شرایط و قوانین واگذاری امتیاز سردفتری: بازنشستگی، فوت و معرفی جانشین (ماده 69)

سردفتر این امکان را دارد که در شرایط خاص، فردی واجد شرایط را به‌عنوان جانشین معرفی کند. این شرایط شامل بازنشستگی با حداقل ۲۵ سال خدمت، بازنشستگی الزامی در سن ۶۵ سالگی، یا فوت سردفتر می‌باشد. در مواردی مانند ازکارافتادگی یا استعفا، این امتیاز قابل واگذاری نیست.

568 دیدگاه
خرید فروش واگذاری امتیاز سردفتری اسناد رسمی و پر کردن فرم امتیاز سردفتری برای پذیرش در حرفه سردفتری

امتیاز سردفتری

سردفترِ شاغل که بازنشسته می‌شود می‌تواند شخص واجد صلاحیت طبق مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی را برای تصدی دفترخانه خود به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی کند.

امتیاز سردفتری در حالت‌های زیر قابل واگذاری است:

  1. سردفتری که حداقل 25 سال خدمت کرده
  2. سردفتری که به سن 65 سال رسیده
  3. سردفتری که فوت شده

در غیر از این موارد امتیاز سردفتری قابل واگذاری نیست. برای مثال در مورد از کارافتادگیِ سردفتران به موجب کد 1029 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی، شخصِ از کار افتاده، بازنشسته تلقی نمی‌شود، بنابراین حکم مقرر در ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی به سردفترانی که از کار افتاده شناخته می‌شوند، تسری ندارد. همچنین است درمورد استعفا، یا سردفتری که شرایط بازنشستگی را ندارد.

[برای مشاهده شرایط فرد معرفی‌شده به‌عنوان جانشین سردفتر بر اساس ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی، اینجا کلیک کنید.]

1 – بازنشستگی با 25 سال خدمت

به موجب ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354، سردفتران که دارای 30 سال سابقه خدمت هستند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند. که این سابقه خدمت می‌تواند متوالی یا متناوب باشد. و همچنین سوابق سردفتری و دفتریاری باهم قابل جمع هستند.

اما آیین نامه جدیدی درسال 1400 تصویب شد که در آن به سردفترانی که 25 سال سابقه خدمت دارند امکان درخواست بازنشستگی داد.

به موجب ماده 85 آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1400، سردفترانی که حداقل 25 سال سابقه­ اشتغال در مشاغل سردفتری یا دفتریاری را دارند به شرطی که 5 سال هم سابقه­ پرداخت حق بیمه و بازنشستگی به سایر صندوق‌های بازنشستگی را نیز داشته باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند. که رعایت حداقل 25 سال در این مورد ضروری است و با احتساب سابقه­ پرداخت حق بیمه و بازنشستگی به سایر صندوق‌های بازنشستگی مدت اشتغال سردفتران باید به 30 سال تمام برسد.

مثال 1: سردفتری 27 سال سابقه سردفتری دارد و 3 سال هم در گذشته کارمند بوده که این 3 سال با 27 سال جمع می‌شود و سردفتر می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند.

مثال 2: سردفتری 25 سال سابقه سردفتری دارد و 10 سال سابقه­ پرداخت حق بیمه و بازنشستگی به سایر صندوق‌های بازنشستگی را دارد که 5 سال از آن با 25 سال سابقه سردفتری قابل جمع است و سردفتر میتواند تقاضای بازنشستگی کند.

مثال 3: سردفتری 24 سال سابقه سردفتری دارد و 6 سال هم در گذشته کارمند بوده که در این مورد سردفتر باید یک سال منتظر بماند تا به حداقل 25 سال سابقه برسد که بتواند تقاضای بازنشستگی کند.

برای آقایان سردفتر ایام سربازی جزو سنوات خدمتشان جهت بازنشستگی حساب خواهد شد: حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با احتساب ایام سربازی جزو سنوات خدمت سردفتران جهت بازنشستگی موافقت کرد.

متن اطلاعیه روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران: با توجه به اینکه بسیاری از سردفتران و دفتریاران تقاضای احتساب ایام خدمت ضرورت سربازی در سنوات اشتغال سردفتری و دفتریاری جهت بهره مندی از مزایای مقرر در ماده ۱۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ برای بازنشستگی را داشته اند و در ماده ۸۵ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی صرفاً به سابقه پرداخت حق بیمه و بازنشستگی در سایر صندوق‌های بازنشستگی تصریح شده است و همچنین باتوجه به ماده ۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که احتساب ایام خدمت سربازی را درخصوص کارکنان دولت با شرایط خاص تجویز نموده است، به اطلاع می رساند: احتساب ایام خدمت سربازی به مدت سنوات حق بیمه پرداختی به صندوق کانون سردفتران و دفتریاران برای سردفتران و دفتریاران صرفاً به منظور اعمال ماده ۱۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران بدون محاسبه و بهره مندی از مزایای حقوق بازنشستگی کانون جهت دوران سربازی منعی ندارد.

مثال 4: سردفتری 28 سال سابقه سردفتری دارد و 2 سال هم سابقه خدمت سربازی، که این 2 سال با 28 سال قابل جمع است و سردفتر می‌تواند تقاضای بازنشستگی دهد.

با توجه به توضیحات فوق و به موجب ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفتر می‌تواند یک نفر را به عنوان جانشین خود معرفی کند، که معرفی مزبور ضمن تقاضانامه بازنشستگی به عمل می‌آید.

2 – بازنشستگی الزامی

به موجب ماده 11 قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفتران پس از رسیدن به سن 65 سال تمام و بدون توجه به مدت زمان سابقه خدمت، بازنشسته خواهند شد.

سردفتر که به سن قانونی بازنشستگی می­‌رسد الزاماً بازنشسته می‌شود و تحت تعقیب کیفری، انتظامی و یا تحمل مجازات یا در حال تعلیق و یا انفصال موقت بودن سردفتر مانع صدور حکم بازنشستگی نیست.

مثال: سردفتری از سن 50 سالگی شروع به خدمت کرده و 15 سال سابقه سردفتری دارد و حال به سن 65 سالگی رسیده که در این حالت الزاماً بازنشسته خواهد شد.

در بازنشستگی الزامی، سردفتر چه زمانی باید درخواست بازنشستگی را به سازمان اعلام کند؟

به موجب ماده 80 آیین نامه: سردفتر مکلف است حداقل شش­ ماه قبل از فرارسیدن موعد بازنشستگی الزامی، مراتب را کتباً جهت انجام مقدمات لازم به سازمان و کانون مرکز اعلام نماید. سازمان جهت اعلام بدهی‌های مسلم ناشی از شغل سردفتران، مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور و اداره کل ثبت محل ابلاغ می‌نماید.

از آنجا که انتصاب شخص معرفی شده به عنوان جانشین، موکول است به صدور حکم بازنشستگیِ سردفترِ شاغل و این امر قبل از ارائه مفاصاها میسور نمی‌باشد، بنابراین به محض ارائه درخواست بدواً به دوران تصدی از لحاظ حق الثبت و درصدهای مکسوره از حق التحریر و مالیات تکلیفی تا آخرین سند تنظیمی رسیدگی می‌شود. (کد 802 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی)

در بازنشستگی الزامی، چه زمانی سردفتر باید جانشین خود را معرفی کند؟

به موجب ماده 69 قانون: مدت لازم برای معرفی جانشین در مورد بازنشستگی الزامی دو ماه قبل از تاریخ بازنشستگی است. یعنی 2 ماه قبل از تاریخ تولد 65 سالگی.

اگر درخواست معرفی جانشین 3 ماه قبل از تاریخ تولد 65 سالگی باشد به این درخواست ترتیب اثر داده نخواهد شد.

برای اینکه بتوانید زمان دقیق معرفی جانشین را تخمین بزنید اینجا کلیک کنید. اگر سن شما مطابق تقویم شمسی 64 سال و 10 ماه و 1 روز باشد، امکان معرفی جانشین برای شما وجود دارد.

‌در صورتی که سردفتر در مهلت مذکور شخص واجد صلاحیت را معرفی نکند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند تصدی دفترخانه به شخص واجد شرایط دیگری واگذار نماید.

ادامه فعالیت سردفتر پس از درخواست بازنشستگی

در هر دو مورد بازنشستگیِ الزامی یا اختیارای: به موجب بند 21 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی، مادام که حکم بازنشستگی صادر و به سردفتر ابلاغ نشده است، باید به کار خود ادامه دهد.

3 – فوت سردفتر

درصورتی که سردفتر فوت کند، ورثه سردفتر تا 6 ماه بعد از تاریخ فوت، می‌توانند یک نفر که واجد صلاحیت است را به عنوان جانشین سردفتر معرفی کنند.

به شرطی که:

  1. سردفتر در زمان فوت شاغل بوده باشد
  2. همه وراث طبق گواهی حصر وراثت درباره معرفی یک نفر به توافق برسند
  3. حداکثر تا 6 ماه بعد از تاریخ فوت یک نفر معرفی شود
  4. آن یک نفر می‌تواند از بین ورثه انتخاب شود به شرطی که واجد صلاحیت باشد

‌در صورتی که وراث سردفتر در مهلت مذکور شخص واجد صلاحیت را معرفی نکنند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند تصدی دفترخانه را به شخص واجد شرایط دیگری واگذار نماید.

در صورت فوت سردفتر، وراث او مکلفند که به هیچ وجه مداخله و تصرفی در دفاتر و اوراق مربوطه به آن ننمایند و کلیه سوابق را طبق صورت مجلس به کفیل یا کسی که از طرف ثبت متبوعه تعیین می‌شود تحویل نمایند. (بند 177 بخشنامه‌های ثبتی)

خلاصه دیدگاه‌های کاربران:

(تولید شده توسط هوش مصنوعی)


بیشتر کاربران به مسائل مربوط به سردفتری، شرایط بازنشستگی، واگذاری امتیاز دفترخانه‌ها و آزمون‌های سردفتری توجه دارند. موضوعات مورد بحث شامل اصلاح قانون تسهیل، امکان انتقال دفترخانه به شهرهای دیگر، افزایش تعرفه‌های حق‌التحریر، و چالش‌های مرتبط با درآمد سردفتران و توزیع عادلانه اسناد است. برخی کاربران سوالاتی درباره بازیابی رمز ورود به سامانه‌های مرتبط مانند کاتب و نحوه ثبت‌نام و شرایط شرکت در آزمون سردفتری یا واگذاری امتیاز مطرح کرده‌اند. از طرف دیگر، گروهی به دنبال راهنمایی درباره انتقال و خرید امتیاز در مناطق مختلف هستند و نگرانی‌هایی درباره آینده شغل سردفتری و قوانین جدید ابراز کرده‌اند.
دیدگاه‌های دیگر به شرایط خاص افراد مانند بازنشستگان، دارندگان کارت پایان خدمت، یا کسانی که شرایط سنی خاصی دارند پرداخته‌اند. همچنین، مسائلی مانند محدودیت‌های قانونی، مراحل اختبار، و نحوه انتخاب دفتریار برای دفترخانه نیز مورد توجه بوده است. این نظرات نشان‌دهنده دغدغه‌های گسترده و متنوع کاربران در خصوص قوانین و شرایط شغلی سردفتری و امور مرتبط است.
اگر شما هم دیدگاه، نظر یا سوالی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها از اینجا سوال خود را مطرح کنید.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
امتیاز سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

568 دیدگاه. Leave new

پاسخ دادن به ایران لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلاس رفع اشکال سامانه ثبت آنی
حق توکیل به غیر چیست و نحوه تفویض و توکیل وکالت (هزینه + مراحل + مدارک + نمونه سند + قوانین)
keyboard_arrow_up