تکلیف دفترخانه در پرداخت عوارض به شهرداری هنگام نقل و انتقال قطعی املاک

ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مصوب ۱۴۰۱، مالکین را موظف به پرداخت عوارض، هنگام نقل و انتقال املاک به شهرداری محل می‌کند. این ماده تأکید دارد که تنها مالکین مسئول پرداخت این عوارض هستند و دفاتر اسناد رسمی تکلیفی در این خصوص ندارند. در ادامه بخشنامه سازمان ثبت را در این خصوص مطالعه بفرمایید.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
بخشنامه با جلد چرمی و قلم

موضوع: ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری و دهیاری مصوب ۱۴۰۱

به: جناب آقای قره داغی، مدیر محترم گروه اول حسابرسی هیات دهم امور عمومی و اجتماعی

عطف به نامه شماره ۴۲۰۰۱/۱۰۴ – ۱۴۰۲/۸/۲۲ اعلام می‌دارد:

ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری و دهیاری مصوب ۱۴۰۱ مقرر داشته: «مالکین موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال واگذاری به ترتیب ۲ درصد و ۱ درصد به عنوان عوارض به شهرداری محل واریز نمایند.»

با توجه به صراحت ماده قانونی مذکور، صرفاً مالکین موظف به پرداخت عوارض یادشده گردیدند و تکلیفی از طرف قانونگذار برای دفاتر اسناد رسمی در این خصوص پیش بینی نشده است.

لذا هر گونه الزام به دفترخانه جهت وصول عوارض خلاف قانون موضوعه است.

با عنایت به جلسه مشترک و توضیحات حضوری، اقدامی در دفاتر اسناد رسمی متصور نمی‌باشد.

نامه شماره ۱۴۰۲/۱۳2۵۱۳ – ۱۴۰۳/۷/۱۷ مدیر کل محترم دفتر حقوقی و امور مجلس این سازمان نیز موید همین مطلب است.

سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد | شماره: ١4٠٢/١٧٢٣٢٢ مورخ: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

رونوشت به:

  1. جناب آقای خوشنود، مدیر کل محترم تشخیص و وصول در آمد شهرداری تهران عطف به نامه شماره ۳۱۹/۹2۶۷۱۵ – ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ جهت استحضار
  2. جناب آقای اشعری پور مدیر کل محترم دفتر حقوقی و امور مجلس جهت استحضار
  3. مدیران کل محترم ثبت اسناد و املاک انسان‌ها جهت استحضار

پانوشت:

ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها: مالکین موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده (۵۹) قانون مالیاتهای مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب دو درصد (۲) و یک درصد (۱) به عنوان عوارض به حساب شهرداری محل واریز نمایند.

تبصره – افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند.
آیین نامه اجرائی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره بر اساس سطح درآمد و دارایی آنها است، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تدوین می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها:

ماده 1: در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

  1. عوارض نقل و انتقال: دو درصد (۲%) نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی موضوع ماده (۶۴) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات بعدی آن و یک درصد (۱%) از انتقال حق واگذاری املاک به مأخذ وجوه دریافتی.
  2. سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور [در تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱ عبارت “سازمان امور مالیاتی کشور” به عبارت “سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور” اصلاح شد]

ماده ۲: سازمان مکلف است در هنگام دریافت مالیات موضوع ماده (۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم از مالکان، عوارض نقل و انتقال را از آنها دریافت و مستقیماً به حساب شهرداری محل واریز نماید. [در تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱ماده ۲ بدین شرح اصلاح شد: عوارض نقل و انتقال در هنگام دریافت مالیات موضوع ماده (۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم، توسط دفاتر اسناد رسمی به نام شهرداری محل وصول می‌شود.]

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
شهرداریمالیات
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

راهنمای جامع ثبت اجاره‌نامه در سامانه کاتب برای بنگاه‌های مشاور املاک
رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی بر اساس رضایت‌مندی مراجعین
keyboard_arrow_up