروختند وجریمه ای رو پرداخت نکردند.ایااین جریمه ممکنه میلیاردی بشه؟یک ویلایی ۱۱۰متری هست که کل قیمت خونه۳میلیارد بوده و اگر پایان کارنگیریم مشکلی پیش میاد بعدا برای فروختن؟

    پاسخ
    • سرکار خانم مریم،

      وقت شما بخیر؛ در خصوص ملکی که خریداری کرده‌اید، چند نکته مهم وجود دارد:

      1. سند سه دانگ: اینکه ملک دارای سند (هرچند به صورت سه دانگ مشاع) است، نکته مثبتی است. شما می‌توانید با توافق با مالک سه دانگ دیگر، نسبت به خرید سهم ایشان و تجمیع آن به صورت سند شش دانگ اقدام نمایید.
      2. جریمه پایان‌کار: گفته مشاور املاک مبنی بر اینکه «ندادن جریمه پایان‌کار مهم نیست»، کاملاً اشتباه و گمراه‌کننده است. عدم پرداخت جریمه و عدم اخذ گواهی پایان‌کار یک مشکل بسیار جدی است.
        • بدون داشتن پایان‌کار، شما برای فروش ملک در آینده با مشکل مواجه خواهید شد، زیرا خریدار بعدی نمی‌تواند وام بگیرد یا سند را به راحتی منتقل کند.
        • مبلغ جریمه ممکن است در طول زمان به دلیل دیرکرد، افزایش یابد. بله، بسته به نوع تخلفات ساختمانی، این جریمه می‌تواند به مبالغ بسیار بالایی برسد.
        • برای اخذ سند شش دانگ رسمی و تفکیک شده (اگر ملک آپارتمانی است)، داشتن گواهی پایان‌کار الزامی است.

      توصیه اکید: حتماً وضعیت تخلفات ساختمانی و مبلغ دقیق جریمه پایان‌کار را از شهرداری استعلام نمایید. خرید ملکی که تکلیف پایان‌کار آن مشخص نیست، ریسک بزرگی است. پیش از هر اقدامی برای خرید سه دانگ دیگر یا هر معامله جدید، ابتدا تکلیف پایان‌کار و جرایم آن را با مالک/فروشنده فعلی مشخص نمایید.

      پاسخ
  • محمدرضا حسین خانی
    جمعه | 2025/05/30 | 13:18

    سلام یک واحد آپارتمان در مجتمع مسکونی ۱۲۰ واحدی که همه واحد ها ی آن از نظ. متراژ برابر هستند خریداری نموده ام و از یال ۱۳۸۶ ساکن می باشم و کنتور برق و تلفن و عوارض پسماند و ملک بنام خودم هستش و سند تک برگ مجتمع صادر گردیده و تعدادی از مالکین برای سند تفکیکی واحدها حاضر به پرداخت قدر و سهم خود نیستن و بار مالی زیادی را تاکنون متحمل شده ایم آیا امکان داره ادامه راه را هر واحد جداگانه با پرداخت هزینه های واحد خود اقدام به گرفتن سند تفکیکی واحد نماید با تشکر

    پاسخ
    • جناب آقای محمدرضا حسین خانی،

      با سلام؛ در خصوص مشکل شما برای اخذ سند تفکیکی آپارتمانتان در مجتمع ۱۲۰ واحدی به دلیل عدم همکاری تعدادی از مالکین در پرداخت هزینه‌ها، به استحضار می‌رساند که این مشکل، رایج و قابل درک است.
      اصولاً، برای صدور اسناد تفکیکی برای تک‌تک واحدها، ابتدا باید صورتمجلس تفکیکی کل مجتمع از اداره ثبت اسناد و املاک اخذ گردد که این امر خود مستلزم داشتن گواهی پایان‌کار از شهرداری است. هزینه‌های مربوط به پایان‌کار و تفکیک معمولاً باید توسط کلیه مالکین و به نسبت سهم آن‌ها پرداخت شود.
      در صورتی که برخی مالکین همکاری نمی‌کنند، راهکار قانونی به شرح زیر است:

      1. اقدام از طریق هیئت مدیره ساختمان (در صورت وجود): هیئت مدیره می‌تواند به نمایندگی از سایرین، اقدامات قانونی علیه مالکین ممتنع را برای وصول هزینه‌ها و الزام به همکاری انجام دهد.
      2. طرح دعوای حقوقی: شما یا تعدادی از مالکین می‌توانید دادخواستی به طرفیت مالکین غیرهمکار به خواسته «الزام به پرداخت سهم از هزینه‌های مشترک اخذ پایان‌کار و صورتمجلس تفکیکی» به دادگاه تقدیم نمایید.
      3. امکان اقدام جداگانه برای یک واحد: متاسفانه، امکان اینکه یک واحد به تنهایی و بدون طی شدن فرآیند کلی پایان‌کار و تفکیک برای کل مجتمع، بتواند سند تفکیکی مجزا بگیرد، عملاً وجود ندارد. فرآیند تفکیک یکپارچه است و برای کل ساختمان انجام می‌شود.

      بهترین راهکار، اقدام هماهنگ و در صورت لزوم، طرح دعوای حقوقی مشترک توسط مالکین راغب علیه مالکین ممتنع است. مشاوره با یک وکیل دادگستری برای مدیریت این فرآیند بسیار مفید خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام ما واحدی خریدیم که سند نداره و قولنامه ای هست چیکار باید بکنیم

    پاسخ
    • کاربر گرامی جناب آقای علیرضا،

      با سلام؛ اینکه شما واحدی را به صورت قولنامه‌ای و بدون سند رسمی خریداری کرده‌اید، یک وضعیت رایج اما پرریسک است. برای تثبیت کامل مالکیت و جلوگیری از مشکلات حقوقی در آینده، هدف اصلی شما باید اخذ سند رسمی مالکیت (سند تک‌برگ) باشد. اقداماتی که باید انجام دهید به شرح زیر است:

      1. بررسی وضعیت ملک: ابتدا باید مشخص کنید که چرا ملک سند ندارد. آیا آپارتمان نوساز است و سازنده هنوز گواهی پایان‌کار و صورتمجلس تفکیکی را از شهرداری و اداره ثبت دریافت نکرده است؟ یا ملک قدیمی است و دارای سابقه معاملات قولنامه‌ای متعدد می‌باشد؟
      2. در صورت همکاری فروشنده: بهترین حالت این است که با همکاری فروشنده، موانع اخذ سند را برطرف کنید. این شامل پیگیری برای دریافت پایان‌کار و تفکیک سند توسط مالک رسمی و سپس مراجعه دو طرف به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند قطعی انتقال به نام شماست.
      3. در صورت عدم همکاری فروشنده: اگر فروشنده همکاری نمی‌کند یا خود او نیز مالک رسمی نیست، شما باید از طریق مراجع قضایی اقدام نمایید. این کار با طرح دعوای حقوقی «الزام به تنظیم سند رسمی» علیه فروشنده و تمامی ایادی قبلی تا رسیدن به مالک رسمی ملک، صورت می‌گیرد. قولنامه شما، مدرک اصلی شما در این دعوا خواهد بود.

      با توجه به پیچیدگی‌های احتمالی و اهمیت «قانون الزام به ثبت رسمی»، اکیداً توصیه می‌شود با در دست داشتن قولنامه خود، برای دریافت مشاوره دقیق به یک وکیل دادگستری یا دفتر اسناد رسمی (مانند دفتر ما) مراجعه فرمایید.

      پاسخ
      • ‌باسلام بنده متاسفانه درسال 97اقدام به خرید یک واحد طبقه همکف از یکی از اقوام دوربه صورت دست نویس که تو مبایعه نامه اتومبیل نوشته شده والان هم فروشنده فوت شده وتا صاحب وسازندهه اولیه زمین بالای ده بار خرید و فروش شده وملک 126متر که زمین بوده قرار بوده طبق نقشه همکف و طبقه اول باشه که صاحب زمین وسازنده که الآنم طبقه یک را فعلا دارندسختمان را یک قسمت 70متذ که همکف و طبقه یک باشه و56متر هم ویلایی میکنن ومیفروشن دوباره آمده این قسمت را پشت بام را به سازنده میفروشه اونم دوتا واحد 70متری یعنی طبقه دوم و سوم ایجاد می‌کنه حال ایشان حتی قرار بوده کنتور برق هم بگیره نگرفته هیچ زمانی که بنده میخواستم تازه هزینه واحد خودمو جداگانه بدم نیز با اون یکی واحدها همه یکی شده بودن و همکاری نکردن تا بنده به اداره برق که بعدش مارا قتل گذاشت هماهنگ شده وکابل برق غیرمجاز توسط اداره برق برای اینکه مجبور بشن همکاری کنن وبنده با مراجعه به شهرداری حکم تخریب هم که شهردار دستور اون را حتی صادر کرد ولی اجرا نمیکنن وحنتی بنده عارض شدم که آقا یا تخریب کنین یا پایان کار که هیچ کدام را انجام نمیدن حال جنابعالی خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید که برای گرفتن سند چکارکنم لازم به ذکر هست درصورت همکاری دیگر واحدها چطوری هست پدر صورت همکاری نکردن چه اقدامی باید انجام بدم
        با تشکر

      • جناب آقای ابوذر،

        با سلام و احترام؛ از شرح وضعیت بسیار پیچیده، دشوار و نگران‌کننده ملک شما مطلع شدیم و عمیقاً با شما ابراز همدردی می‌کنیم. پرونده شما مجموعه‌ای از مشکلات جدی حقوقی، ثبتی و شهری، از جمله معاملات متعدد با اسناد عادی، ساخت و ساز غیرمجاز، عدم همکاری سایر ساکنین و عدم اجرای حکم توسط شهرداری را در خود دارد.

        نکته قاطع: شما به تنهایی قادر به حل این مشکل نخواهید بود و این پرونده نیازمند پیگیری مستمر و تخصصی توسط یک وکیل دادگستری مجرب و متخصص در امور املاک و شهرداری‌ها می‌باشد. این اولین و ضروری‌ترین قدم شماست.

        مسیر قانونی احتمالی که وکیل شما ممکن است دنبال کند:

        1. طرح دعوای اثبات مالکیت بر اساس قرارداد دست‌نویس و سایر مستندات شما علیه فروشنده (یا وراث وی) و کلیه ایادی قبلی.
        2. طرح دعوای الزام به ایفای تعهدات قراردادی علیه فروشنده اولیه و سازنده.
        3. پیگیری موضوع از طریق دیوان عدالت اداری جهت الزام شهرداری به تعیین تکلیف نهایی ساختمان (یا اجرای قطعی حکم تخریب یا ارائه راهکار قانونی برای اخذ پایان کار پس از پرداخت جرایم سنگین در کمیسیون ماده ۱۰۰).
        4. پس از حل مشکلات با شهرداری و سایر مالکین (که ممکن است نیازمند طرح دعوای جداگانه علیه آن‌ها برای مشارکت در هزینه‌ها باشد)، آنگاه می‌توان برای اخذ صورتمجلس تفکیکی و نهایتاً سند مالکیت رسمی اقدام کرد.

        گرفتن سند در شرایط فعلی غیرممکن است و تنها پس از رفع موانع فوق و با حکم دادگاه میسر خواهد بود. لطفاً در اسرع وقت نسبت به انتخاب وکیل اقدام فرمایید.

  • رضا هرمزی نزاد
    جمعه | 2025/05/09 | 18:20

    سلام
    یک واحد از یک مجتمع را خریداری کردم ولی متاسفانه یکی از واحد ها بدلیل مشکل قضایی یکی از سرمایه گذارها با مالک ناقص مانده است
    آب و برق دارد ولی کاشی و سرامیک نیست
    باقی واحدها ساکن هم شده اند
    کارشناس شهرداری بخاطر آن واحد پایانکار نمیدهد
    چطور میتوانم سند برای واحد خود بگیرم؟

    پاسخ
    • جناب آقای رضا هرمزی نزاد،

      با سلام و احترام؛ از توضیحات شما در مورد مشکل پیش آمده برای دریافت سند واحد آپارتمانی‌تان در مجتمعی که یک واحد آن به دلیل اختلافات مالک و سرمایه‌گذار ناقص مانده، متأسفیم. این وضعیت متاسفانه پیچیده و دشوار است. اصولاً، شهرداری گواهی پایان کار را برای کل پروژه ساختمانی صادر می‌کند و تا زمانی که تمامی واحدها و مشاعات طبق پروانه ساخت تکمیل نشده باشند، از صدور آن خودداری می‌نماید. بدون گواهی پایان کار کل ساختمان، اداره ثبت نیز قادر به صدور صورتمجلس تفکیکی برای واحدهای مجزا نخواهد بود و در نتیجه، امکان تنظیم و صدور سند مالکیت تک‌برگ برای واحد شما نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی، پیگیری موضوع از چند طریق ممکن است، هرچند زمان‌بر و پیچیده:

      1. اقدام هماهنگ سایر مالکین: ساکنین و مالکین سایر واحدها می‌توانند به صورت هماهنگ، مالک اصلی یا سازنده را برای تکمیل واحد ناقص و رفع موانع پایان کار تحت فشار قرار دهند، حتی از طریق طرح دعوای حقوقی برای الزام به ایفای تعهدات.
      2. مذاکره با شهرداری یا پیگیری قضایی: در موارد بسیار خاص و با پیگیری حقوقی، شاید بتوان راهکاری برای تفکیک و صدور پایان کار برای واحدهای تکمیل شده جستجو کرد، اما این امر بسیار دشوار و منوط به شرایط خاص پروژه و همکاری نهادهاست.
      3. طرح دعوا علیه فروشنده/سازنده: شما به عنوان خریدار، حق دارید علیه فروشنده یا سازنده واحد خود به دلیل عدم ایفای تعهدات (شامل تحویل ملک تکمیل شده، اخذ پایان کار و تنظیم سند رسمی) اقامه دعوا نمایید.

      اکیداً توصیه می‌شود با سایر مالکین واحدهای تکمیل شده متحد شده و به صورت جمعی یا انفرادی، از مشاوره و خدمات یک وکیل متخصص در امور ملکی و ساختمانی بهره‌مند شوید تا بهترین مسیر قانونی برای احقاق حقوق شما مشخص گردد. پس از رفع این موانع اساسی، دفتر ما آماده ارائه خدمات برای تنظیم اسناد رسمی شما خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام عرض ادب پدرمن ملکی درشهرستان درسال ۶۰ که تاریخ نصب کنتور برق تایید میکند درست کرده وشهرداری درسال ۷۲درشهرستان تاسیس شده وهنوزخانه پدری هست واستفاده میشود سند هم دارد درسال۶۰ شهرداری وجودنداشته که ما پایان کار بگیریم والعان می خواهیم انتقال سند کنیم که استعلام شهردای می خواهند وماپایان کار نداریم ایا نیاز به استعلام شهرداری هست

    پاسخ
    • با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی،

      در پاسخ به سوال شما ذیل مطلب «تحول در صدور گواهی پایانکار و سند مالکیت با قانون جدید الزام به ثبت»، به استحضار می‌رساند که به طور کلی برای انتقال رسمی سند ملک، اخذ استعلامات لازم از جمله استعلام از اداره ثبت و شهرداری (در صورتی که ملک در محدوده شهری واقع باشد) ضروری است. حتی اگر ملک قبل از تاسیس شهرداری احداث شده باشد، قوانین فعلی معمولاً برای هرگونه انتقال رسمی، وضعیت ملک را از نظر ضوابط شهرسازی و بدهی‌های احتمالی به شهرداری مورد بررسی قرار می‌دهند. با این حال، برای املاک قدیمی و فاقد پایان‌کار که قبل از تاسیس شهرداری ساخته شده‌اند، ممکن است رویه‌ها یا تسهیلات خاصی در قانون پیش‌بینی شده باشد (مانند قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن یا قوانین مرتبط با بناهای احداثی در محدوده روستاها قبل از الحاق به شهر و غیره). توصیه اکید می‌شود جهت بررسی دقیق وضعیت ملک پدری و اطلاع از مدارک و مراحل لازم برای انتقال سند، با در دست داشتن اسناد و مدارک ملک، به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه فرمایید یا با کارشناسان حقوقی مشورت نمایید تا راهنمایی کامل و متناسب با شرایط خاص ملک شما ارائه گردد.

      پاسخ
  • با سلام
    من ملکی تجاری را می‌بایست اسکلت بتنی انجام می‌دادم ولی شناژ معمولی ساختم . الان شهرداری پایان کار نمی‌دهد؛ خواستم اطلاع پیدا کنم راهکاری برای گرفتن پایان کار و سند هست؟

    پاسخ
    • کاربر گرامی Omid،

      با سلام و احترام؛ وضعیت پیش آمده در خصوص عدم تطابق ساخت ملک تجاری شما با پروانه ساختمانی و مشکل در دریافت گواهی پایان کار، موضوعی جدی است. تغییر نوع سازه از اسکلت بتنی به شناژ معمولی، یک تخلف ساختمانی محسوب می‌شود که شهرداری قانوناً از صدور پایان کار برای آن خودداری می‌کند. راهکار در چنین مواردی معمولاً شامل ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها است. این کمیسیون با بررسی نوع و میزان تخلف، می‌تواند رأی به پرداخت جریمه (در صورتی که اصول فنی و شهرسازی رعایت شده و امکان ابقاء بنا وجود داشته باشد، که در مورد تغییر اساسی سازه کمتر محتمل است) یا در موارد جدی‌تر، رأی به قلع و قمع بنای خلاف یا الزام به اصلاح آن صادر نماید. اکیداً توصیه می‌شود در اسرع وقت با یک وکیل متخصص در امور شهرداری و ملکی و همچنین یک مهندس ساختمان مورد اعتماد مشورت نمایید تا با بررسی دقیق وضعیت ملک و مستندات، بهترین راهکار قانونی ممکن و میزان ریسک‌های موجود را به شما ارائه دهند.

      پاسخ
  • سلام اگر یه ساختمان بخاطر طبقه اضافی که دستور قلع خورده ولی طبقات دیگر برای اضافه بنا جریمه دارن ولی طبقه آخر دستور قلع داده شده هنوز پایان کار ندارد میشود برای طبقات که دستور جریمه دارند سند گرفت

    پاسخ
    • کاربر گرامی کتی،

      در پاسخ به سوال شما ذیل مطلب ‘تحول در صدور گواهی پایانکار و سند مالکیت با قانون جدید الزام به ثبت’، به استحضار می‌رساند که اصولاً صدور سند تفکیکی برای واحدهای یک ساختمان منوط به اخذ گواهی پایان کار کل ساختمان است. وجود دستور قلع برای بخشی از بنا (حتی یک طبقه) معمولاً به منزله عدم اتمام عملیات ساختمانی مطابق با پروانه و مقررات شهرداری تلقی شده و مانعی جدی برای صدور گواهی پایان کار کل ساختمان محسوب می‌شود. تا زمانی که تکلیف بخش دارای دستور قلع مشخص نشود (چه با اجرای حکم و چه با روش‌های قانونی دیگر برای رفع آن) و گواهی پایان کار کلی صادر نگردد، امکان دریافت سند مالکیت مجزا برای سایر طبقات، حتی با پرداخت جریمه‌های مربوط به آن‌ها، معمولاً وجود ندارد.

      توصیه می‌شود برای اطلاع دقیق از وضعیت پرونده ساختمان و راهکارهای ممکن، به شهرداری منطقه مربوطه مراجعه کرده و با کارشناسان حقوقی متخصص در امور شهرداری و املاک مشورت نمایید.

      پاسخ
  • روز بخیر،طبق گفته بنده مراجعه کردم به شهرداری با تسلیم درخواست اصلا جواب ندادن،در سامانه ثبت نام کردم متاسفانه اداره ثبت نیز رای منفی برای پرونده بنده صادر کرد،

    پاسخ
    • اگر شهرداری پاسخگو نبوده و اداره ثبت رأی منفی صادر کرده است، بهتر است با مشاور حقوقی متخصص در امور ثبتی مشورت کنید تا به شما در ارائه درخواست تجدیدنظر یا تکمیل مستندات کمک کند. گاهی نقص مدارک یا روش نادرست ثبت درخواست می‌تواند منجر به این مشکلات شود.

      پاسخ
    • ایشان خیلی خوب قانون جدید را می‌فرماید ولی کو اجرا کننده نه شهرداری نه اداره ثبت اصلا جوابگو نیستند. شهرداری منطقه ۳ تبریز می‌گوید برو پیش آنکس که همچین چیزی میگه ادرس این مسول رو ام نمیدونیم پس تمام شد.همش باد هواست

      پاسخ
      • کاربر گرامی جناب آقای وحید،

        با سلام و احترام؛ از اینکه دیدگاه و تجربه خود را در خصوص چالش‌های اجرایی قوانین جدید، به‌ویژه در ارتباط با شهرداری و اداره ثبت، با ما در میان گذاشتید، متشکریم. قابل درک است که گاهی در مسیر اجرای قوانین و مقررات جدید، ممکن است با ناهماهنگی‌ها یا مقاومت‌هایی از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی مواجه شویم. همانطور که فرمودید، هدف از تصویب قوانینی مانند «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» یا رویه‌های جدید برای تسهیل صدور گواهی پایانکار و سند مالکیت، ایجاد تحول مثبت و رفع مشکلات مردم است، اما پیاده‌سازی کامل و صحیح آن‌ها نیازمند همکاری تمامی بخش‌ها و گذشت زمان است. چنانچه در مراجعه به ادارات با عدم پاسخگویی یا راهنمایی نادرست مواجه می‌شوید، پیگیری موضوع از طریق مراجع بالاتر همان سازمان (مانند مدیر منطقه یا رئیس اداره) یا واحدهای بازرسی و رسیدگی به شکایات می‌تواند راهگشا باشد. وب‌سایت محضرچی تلاش می‌کند تا اطلاعات حقوقی و آخرین تغییرات قانونی را به اطلاع عموم برساند، اما اجرای آن بر عهده نهادهای مربوطه است. امیدواریم با پیگیری مستمر، مشکل شما مرتفع گردد.

  • سلام ملک سند زمین دارد ودارای پنج واحد است کمیسیون ماده صد شهرداری برای اضافه بناجریمه وبرای بالکن دوواحد که 60سانتی متر در معبر امده اندحکم تخریب صادر کرده جریمه سال 1398 پرداخت شده وحکم تخریب بالکن دو واحد انجام نشده ایا می شود برای واحدهای دیگر سند مالکیت گرفت لطفا راهنمایی فرمایید چه کاری باید انجام داد

    پاسخ
    • طبق قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، برای املاکی که دارای جریمه یا نیاز به اصلاحات هستند، روش‌های جدیدی برای صدور گواهی پایان کار و سند مالکیت پیش‌بینی شده است. در خصوص ملک شما که دارای جریمه و حکم تخریب برای بالکن‌ها است، ابتدا باید وضعیت حکم تخریب و جریمه‌های مربوط به ملک مشخص و برطرف شود.
      با توجه به این که در قانون جدید، شهرداری موظف است برای املاکی که دارای جریمه هستند، گواهی پایان کار صادر کند، در صورتی که جریمه مربوطه پرداخت شود یا در گواهی پایان کار ذکر شود، شما می‌توانید برای واحدهای دیگر درخواست صدور سند مالکیت کنید. همچنین، در صورتی که این ملک دارای اصلاحات مورد نیاز باشد، حتی اگر برخی از اصلاحات در بخش مشاعی تکمیل نشده باشد، می‌توانید برای صدور سند مالکیت اقدام کنید.
      اما اگر ملک شما دارای حکم قلع و قمع باشد، امکان صدور پایان کار و سند مالکیت وجود نخواهد داشت و تنها نام متصرف در سامانه ثبت خواهد شد. بنابراین، برای صدور سند مالکیت برای واحدهای دیگر، باید ابتدا وضعیت تخلفات و جریمه‌ها حل و فصل شود.

      پاسخ
      • سلام جریمه ها درسال 1398 پرداخت شده اند وبدهی بابت جریمه ندارم فقط قلع وقمع 60سانت بالکن در معبر دوواحد مانده مالکین اجازه تخریب نمی دهند واحدها سال 1397 فروخته شده اند ممنون می شم راهنمایی فرمائید

      • سلام. اگر بدهی جریمه ندارید و تنها مشکل قلع‌وقمع مانده است، بهتر است موضوع را با شهرداری و مالکان دیگر مطرح کنید. در صورت عدم توافق، می‌توانید موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنید.

  • سید ابوالفضل عمرانی
    شنبه | 2025/03/08 | 17:37

    سلام دوست گرامی من یک واحد به صورت پیش فروش خریدم سند هنوز تفکیک نشده به صورت یک زمین میباشد و پایانکار ندارد من حکم به دادگاه اخذ پایانکار و تنظیم سند دارم میتوانم خودم به صورت مجزا با پرداخت مقدار سهم خود پایانکار و سند تفکیکی دریافت کنم با تشکر گرفتن پایانکار برای فروش خیلی برام مهم چون میخوام بفروشم خونه رو

    پاسخ
    • سلام! بله، شما می‌توانید با حکم دادگاه برای دریافت پایانکار اقدام کنید، حتی اگر هنوز سند تفکیکی نداشته باشید. برای این کار، ابتدا باید با شهرداری یا اداره مربوطه برای اخذ پایانکار تماس بگیرید و مراحل لازم را طی کنید. بعد از دریافت پایانکار، می‌توانید درخواست تفکیک سند را نیز به اداره ثبت ارسال کنید.
      در صورتی که در حال فروش خانه هستید، این مراحل بسیار مهم هستند و توصیه می‌شود که این کار را به سرعت انجام دهید تا مشکلی در روند فروش به وجود نیاید.

      پاسخ
  • باسلام..
    مجوز ساخت جدید گرفتم زمینم قولنامه ای هست میشه با داشتن مجوز ساخت جدید اقدام به دریافت سند انجام بدم ، البته دورتادور بمینم خونه میباشد

    پاسخ
    • سلام. برای دریافت سند رسمی، داشتن مجوز ساخت جدید کافی نیست. شما ابتدا باید مراحل قانونی لازم مانند دریافت پایان کار، اخذ گواهی از شهرداری و تأسیس سند تک برگی را طی کنید. همچنین، چون زمین شما قولنامه‌ای است، باید ابتدا مالکیت رسمی آن تایید شود. در صورتی که ملک شما در محوطه‌ای محصور یا مشمول محدوده‌ای خاص باشد، احتمالاً باید مراحل اضافی مانند بررسی وضعیت زمین توسط مراجع قضائی انجام شود.

      پاسخ
  • لیلا علیزاده
    شنبه | 2025/03/01 | 22:03

    باسلام ملکی ۳۷ متری مبایعه کردم خاک سفید تهرانپارس
    سند ۶ دانگ دارد ولی پایانکار ندارد تخلف نیز مشهود است
    در کارتابل شهرداری با مبایعه رفتم جوابی نگرفتم نبود وثبت نشده بود
    الان تکلیف ما چیست امضا دادم که در جریان هستم پایانکار نداره ولی
    هزینه اضافه بنا وپایانکار با فروشنده
    درصورت فسخ از طرف ما خریداران ۳۰ درصد از ثمن معامله به عنوان خسارت تعیین شد

    پاسخ
    • با توجه به شرایط ذکر شده، اگر پایانکار ساختمان وجود ندارد و تخلفی هم در ملک مشاهده شده است، ابتدا باید مشخص کنید که آیا تخلفات مربوط به ساخت‌وساز است یا مشکلاتی دیگر دارند که مانع از دریافت پایانکار شده‌اند.
      برای اطمینان از شرایط دقیق و اقدام قانونی در این زمینه، پیشنهاد می‌کنم که با یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در املاک مشورت کنید تا با توجه به جزئیات معامله و تخلفات موجود، بهترین تصمیم گرفته شود و از حقوق خود به‌طور کامل محافظت کنید.

      پاسخ
  • من یک واحد آپارتمان خریدم و هنوز پایانکارنگرفت من می توانم برای سند اقدام کنم بدون اینکه جریمه شهرداری بدهم یا باید اول جریمه بدهم

    پاسخ
    • سلام زهرا عزیز، طبق قانون جدید، حتی اگر جریمه شهرداری داشته باشید یا پایانکار نداشته باشید، به زودی می‌توانید برای دریافت سند مالکیت اقدام کنید. این تغییرات به شما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از این موارد، مراحل دریافت سند را ادامه دهید.

      پاسخ
  • با سلام .بنده دارای یک واحد اپارتمان از اپارتمان ۱۶واحده هستم که هیچ یک از مالکین در گرفتن صورتمجلس تفکیکی و پایانکار همکاری نمی کنند می خواستم بدونم اگر اتش نشانی و‌اسانسور هم انجام نشده باشه باز این قانون شامل ما میشود ؟؟؟

    پاسخ
    • این قانون شامل تمامی واحدهای ساختمانی است، حتی اگر مشکلاتی مانند عدم همکاری سایر مالکین یا تکمیل نبودن تجهیزات ساختمان مانند آسانسور و تأییدیه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. شما می‌توانید به‌صورت مستقل از سایر مالکین برای اخذ گواهی پایان‌کار و سند مالکیت اقدام کنید. در این موارد بهتر است از طریق دفاتر اسناد رسمی یا مشاوره حقوقی تخصصی اطلاعات دقیق‌تر دریافت کنید.

      پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      یک واحد آپارتمان خریداری کردی، با رای دادگاه مالکین و سازنده محکوم به اخذ پایان کار و تنظیم سند شده اند اما از انجام کارهای مذکور طفره می روند. لطفا راهکار جهت اخذ سند تک برگی به صورت مجزا و مستقیم از طرف بنده را اعلام بفرمایید.
      از وقتی که گذاشتید سپاسگزارم

      پاسخ
      • سلام. برای اخذ سند تک‌برگی به صورت مستقیم از طرف شما، ابتدا باید از طریق دادگاه نسبت به اجرای حکم اخذ پایان کار و تنظیم سند اقدام کنید. اگر سازنده و مالکین از انجام این اقدامات طفره می‌روند، شما می‌توانید با ارائه حکم دادگاه به اداره ثبت اسناد درخواست صدور سند تک‌برگی کنید. در صورتی که پایان کار به شما داده نشده باشد، ابتدا باید از شهرداری برای دریافت پایان کار اقدام کنید و سپس درخواست تنظیم سند تک‌برگی کنید. در این مسیر می‌توانید از مشاوره حقوقی کمک بگیرید تا مراحل به درستی طی شود.

  • مسعود رضایی
    یکشنبه | 2025/02/09 | 21:25

    آپارتمانی را در سال ۱۳۷۹ پیش خرید کردم ولی مالک پس گذشت ۲۴ سال هنوز پایان کار نگرفته و ما سند تفکیکی نداریم. با این قانون جدید به کجا باید مراجعه کنیم و تشریفات و روند کار برای صدور سند تفکیکی چیست؟

    پاسخ
    • سلام، با توجه به قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، شما می‌توانید از اواخر سال 1404 به شهرداری محل ملک برای پیگیری صدور گواهی پایان کار مراجعه کنید. پس از اخذ گواهی پایان کار، لازم است به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مراجعه کنید تا فرآیند صدور سند تفکیکی آغاز شود. برای اطلاعات بیشتر و تسریع در امور، مشورت با یک وکیل متخصص یا دفتر اسناد رسمی توصیه می‌شود.

      پاسخ
  • عرض ادب، ممنون از توضیحاتتون
    ما هم بصورت پیش فروش واحدی رو خریدیم و سازنده هم سند نزده و متواری هست که حکم جلب این فرد رو داریم، از طرفی میزان خلافی هر واحد توسط شهرداری مشخص شده که متاسفانه همسایه ها چون میزان بیشتری جریمه دارند برای اخذ پایانکار همکاری نمیکنند، سوال من این هستش که با تصویب این قانون ما می تونیم جریمه خودمون و مشاعات رو پرداخت کنیم و یک سند تک برگ بدون ذکر جریمه داشته باشیم؟!

    پاسخ
    • با توجه به قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، شما می‌توانید با پرداخت جریمه مربوط به واحد خود و مشاعات، سند تک‌برگ بدون ذکر جریمه دریافت کنید. شهرداری موظف است برای واحدهایی که دارای جریمه هستند، گواهی پایان کار صادر کند و شما می‌توانید با ارائه این گواهی به ادارات ثبت، درخواست صدور سند مالکیت کنید. عدم همکاری همسایه‌ها برای اخذ پایان کار، مانعی برای شما نخواهد بود و شما می‌توانید با استناد به قانون جدید و با ارائه گواهی پایان کار مربوط به واحد خود، بدون نیاز به همکاری همسایه‌ها، سند مالکیت خود را دریافت کنید.

      پاسخ
  • سلام
    پدرم ملکی ساخته که پایان کار نداره ایشون سال ۱۴۰۰ فوت کردن ولی مادربزرگم هنوز زنده هستن و ما قصد گرفتن صلح نامه از مادر بزرگمون داریم که بعد از فوت ایشون ادعای ارث نداشته باشن
    الان دفتر خانه ای رفتم که گفت برای انتقال سند یا صلح نامه یا وکالت فروش باید کارای شهرداری یعنی همون پرداخت جریمه و کارای گرفتن پایان کار انجام بشه
    خواستم سوال کنم که نمیتونیم بدون پرداخت جریمه های ساختمان سهم مادربزرگمون رو انتقال بدیم یا ازش صلح نامه بگیریم؟

    پاسخ
    • سلام، وقت شما بخیر
      در مورد انتقال سهم مادربزرگ شما، باید گفت که طبق مقررات شهرداری و قوانین مربوط به پایان‌کار ساختمان، معمولاً برای انتقال مالکیت ملک یا تنظیم صلح‌نامه، فعلا تا پایان سال 1404 نیاز به تسویه‌حساب با شهرداری و دریافت گواهی پایان‌کار ساختمان است.
      این امر به این دلیل است که شهرداری باید اطمینان حاصل کند که ملک مطابق با ضوابط ساخت و ساز ساخته شده است و هیچگونه تخلفی در این زمینه وجود ندارد. در صورتی که ساختمان پایان‌کار نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی در ثبت انتقال ملک ایجاد شود.
      با این حال، در برخی موارد خاص، ممکن است امکان انتقال سهم مادربزرگ شما وجود داشته باشد، ولی بستگی به نوع قرارداد و شرایط ملکی دارد. توصیه می‌شود برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، با یک مشاور حقوقی یا دفاتر اسناد رسمی مشورت کنید تا به شما راهکارهای قانونی مناسبی پیشنهاد دهند.

      پاسخ
  • پژمان علیشاهی
    سه‌شنبه | 2025/01/28 | 16:28

    با سلام من نمیدونم بدنبال چی هستید مطالب رو خوندم واسه یکی مثل من که در هیچ برهه از زمان استتاعت پرداخت جریمه های شهرداری را نداشتم این راهکار شما چه دردی ازمن دوا میکنه !به جای اینکارها ارگانها و شهرداریها را موظف کنید که با این ملت مظلوم راه بیان و از بستن تجاریهای نجومی بر مغازههای مردم دست بردارن که بتونیم پرداخت کنیم …..!

    پاسخ
    • متوجه نگرانی شما هستم. پرداخت جریمه‌های شهرداری می‌تواند برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز باشد، مخصوصاً اگر شرایط مالی محدود باشد. این قانون جدید ممکن است برای افرادی که با مشکلات مالی مواجه هستند، پیچیده به نظر برسد. متاسفانه در حال حاضر راهکاری برای کاهش این هزینه‌ها در اختیار نیست، اما امیدوارم با اصلاحاتی در آینده این مسائل برای مردم تسهیل شود.

      پاسخ
  • سلام. ما یک آپارتمان را به صورت مشارکت ساختیم. سازنده ماده 100 را پرداخت نمی کنه. علاوه بر اون بعد از فروش 6 تا از واحد ها و سکونت هر 6 مالک، عوارض ارزش افزوده شامل ساختمان شده (که سهم مالکین است و باید بین اینها تقسیم شود) الان شهرداری میگه تا جریمه ماده 100 و عوارض ارزش افزوده رو ندین براتون پایانکار صادر نمی کنم و خریداران و ساکنین هم سند می خواهند از ما. طبق قانون جدید ما می تونیم بریم سند بگیریم و شهرداری عوارض هر واحد رو به نام مالک و خریدار اون واحد بزنه. حالا سوال اینه که این قانون الان که بهمن 1403 است، اجرایی شده؟ اگه آره، ما از کجا اقدام کنیم؟ کجا بریم اول تا سند تفکیکی بگیریم؟ اگرشهرداری مخالفت کرد چی بگیم بهش؟

    پاسخ
    • حداکثر تا پایان سال آینده این قانون اجرایی خواهد شد و شما می‌توانید با استناد به این قانون درخواست گواهی پایانکار طبق توضیحات بدهید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر ممنون میشم راهنمایی کنید ملکی تو سال 87 در شهر پردیس خریدم پایان کار و بنچاق داره ملک 6 واحدی ولی صاحب زمین با شرکت عمران پردیس سر قیمت زمین به توافق نرسیدن و سالهاست ما درگیر سند هستیم دیوان شکایت کردیم هنوز نتیجه نگرفتیم چطور میتونیم سند بگیریم

    پاسخ
    • برای گرفتن سند در این شرایط، بهتر است ابتدا روند شکایت را پیگیری کرده و منتظر نتیجه دادگاه باشید. در صورتی که دعوی شما به نتیجه نرسید یا روند طولانی شد، می‌توانید از طریق مشاور حقوقی متخصص در امور ملکی یا دفاتر اسناد رسمی، راهکارهای دیگری مانند طرح شکایت مجدد یا درخواست بررسی دوباره وضعیت مالکیت از طریق مراجع قضائی را پیگیری کنید. همچنین در صورتی که مالکیت شما به طور قطعی تایید شود، می‌توانید درخواست ثبت رسمی سند را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشته باشید.

      پاسخ
      • حامد قاسمی ناولیق
        پنج‌شنبه | 2025/06/05 | 18:36

        سلام وقت بخیر بنده حامد قاسمی ناولیق مشاوره تخصصی در زمینه اسناد واملاک.
        در مورد دعاوی که چند سال در دادگاه بایگانی گشته است ذیفع میتواند با اقامه دعوی بر علیه فروشنده جهت الزام به تنظیم سند رسمی وبا دریافت دستور قضایی به دفتر خانه مراجعه نماید وبا اریه مدارک مستندات یک سند پیش نویس تنظیم وبه اداره ثبت ارجاع می گردد. جهت تظیم سند تک برگ
        با تشکر

      • جناب آقای حامد قاسمی ناولیق،

        با سلام و احترام؛ از مشارکت شما و ارائه توضیحات کارشناسی در خصوص فرآیند پیگیری حقوقی «الزام به تنظیم سند رسمی» برای پرونده‌هایی که ممکن است مدت‌ها بلاتکلیف مانده باشند، سپاسگزاریم. همانطور که به درستی اشاره فرمودید، یکی از راهکارهای قانونی مؤثر برای احقاق حق خریدارانی که با وجود داشتن مبایعه‌نامه، موفق به دریافت سند رسمی نشده‌اند، طرح دعوا در محاکم قضایی، اخذ حکم قطعی مبنی بر الزام فروشنده به تنظیم سند، و سپس مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت اجرای حکم دادگاه می‌باشد. دفاتر اسناد رسمی در این فرآیند نقش کلیدی در تنظیم سند اجرایی بر اساس دستور مقام قضایی و ارسال آن به اداره ثبت جهت صدور سند مالکیت تک‌برگ ایفا می‌کنند. از به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه شما سپاسگزاریم.

    • سلام بنده یک واحد خریداری کردم که حکم قلع وقمع دارد میتونم سند بگیرم

      پاسخ
      • سلام، اگر ملکی حکم قلع‌وقمع دارد، ابتدا باید وضعیت حقوقی آن مشخص شود. پس از رفع حکم و حل مشکلات حقوقی، می‌توانید برای اخذ سند اقدام کنید. مشورت با یک وکیل یا مشاور حقوقی توصیه می‌شود.

  • درود
    ملک تکمیل است و هیچ جریمه ای در شهرداری ندارد اما سازنده بعد از صورت جلسه پارکینگ دیگر روند رو پیگیری نکرده و تجهیزات اتش نشانی ساختمان که در تاسیسات باید کار شود را تکمیل نکرده و ملک رو به همین شکل به بنده فروخته ، آیا امکان دریافت سند تفکیکی برای ملکی که اتش نشانی تاییدیه نداره امکان پذیره ؟

    پاسخ
    • با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی، اکنون می‌توان بدون نیاز به دریافت جواز ساخت یا گواهی پایان‌کار، صورت مجلس تفکیکی و تقسیم‌نامه را تنظیم کرد.
      در گذشته، پیش از تصویب قانون الزام به ثبت رسمی، برای ساخت یک ساختمان، پس از صدور دستور نقشه، ابتدا باید جواز ساخت دریافت می‌کردیم و پس از اتمام ساخت، گواهی پایان کار می‌گرفتیم. پس از این مراحل، سند مالکیت صادر می‌شد.
      اما اکنون، اگر برای ملکی دستور نقشه صادر شود، بدون نیاز به دریافت جواز ساخت یا گواهی پایان کار، با ذکر تعداد طبقات، سطح اشغال مجاز، تعداد واحدهای هر طبقه، میزان اعیان و مشاعات، محل واحدها و محل مفروزات، ادارات ثبت با تخصیص شناسه یکتا برای هر واحد، امکان صدور صورت مجلس تفکیکی برای تنظیم تقسیم‌نامه را فراهم می‌کنند.
      پس از تنظیم تقسیم‌نامه و پیش از صدور سند مالکیت، شناسه یکتا، باطل، و پلاک ثبتی اختصاص داده می‌شود، و سپس سند مالکیت صادر می‌شود.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر.
    ما یه ملکی خریدیم که سال ۱۳۷۵ پروانه اش صادر شده و سند تک برگم جدیدا گرفتن براش،ولی مالک پایانکارش رو نگرفته،تا الان که ما رفتیم برای بحث انتقال قطعی و متوجه این موضوع شدیم که پایانکار نداره!!!
    ماهم اومدیم و تمام مراحل قانونی اخذ پایانکار رو انجام دادیم و همه ی تاییدیه هارو گرفتیم و تحویل شهرداری دادیم برای صادرکردن پایانکار فقط قبلش کارشناس بروکف رو فرستادند بازدید کرد و گفت نمای ساختمان باید سنگ باشه ولی متاسفانه سرامیک بود بعد گفت یه قانونی هست که ساختمان هایی که پروانه آنها سال ۱۳۹۴ به بعد صادر شده باشه ملزم به اجرای نمای سنگی هستند و پروانه های صادره قبل از سال ۹۴ استثنا هستند و مهم نیست سنگ باشن یا سرامیک و پروانه ماهم سال ۷۵ صادر شده بود و باتوجه به همین نکته،شهرداری مدارک ماجهت صادرکردن پایانکار رو تحویل گرفت و گفتن تا ۲هفته دیگه صادر میشه،فقط خواستم بدونم که این موضوع نمای سرامیکی، مشکلی رو برای انتقال قطعی ایجاد نمیکنه منظورم اینه که نکنه توی پایانکار یه چیزی بنویسن که بعد نتونیم سند رو انتقال قطعی بدیم،
    ممنون میشم پاسخ بدین.

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر
      با توجه به توضیحات شما و اینکه پروانه ساختمانی ملک مربوط به سال ۱۳۷۵ است و قانون الزام به اجرای نمای سنگی برای ساختمان‌ها از سال ۱۳۹۴ به بعد اجرا می‌شود، نمای سرامیکی ساختمان شما نباید مانعی برای صدور پایان‌کار و انتقال قطعی ایجاد کند. شهرداری با پذیرش مدارک شما برای صدور پایان‌کار، عملاً موضوع نمای سرامیکی را قابل قبول دانسته است.
      چند نکته برای اطمینان بیشتر:
      پس از صدور پایان‌کار، حتماً متن آن را بررسی کنید.
      دفترخانه‌ای که قرار است انتقال سند را انجام دهد، می‌تواند بررسی کند که آیا پایان‌کار به طور کامل شرایط لازم را برای انتقال سند فراهم می‌کند یا خیر.
      با توجه به پذیرش شهرداری و قوانین موجود، مشکلی در انتقال قطعی سند پیش‌بینی نمی‌شود. اما پیشنهاد می‌شود بعد از صدور پایان‌کار و قبل از تنظیم سند قطعی، با دفترخانه یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا از صحت مدارک اطمینان حاصل کنید. موفق باشید!

      پاسخ
      • سلام احسنت به شما.نظرتوت کاملا درسته،من سرنگرانی خودم دوباره رفتم شهرداری و پیگیری کردم و عین صحبت شمارو بم گفتن مو به مو.
        دستتون دردنکنه بابت پاسخگویی سریعتون و نظرات تخصصی و کارشناسیتون.احسنت

      • سلام عرفان عزیز،
        از ابراز رضایت و قدردانی شما بسیار سپاسگزاریم. خوشحالیم که پاسخ ما به شما کمک کرده و نگرانی‌هایتان برطرف شد. نظرات شما انگیزه‌ای برای ادامه ارائه خدمات تخصصی و پاسخگویی سریع به خوانندگان است. اگر سؤال یا نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، با کمال میل در خدمتتان هستیم.
        باز هم سپاسگزاریم و موفق باشید!

  • سلام وقت بهیر ۶ سال پیش یک آپارتمان در تهران منطقه ۵ خریداری کردم که فروشنده مقرر بود بعد از دو ماه در محضر جهت سند تک برگ حاضر شود، که متاسفانه نتوانست پایانکار را بگیرد. (حتی عدم حضور در محضر هم گرفتم) حالا من میتوانم شخصا با مبایعه نامه کد رهگیری دار درخواست سند تک برگ کنم؟ در جواب شما متوجه شدم باید تخلفات هم پرداخت کنم، ایا تخلفات کل ساختمان شامل حال من میشود یا فقط واحد من؟ چون ساختمان ۵ طبقه ۳ واحدی است. من فقط یک واحد را دارم. ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر، بر اساس قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، شما می‌توانید با ارائه‌ی مبایعه‌نامه دارای کد رهگیری و سایر مدارک به ادارات ثبت، برای دریافت سند تک‌برگی درخواست دهید. در این فرآیند، شهرداری موظف است گواهی پایان کار را صادر کند، حتی اگر ساختمان دارای تخلفات باشد. اما توجه داشته باشید:
      تخلفات مربوط به کل ساختمان معمولاً بین مالکان واحدها تقسیم می‌شود. میزان پرداخت هر مالک بر اساس سهم او از کل تخلفات (معمولاً بر اساس متراژ واحد) تعیین می‌شود. بنابراین، شما فقط سهم مربوط به واحد خودتان را پرداخت خواهید کرد و مسئول پرداخت تخلفات سایر واحدها نیستید.
      برای دریافت سند، ابتدا باید گواهی پایان کار ساختمان (تخلفات با ذکر جریمه) از شهرداری دریافت شود. سپس، با ارائه این گواهی به اداره ثبت و تکمیل سایر مدارک، درخواست صدور سند تک‌برگی بدهید.

      پاسخ
  • سلام ملکی سند مادر دارد و تفکیک نشده است سازنده ادعا میکند بعد از ساخت میتواند با پرداخت خلافی به کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بدون اخذ پروانه برای تمامی واحد ها سند تک برگ بگیره آیا همچین چیزی امکان دارد؟

    پاسخ
    • طبق قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، تغییرات مهمی در فرآیند صدور سند مالکیت و پایان کار ایجاد شده است. بر اساس این قانون، حتی در مواردی که ملک فاقد گواهی پایان کار یا جواز ساخت باشد، امکان صدور صورت‌مجلس تفکیکی و تنظیم تقسیم‌نامه وجود دارد. این تغییرات، روند صدور اسناد مالکیت را برای املاک با مشکلات حقوقی و تخلفات ساختمانی تسهیل کرده است.
      در مواردی که ملک دارای جریمه است، شهرداری موظف به صدور گواهی پایان کار است و مالک می‌تواند با استناد به آن، درخواست صدور سند مالکیت نماید. جریمه‌ها در زمان انتقال ملک به نرخ روز تسویه می‌شوند. همچنین، اگر اصلاحاتی در مشاعات انجام نشده باشد، صدور سند مالکیت امکان‌پذیر است و موارد اصلاح‌نشده در سند قید خواهد شد. اما در مواردی که ملک دارای حکم قلع و قمع است، هیچ گواهی پایان کار یا سند مالکیتی صادر نمی‌شود.
      این قانون، صدور صورت‌مجلس تفکیکی و تنظیم تقسیم‌نامه را بدون نیاز به جواز ساخت یا گواهی پایان کار تنها با استناد به دستور نقشه ممکن ساخته است. در این فرآیند، پس از تخصیص شناسه یکتا به هر واحد، صورت‌مجلس تفکیکی تنظیم و سند مالکیت صادر می‌شود. برای جزئیات بیشتر، مطالعه‌ی منابع مرتبط یا مشورت با کارشناس حقوقی توصیه می‌شود.

      پاسخ
  • سلام من یک آپارتمان خریدم
    شش سال پیش و سازنده نیومد سند بزنه چون پایانکار نگرفته بود .بجای چهار طبقه شش طبقه ساخته بود .این قانون جدید سند بدون پایانکار شدنی است .و آیا جریمه آن را من باید پرداخت کنم .ملک را پس از گرفتن سند می‌توانم بفروشم ؟؟

    پاسخ
    • سلام،
      با توجه به قانون جدید «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» مصوب ۱۴۰۳، امکان صدور سند مالکیت برای املاکی که به دلیل عدم اخذ پایان‌کار یا وجود تخلفات ساختمانی مانند ساخت بیش از مجوز (مثلاً ساخت شش طبقه به جای چهار طبقه) وجود دارد. طبق این قانون، شهرداری‌ها موظف به صدور گواهی پایان‌کار برای این‌گونه املاک هستند، حتی اگر تخلفاتی در ساخت‌وساز وجود داشته باشد. در این گواهی، میزان و علت جریمه‌های مربوط به قسمت‌های اختصاصی و مشاعات ملک ذکر می‌شود.
      پرداخت جریمه‌ها: طبق قانون، مالک فعلی ملک (شما) می‌تواند با دریافت گواهی پایان‌کار که میزان جریمه در آن مشخص شده، نسبت به اخذ سند مالکیت اقدام کند. پرداخت جریمه به نرخ روز تنها در زمان انتقال ملک به شخص دیگری الزامی است. به عبارت دیگر، پیش از هرگونه نقل و انتقال ملک، باید تمامی جریمه‌های مربوطه به نرخ روز تسویه شود.
      فروش ملک پس از اخذ سند: پس از دریافت سند مالکیت، می‌توانید ملک را به فروش برسانید. اما توجه داشته باشید که پیش از انتقال سند به خریدار جدید، باید تمامی جریمه‌های تعیین‌شده توسط شهرداری را پرداخت کنید. در غیر این صورت، امکان انتقال سند وجود نخواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    برای ملکی که مالک پایان کار نمی گیرد چگونه میشود سند گرفت و آیا شما این کار را انجام میدهید؟
    با تشکر

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر.
      در پاسخ به سوال شما باید گفت که طبق قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، حتی در مواردی که ملک به دلیل جرائم شهرداری یا عدم انجام اصلاحات پایان کار ندارد، امکان صدور سند مالکیت وجود دارد. به این صورت که:
      1. ملک دارای جریمه باشد: در این حالت، مالک می‌تواند از شهرداری گواهی پایان کار دریافت کند که در آن میزان جریمه ذکر شده است. سپس این گواهی به اداره ثبت ارائه می‌شود و امکان صدور سند مالکیت فراهم می‌شود. البته پرداخت جریمه فقط هنگام انتقال ملک به شخص دیگر الزامی است و در هنگام صدور سند مالکیت اولیه، نیازی به پرداخت جریمه نیست.
      2. ملک نیاز به اصلاحات داشته باشد: در این حالت، مالک می‌تواند گواهی پایان کار مشروط به انجام اصلاحات در بخش اختصاصی ملک را دریافت کند. با انجام این اصلاحات، امکان صدور سند مالکیت فراهم می‌شود. در بخش مشاعات، اگر اصلاحاتی انجام نشده باشد، ذکر می‌شود و مالک همچنان می‌تواند سند مالکیت بگیرد.
      3. ملک دارای حکم قلع و قمع باشد: در این موارد، صدور سند مالکیت و پایان کار ممکن نیست، و فقط نام متصرف به ثبت می‌رسد.
      در خصوص اینکه آیا ما این خدمات را ارائه می‌دهیم یا خیر، لطفاً برای اطلاعات دقیق‌تر و هماهنگی‌های لازم با ما تماس بگیرید تا بتوانیم راهنمایی‌های لازم را ارائه دهیم.
      با تشکر

      پاسخ
  • سلام
    در خصوص املاکی که به دلیل عدم اخذ پروانه پایان کار صادر نمی‌گردد اما شهرداری در گواهی عدم خلاف صادره تعداد طبقات و تعداد واحدها را درج و تکمیل بودن ساختمان را تایید مینماید مکانیسمی برای صدور سند تفکیکی وجود دارد ؟

    پاسخ
    • با اجرای کامل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، رویه صدور پایان‌کار توسط شهرداری‌ها متحول خواهد شد. زین پس، شهرداری‌ها موظفند در تمامی موارد، ضمن بررسی دقیق ساختمان، پایان‌کار را با ذکر تخلفات احتمالی و میزان جریمه صادر نمایند.

      پاسخ
  • علیرضا داوری
    پنج‌شنبه | 2024/10/10 | 16:57

    متواری هست و چند سالی با این طرح جدید که هر واحد جداگانه میتواند جریمه سهم مشخص شد خود را بدهد به شهر داری رفتم ولی شهرداری اقرار میکنند هیچ دستورالعمل به ما داده نشده باید چه اقدامی کنیم بابت سند

    پاسخ
    • در صورتی که شهرداری اعلام کرده است که هیچ دستورالعملی برای پرداخت جریمه سهم مشخص شده به آن‌ها ابلاغ نشده، شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
      1. مراجعه به کمیسیون ماده 100: کمیسیون ماده 100 شهرداری مسئول رسیدگی به تخلفات ساختمانی است. شما می‌توانید به این کمیسیون مراجعه کنید و درخواست راهنمایی و پیگیری وضعیت ملک خود را داشته باشید.
      2. مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک: برای پیگیری وضعیت سند ملک خود، می‌توانید به اداره ثبت اسناد و املاک محل مراجعه کنید و درخواست راهنمایی در خصوص نحوه دریافت سند رسمی را داشته باشید. این اداره می‌تواند شما را در خصوص مراحل قانونی و مدارک مورد نیاز راهنمایی کند.
      3. مشاوره با وکیل یا یک سردفتر متخصص: در صورتی که همچنان با مشکل مواجه هستید، مشاوره با یک سردفتر یا وکیل متخصص در امور ملکی و شهرداری می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین راه‌حل را پیدا کنید و از حقوق قانونی خود دفاع کنید.
      4. پیگیری از طریق شورای شهر: می‌توانید موضوع را از طریق شورای شهر نیز پیگیری کنید. شورای شهر می‌تواند در خصوص مشکلات و تخلفات شهرداری‌ها به شما کمک کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

      پاسخ
      • سلام
        بنده یک واحد ویلایی دریک روستا واقع در شمال با جواز ساختم اما هنگام صدور پایان کار،کارشناس فنی بخشداری اعلام کرد که ملک شما دارای تخلف به متراژ حدودا 2 متر میباشد و بنده رو به کمیسیون فرستادن ، در انجا بعد چند ماه دوندگی و گرفتن هزینه کارشناس دادگستری و اعلام میزان جریمه هنوز هیچ فیشی برای پرداخت جریمه بعد از گذشت حدود ۳ سال صادر نشده و بنده هنوز سردر گم هستم میخواستم ببینم با این شرایط که هنوز پایان کار صادر نشده امکان گرفتن سند هست یا نه ؟در ضمن راه حلی هست که من زودتر پایان کار را بگیرم با توجه به این که هم به فرمانداری و هم استانداری بارها مراجعه کردم

      • سلام رضا عزیز، با توجه به توضیحات شما، بله، طبق مطالب موجود در این پست شما می‌توانید سند را دریافت کنید، حتی اگر پایان کار هنوز صادر نشده باشد. البته به شرطی که تمامی مراحل قانونی، به درستی تکمیل شوند.

      • سلام من مغازه ای دارم سند دار که ساخته شده ولی پایان کار نگرفتم ایا مینوانم ان را اجاره دهم

      • سلام. در صورتی که مغازه شما سند رسمی دارد ولی پایان کار را دریافت نکرده‌اید، معمولاً می‌توانید آن را اجاره دهید. با این حال، بهتر است توجه داشته باشید که برای اجاره ملک بدون پایان کار، ممکن است مشکلاتی برای طرفین قرارداد در صورت بروز هر گونه مشکل قانونی یا اجرایی ایجاد شود. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از هرگونه مشکل قانونی، ابتدا پایان کار را از شهرداری دریافت کنید یا با مشاور حقوقی مشورت کنید.

پاسخ دادن به سردبیر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

لیست کامل بنگاه‌های مشاورین املاک مجاز
آیین‌نامه ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول
keyboard_arrow_up