در سند صلح عمری، مصالح میتواند شرط کند که حق فسخ سند را داشته باشد. این حق به او اجازه میدهد تا سند را فسخ کرده و مالکیت ملک را بازپس گیرد. در ادامه نحوه استفاده از این حق و فسخ سند صلح عمری به طور کامل آموزش داده شده است.
فسخ سند صلح عمری و اعاده مالکیت
شرط خیار در صلح عمری: حق فسخ و نحوه اعمال آن
وقتی سند صلح عمری (سند صلح اموال غيرمنقول با حق استرداد) تنظیم میشود، مصالح میتواند شرط کند که حق فسخ سند صلح عمری را داشته باشد. به این معنا که هر زمان که بخواهد، تا قبل از فوتش و در مدت عمرش یا در مدت زمان مشخصی مثلاً ۲۰ سال، بتواند سند صلح عمری را فسخ کند و دوباره مالک تمام ملک صلح شده گردد. به این شرط، خیار شرط گفته میشود.
مصالح میتواند از حق فسخ خود استفاده نکند و از آن صرفنظر نماید. نحوه اسقاط خیار شرط و رفع حق فسخ در صلح عمری را میتوانید از این لینک مشاهده کنید.
اما اگر مصالح بخواهد از این حقِ فسخ استفاده کند و سند صلح عمری را به استناد این حق، فسخ کند، باید به دفترخانه اسناد رسمی (دفترخانه تنظیمکننده سند صلح عمری یا هر دفترخانه دیگری) مراجعه کند.
تفاوتهای فسخ سند صلح عمری در دفترخانههای مختلف
اگر مصالح برای فسخ سند صلح عمری به دفترخانه تنظیمکننده سند صلح عمری مراجعه کند، سردفتر باید از بخش “سایر خدمات ثبتی”، سند صلح عمری تنظیمی خودش را فسخ کند.
اما اگر به دفترخانه دیگری که سند صلح عمری را تنظیم نکرده است مراجعه کند، سردفتر باید “سند اقرارنامه فسخ سند” تنظیم کند. نمونه هر یک از این اسناد در ادامه قرار گرفته است.
فسخ سند صلح عمری در دفترخانه تنظیمکننده سند صلح عمری
خدمات ثبتی
حاضر دفتر شد مفاسخ آقای/خانم … به عنوان مصالح و دارنده حق فسخ سند صلح عمری شماره … مورخ … این دفترخانه، پس از حضور و با استفاده از اختیارات مندرج در سند مرقوم، سند صلح مزبور را فسخ نمود. با این اقدام، مالکیت پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی واقع در بخش … مجدداً به مفاسخ اعاده گردید. این سند به استناد نامه شماره … مورخ … اداره دارایی تنظیم و ثبت گردید.
فسخ سند صلح عمری در دفترخانه غیر تنظیمکننده سند صلح عمری
اقرارنامه فسخ سند صلح عمری
در تاریخ …، حاضر دفتر گردید مقر آقای/خانم … با مشخصات فوقالذکر به عنوان مصالح سند صلح عمری شماره … مورخ … این دفترخانه. پس از حضور و با استفاده از اختیارات مندرج در سند، سند صلح مزبور را فسخ نمود و با این اقدام، مالکیت پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی واقع در بخش … مجدداً به مقر آقای/خانم … اعاده گردید. این سند به استناد نامه شماره … مورخ … اداره دارایی تنظیم و ثبت گردید.
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی در سال 1404 براساس تعرفههای مصوب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین میشود و ثابت است، بهگونهای که افزایش یا کاهش نخواهد داشت.
این هزینه باید در پایان تنظیم سند و پیش از امضا توسط اربابرجوع با کارت بانکی شخصی او پرداخت گردد.
پس از پرداخت و ثبت اطلاعات، شناسه یکتای سند صادر میشود. در پایان، پس از امضا، ثبت اثر انگشت و تأیید نهایی توسط سردفتر، یک نسخه از سند به هر یک از طرفین تحویل داده میشود و نسخه الکترونیک آن در کارتابل طرفین در سامانه کاتب قرار میگیرد.
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی: 573,000 تومان است.
که برای هر نفر اضافی بیش از دو نفر، 22,000 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.
2 دیدگاه. Leave new
سلام عرض احترام
درحال حاضر. باتوجه به قانون الزام آیا همچنان این مطلب صحیحه که نیاز به دارایی نداره؟؟
کاربر محترم،
با سلام و احترام؛ در خصوص سوال شما مبنی بر ضرورت یا عدم ضرورت اخذ استعلام از اداره دارایی برای فسخ سند صلح عمری و اعاده مالکیت به مصالح، با توجه به «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، به استحضار میرساند:
«قانون الزام به ثبت رسمی» بیشتر ناظر بر ضرورت ثبت رسمی خود معاملات و انتقالات است و مستقیماً قوانین مالیاتی را تغییر نمیدهد، اما بر لزوم رعایت تشریفات قانونی از جمله امور مالیاتی برای ثبت رسمی تاکید دارد.
در مورد فسخ صلح عمری و بازگشت مالکیت به مصالح (صلحکننده اولیه)، رویکرد مالیاتی میتواند پیچیده باشد. اگر فسخ بر اساس شرایط مندرج در خود صلحنامه (مانند فوت متصالح یا استفاده از حق فسخ توسط مصالح) صورت گیرد و مالکیت عیناً به مصالح برگردد، ممکن است از نظر مالیاتی به عنوان یک انتقال جدید که مستلزم پرداخت کامل مالیات نقل و انتقال مجدد باشد، تلقی نشود. با این حال، سازمان امور مالیاتی ممکن است رویههای خاصی برای اعلام این فسخ، بررسی عدم وجود بدهی مالیاتی از دوران صلح، یا حتی اخذ گواهی خاصی داشته باشد.
با توجه به تغییرات احتمالی در رویهها و بخشنامههای مالیاتی، اکیداً توصیه میشود پیش از اقدام به تنظیم سند فسخ در دفتر اسناد رسمی، موضوع از اداره امور مالیاتی مربوطه استعلام و یا حداقل با دفترخانه مشورت دقیق شود. دفاتر اسناد رسمی نیز معمولاً برای رعایت کامل جوانب قانونی و جلوگیری از مشکلات آتی برای مراجعین، نسبت به اخذ استعلام یا گواهیهای لازم از دارایی اقدام میکنند، حتی اگر ماهیت فسخ، بازگشت به مالک اولیه باشد.