بخشنامه: اجباری شدن مشاوره برای زوجین در فرآیند طلاق

خلیلی، معاون اول قوه قضائیه، در بخشنامه‌ای به دادگاه‌های خانواده اعلام کرد که در صورت درخواست طلاق از سوی یکی از زوجین یا توافق طرفین در دادگاه، معرفی زوجین به مراکز مشاوره اجباری است. دادگاه‌ها باید در هر مرحله از فرآیند دادرسی، از طلاق یکطرفه تا طلاق توافقی، زوجین را به مراکز مشاوره معرفی کنند. این دستورالعمل شامل تمامی مراحل از آغاز رسیدگی تا رأی نهایی می‌شود و هدف آن ارائه راهکارهای مناسب برای حفظ زندگی مشترک و جلوگیری از تصمیمات شتابزده در مورد طلاق است.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
سند رسمی وکالت طلاق دفترخانه

به: روسای کل محترم دادگستری‌های کشور

برابر گزارش واصله برخی وکلا در طلاق توافقی ضمن اقدام به طرح دادخواست از سوی یکی از زوجین، در جلسه اول، توافق زوجین را اعلام می‌کنند تا پرونده به مراکز مشاوره ارجاع نشود.

بعضی از دادگاه‌ها در این موارد تقدیم دادخواست از سوی یکی از زوجین (اعلام اختلاف) – سپس اعلام توافق، با استناد به ماده 18 همین قانون و اختیار دادگاه در ارجاع اختلاف زوجین، آنان را به مراکز مشاوره معرفی نمی‌کنند.

با توجه به اینکه حسب ماده 25 قانون حمایت از خانواده، مصوب 1391/12/1 مجلس شورای اسلامی، «در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد… .»

موضوع منصرف از ماده 18 قانون مذکور بوده، با حصول توافق در هر مرحله، دادگاه باید به تکلیف معرفی زوجین به مراکز مشاوره عمل کند.

شایسته است ضمن نظارت اجرای دقیق مقررات قانونی به دادگاه‌های خانواده یادآوری شود.

خلیلی، معاون اول قوه قضائیه | 1403/7/4


پانوشت

ماده 18 قانون حمایت خانواده: در حوزه‌های قضائی که مراکز مشاوره خانواده ایجاد شده است، دادگاه خانواده می‌تواند در صورت لزوم با مشخص کردن موضوع اختلاف و تعیین مهلت، نظر این مراکز را در مورد امور و دعاوی خانوادگی خواستار شود.

ماده 25 قانون حمایت خانواده: درصورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراکز مذکور مطرح کنند.

دقت در تنظیم وکالت طلاق: همکاران محترم و مراجعین گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که بر اساس این بخشنامه، مراجعه به مراکز مشاوره قبل از طلاق اجباری است. حضور هر دو طرف، یعنی زوج و زوجه، در این مراکز الزامی است. صرف داشتن وکالت طلاق توسط زوجه نمی‌تواند به تنهایی منجر به طلاق شود.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
ازدواج و طلاقوکالت
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شفافیت و رقابت سالم: اهداف اصلی رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی
راهنمای جامع ثبت اجاره‌نامه در سامانه کاتب برای بنگاه‌های مشاور املاک
keyboard_arrow_up