فسخ سند صلح عمری و اعاده مالکیت

در سند صلح عمری، مصالح می‌تواند شرط کند که حق فسخ سند را داشته باشد. این حق به او اجازه می‌دهد تا سند را فسخ کرده و مالکیت ملک را بازپس گیرد. در ادامه نحوه استفاده از این حق و فسخ سند صلح عمری به طور کامل آموزش داده شده است.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
1 دیدگاه
سند رسمی اقرار نامه

شرط خیار در صلح عمری: حق فسخ و نحوه اعمال آن

وقتی سند صلح عمری (سند صلح اموال غيرمنقول با حق استرداد) تنظیم می‌شود، مصالح می‌تواند شرط کند که حق فسخ سند صلح عمری را داشته باشد. به این معنا که هر زمان که بخواهد، تا قبل از فوتش و در مدت عمرش یا در مدت زمان مشخصی مثلاً ۲۰ سال، بتواند سند صلح عمری را فسخ کند و دوباره مالک تمام ملک صلح شده گردد. به این شرط، خیار شرط گفته می‌شود.

مصالح می‌تواند از حق فسخ خود استفاده نکند و از آن صرف‌نظر نماید. نحوه اسقاط خیار شرط و رفع حق فسخ در صلح عمری را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.

اما اگر مصالح بخواهد از این حقِ فسخ استفاده کند و سند صلح عمری را به استناد این حق، فسخ کند، باید به دفترخانه اسناد رسمی (دفترخانه تنظیم‌کننده سند صلح عمری یا هر دفترخانه دیگری) مراجعه کند.

تفاوت‌های فسخ سند صلح عمری در دفترخانه‌های مختلف

اگر مصالح برای فسخ سند صلح عمری به دفترخانه تنظیم‌کننده سند صلح عمری مراجعه کند، سردفتر باید از بخش “سایر خدمات ثبتی”، سند صلح عمری تنظیمی خودش را فسخ کند.

اما اگر به دفترخانه دیگری که سند صلح عمری را تنظیم نکرده است مراجعه کند، سردفتر باید “سند اقرارنامه فسخ سند” تنظیم کند. نمونه هر یک از این اسناد در ادامه قرار گرفته است.

 فسخ سند صلح عمری در دفترخانه تنظیم‌کننده سند صلح عمری
خدمات ثبتی

حاضر دفتر شد مفاسخ آقای/خانم … به عنوان مصالح و دارنده حق فسخ سند صلح عمری شماره … مورخ … این دفترخانه، پس از حضور و با استفاده از اختیارات مندرج در سند مرقوم، سند صلح مزبور را فسخ نمود. با این اقدام، مالکیت پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی واقع در بخش … مجدداً به مفاسخ اعاده گردید. این سند به استناد نامه شماره … مورخ … اداره دارایی تنظیم و ثبت گردید.

 فسخ سند صلح عمری در دفترخانه غیر تنظیم‌کننده سند صلح عمری
اقرارنامه فسخ سند صلح عمری

در تاریخ …، حاضر دفتر گردید مقر آقای/خانم … با مشخصات فوق‌الذکر به عنوان مصالح سند صلح عمری شماره … مورخ … این دفترخانه. پس از حضور و با استفاده از اختیارات مندرج در سند، سند صلح مزبور را فسخ نمود و با این اقدام، مالکیت پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی واقع در بخش … مجدداً به مقر آقای/خانم … اعاده گردید. این سند به استناد نامه شماره … مورخ … اداره دارایی تنظیم و ثبت گردید.

هزینه تنظیم این سند در دفترخانه

هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی: 573,000 تومان است.
که برای هر نفر اضافی بیش از دو نفر، 22,000 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
صلح عمری
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سند اقرارنامه اصلاحی
اقرار فسخ سند اجاره
keyboard_arrow_up