جعاله گشایش اعتبار اسنادی: اسناد لازم‌الاجرا

برخی از دوایر اجرای ثبت، قراردادهای جعاله گشایش اعتبار اسنادی بانک‌ها را اسناد لازم‌الاجرا نمی‌دانند و از صدور اجراییه خودداری می‌کنند. اما طبق این بخشنامه، این اسناد لازم‌الاجرا محسوب می‌شوند و دوایر اجرای ثبت موظف به صدور اجراییه برای آنها هستند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
مجموعه بخشنامه های ثبتی دفترخانه اسناد رسمی

وظایف دوایر اجرای ثبت در قبال اسناد بانکی

حسب اطلاعات واصله برخی از دوایر اجرای ثبت، قراردادهای داخلی بانک‌ها تحت عنوان جعاله گشایش اعتبار اسنادی را جزء اسناد لازم الاجرا ندانسته و از صدور اجراییه به منظور اجرای مفاد آنها خودداری می‌کنند، لذا بدین وسیله ابلاغ می‌گردد که این اسناد و به طور کلی اسنادی که برابر مقررات مواد ۲ الی ۱۴ قانون عملیات بانکی بدون ربا تنظیم می‌شوند و مشمول عنوان کلیه وجوه و تسهیلات اعطایی مندرج در تبصره یک ماده ۱۵ قانون مذکور می‌شوند، در حکم سند لازم الاجرا هستند و دوایر اجرای ثبت مکلفند در صورت تقاضای بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز، با رعایت سایر شرایط قانونی، برای اجرای مفاد آنها اجراییه صادر نمایند.

بخشنامه شماره ۹۳/۶۲۹۹۰ مورخ ۱۳۹۳/۰۴/۲۲ مدیر کل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور | مستخرج از مجموعهٔ تنقیح شده قوانین و مقررات ثبت اسناد و املاک

پانوشت

ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا (اصلاحي 1365/12/28): كليه قراردادهائي كه در اجراي اين قانون مبادله مي‌گردد بموجب قراردادي كه بين طرفين منعقد مي‌شود در حكم اسناد رسمي بوده ‌و در صورتي كه در مفاد آن طرفين اختلافي نداشته باشند لازم‌ الاجراء بوده و تابع مفاد آئين‌نامه اجرائي اسناد رسمي مي‌باشد.
‌آندسته از معاملات مربوط به اموال غير منقول و اموال منقول كه طبق قوانين و مقررات موضوعه بايد در دفاتر اسناد رسمي انجام شوند كماكان طبق ‌تشريفات مربوط انجام خواهد شد.

تبصره 1 (اصلاحي 1376/11/29): كليه وجوه و تسهيلات اعطائي كه بانكها در اجراي اين قانون به اشخاص حقيقي و حقوقي پرداخت نموده يا مي‌نمايند و برابر قرارداد ‌تنظيمي مقرر شده باشد كه اشخاص مذكور در سررسيد معيني وجوه و تسهيلات دريافتي به ‌انضمام سود و خسارت و هزينه‌‌هاي ثبتي و اجرائي، ‌دادرسي و حق ‌الوكاله را بپردازند، در صورت عدم پرداخت و اعلام بانك بستانكار قابل مطالبه و وصول است و كليه مراجع قضائي و دواير اجراي ثبت و‌ دفاتر اسناد رسمي مكلفند بر اساس مفاد اسناد و قراردادهاي تنظيمي نسبت به صدور حكم و اجرائيه و وصول مطالبات بانك، طبق مقررات اين قانون‌اقدام نمايند.

همچنین بند 2-5 شیوه نامه پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا از طریق دفاتر اسناد رسمی را در این خصوص از این لینک بخوانید.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
اجرائیه
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مبایعه‌نامه یا قولنامه یا تعهد به بیع؟ (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)
سند اقرار به اعراض از منافع صلح عمری
keyboard_arrow_up