گواهی امضا + هزینه امسال + مراحل + مدارک + نمونه گواهی امضا + عکس

گواهی امضا یکی از خدماتی است که دفترخانه‌های اسناد رسمی به متقاضیان ارائه می‌دهند. گواهی امضا به معنای تایید و تصدیق امضای فردی، ذیل یک نوشته توسط سردفتر اسناد رسمی با مهر دفتر و امضای محضر است. گواهی امضا می‌تواند برای اثبات هویت، اعتبار، امنیت و قانونی بودن امضا در موارد مختلف مورد نیاز باشد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 4 دقیقه

126 دیدگاه
زن در حال امضای اسناد قانونی

تعریف گواهی امضا

گواهی امضا یعنی یک نفر قصد دارد امضای خودش را نزد دفترخانه گواهی نماید، و دفترخانه تایید کند که امضای مذکور، مربوط به شخص متقاضی است.

برای دریافت گواهی امضا، متقاضی باید به همراه مدارک هویتی خود به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند و نوشته‌ای که می‌خواهد امضای ذیل آن را گواهی کند را نیز ارائه دهد.

سردفتر بعد از بررسی مدارک و هویت متقاضی، امضای او را در دفتر الکترونیک گواهی امضا ثبت می‌کند و یک برگه گواهی امضا را به متقاضی تحویل می‌دهد.

گواهی امضا تا زمانی که از سوی مراجع قضایی باطل نشود، معتبر است و اسناد عادی که گواهی امضا شده‌اند، سندی مسلم‌الصدور محسوب می‌شوند، به‌گونه‌ای که امضای گواهی‌شده قابل انکار و تردید نیست و می‌تواند به‌عنوان ملاک احراز صحت سایر امضاهای فرد نیز مورد استناد قرار گیرد. با این حال، بر اوراق گواهی امضا شده، احکام اسناد رسمی، مانند لازم‌الاجرا بودن، بار نمی‌شود.

گواهی امضا می‌تواند برای اسنادی که به زبان فارسی یا خارجی باشند، صادر شود. اما در صورتی که سند به زبان خارجی باشد، باید قبل از گواهی امضا، ترجمه شده باشد. همچنین برای افراد بیسواد، گواهی اثر انگشت به جای گواهی امضا صادر می شود.

مراحل انجام گواهی امضا

برای اخذ گواهی امضا از محضر 2 حالت وجود دارد:

  1. شخصی فرم مخصوصی که از یک اداره یا شرکت و یا ارگانی را گرفته و قصد دارد ذیل آن را گواهی کند.
  2. شخصی مستقیما به محضر مراجعه می‌نماید و تقاضای گواهی امضا می‌کند.
    • که در این حالت امضا ایشان در فرم های مخصوص دفترخانه گواهی می‌گردد.

همراه داشتن اصل کارت ملی در هر دو حالت الزامی است.

هزینه گواهی امضا

هزینه گواهی نمودن هر امضاء: 111,000 تومان

این مبلغ جهت گواهی نمودن یک امضا می‌باشد.

نکته

  1. متون خارجی ابتدا باید ترجمه شده سپس گواهی گردند.
  2. افراد بی‌سواد، اثر انگشتشان گواهی می‌گردد، که در این صورت یک نفر معتمد باید همراه خود داشته باشد.
  3. اسناد مالی از قبیل چک و سفته و… قابل گواهی شدن نیستند.
    • ماده ۳۶‏‏‏ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی:  سردفتر مجاز به تصدیق صحت امضای نوشته­ های مالی یعنی نوشته­ هایی که در آن به ‌طور منجز پرداخت وجه نقدی از طرف امضاکننده، تعهد یا ضمانت شده و یا آن‌که موضوع گواهی امضا شده عین یا منفعت مال غیرمنقول و یا سهام شرکت‌های ثبت شده است، نخواهد بود.
      تبصره ـ سردفتر مکلف است نسخه گواهی امضاهایی که به نحو الکترونیک به ثبت رسیده را از سامانه در قالب سند قابل حمل (PDF) دریافت و به صورت مناسب در محل دفترخانه در قالب فایل الکترونیکی ذخیره و نگهداری نماید.
    • تصدیق و گواهی صحت امضاء متقاضیان، ذیل اسناد عادی مربوط به اتومبیل ممنوع است.
  4. اسنادی که گواهی می شوند باید عادی باشند. (سند رسمی نباشند)
  5. نوشته تصدیق امضا شده با توجه به ماده ۲۷۵ آیین دادرسی مدنی مسلم الصدور شناخته میشود.
    • (ماده 20 قانون دفاتر اسناد رسمی)
    • مسلم الصدور یعنی: صدور آن از شخص مسلم شمرده شده و می‌تواند در دادگاه اساس و مبنا قرار گیرد.

نکته: صدور گواهی امضا اوراقی که مفاد آن تعهد مالی تلقی شود منجر به انفصال موقت از 3 ماه تا 6 ماه برای سردفتر خواهد شد. لذا سردفتران عزیز به این مهم توجه ویژه داشته باشند. (ماده 65 آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی… مصوب 1400/01/10)

تصدیق اصالت گواهی امضا

جهت بررسی اصالت صدور گواهی توسط دفاتر اسناد رسمی اینجا کلیک کنید.

جهت تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی با ورود شناسه یکتا و رمز تصدیق که هنگام قبول مدارک توسط دفترخانه به شما تحویل داده شده و یا توسط پیامک به شماره شما ارسال گردیده، اصالت آن را بررسی نمایید.

آموزش تصویری نحوه تصدیق اصالت گواهی امضا را از اینجا مشاهده کنید.

نمونه فرم

از فرم زیر پرینت تهیه نموده و به همراه مدارک شناسایی به نزدیکترین دفترخانه محل زندگی خود ببرید.

نمونه فرم گواهی امضا دفترخانه اسناد رسمی
دانلود فایل word نمونه گواهی امضا A5

گواهی امضا الکترونیک

گواهی امضا الکترونیکی نیز یک نوع گواهی امضا است که با استفاده از رمزنگاری و امضای دیجیتالی انجام می‌شود. گواهی امضا الکترونیکی می‌تواند برای ارسال و دریافت اسناد و پیام های الکترونیکی، انجام تراکنش‌های بانکی و خرید و فروش اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد. گواهی امضا الکترونیکی با داشتن یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی تولید می‌شود که کلید خصوصی تنها در اختیار صاحب امضا قرار دارد و کلید عمومی برای تایید امضا توسط دیگران به کار می‌رود.

خلاصه دیدگاه‌های کاربران:

تولید شده توسط هوش مصنوعی


کاربران تجربیات و سوالات متنوعی درباره گواهی امضا، هزینه‌ها، و کاربردهای قانونی آن مطرح کرده‌اند. بسیاری از نظرات به تفاوت تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی و دریافت مبالغ اضافی اشاره دارند، و کاربران به دنبال شفافیت در این خصوص هستند. همچنین، سوالاتی درباره نحوه دریافت گواهی امضا برای اهداف مختلف مانند ضمانت، استخدام، معاملات ملکی و ثبت قراردادها بیان شده است. کاربران همچنین درباره اشتباهات اجرایی مانند اشتباه در تاریخ یا مشکلات تاییدیه گواهی امضا ابراز نگرانی کرده‌اند، که در پاسخ‌ها تأکید شده این موارد معمولاً قابل حل هستند و جای نگرانی وجود ندارد.
در زمینه سوءاستفاده احتمالی از گواهی امضا، کاربران نگرانی‌هایی درباره افراد بی‌سواد یا مشکلات حقوقی آینده مطرح کرده‌اند، و توصیه شده است که برای پیشگیری، نظارت و استفاده از اثر انگشت در موارد خاص انجام شود. همچنین تأکید شده که گواهی امضا جایگزین اسناد رسمی نیست و برای برخی کاربردها نیاز به تنظیم اسناد رسمی وجود دارد. این دیدگاه‌ها نشان می‌دهد که کاربران به دنبال راهنمایی دقیق، شفافیت در هزینه‌ها، و اطمینان از امنیت حقوقی خود هستند.
اگر شما هم دیدگاه، نظر یا سوالی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها از اینجا سوال خود را مطرح کنید.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
گواهی امضا
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

126 دیدگاه. Leave new

  • سلام من برای گواهی امضا بابت سه شهود انحصار وراثت به
    دفتر خانه شماره **۱۳ مراجعه نمودم از من بابت هر گواهی امضا مبلغ ۱۷۷/۰۰۰ تومان دریافت کرد آیا دفتر خانه طبق تعرفه عمل کرده این دریافتی با مبلغ اعلامی شما مغایرت داره

    پاسخ
    • خیر، این مبلغ مطابق با تعرفه حال حاضر دفاتر اسناد رسمی نیست.
      طبق بخشنامه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی که از شهریور ۱۴۰۳ به اجرا گذاشته شده است، تعرفه‌ها به طور دقیق مشخص شده‌اند.
      بنابراین، مبلغ دریافتی با تعرفه‌های جدید که در متن اصلی ذکر شده باید مطابقت داشته باشد.

      پاسخ
      • سلام برای شکایت از هزینه بیشتر گرفتن دفاتر اسنادرسمی باید به ۱۵۸۰ زنگ زد؟بابت یه گواهی امضا بابت یه امضا ۳۱۰۰۰۰ تومان ازم گرفتن،دستگاه پوز هم میگن نداریم باگوشی کارت به کارت کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سند صلح عمری بهترین جایگزین وصیت نامه + همه نکات مهم + مراحل و مدارک
کپی برابر با اصل
keyboard_arrow_up