سند وصیت‌نامه رسمی (مراحل + مدارک + نکات حائز اهمیت)

وصیت‌نامه سندی است که شما در آن می‌توانید برای امور خود پس از مرگ تصمیم بگیرید. این سند می‌تواند خودنوشت، رسمی یا سری باشد که هر کدام شرایط و اعتبار خاصی دارند. وصیت‌نامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و مطمئن‌ترین نوع آن است. در ادامه، انواع وصیت‌نامه، تفاوت آن‌ها، نمونه سند وصیت و نحوه رجوع از وصیت توضیح داده شده‌اند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 9 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
41 دیدگاه
امضا سند توسط یک خانم و یک آقای مسن در دفترخانه

وصیت‌نامه

وصیت نامه سندی است که در آن شخص می‌تواند برای امور شخصی، شرعی و مالی خود پس از مرگ تعیین تکلیف کند.

انواع وصیت‌نامه

بر اساس قانون امور حسبی، سه نوع وصیت نامه قابل قبول در دادگاه وجود دارد:

  1. وصیت نامه خودنوشت
    • این نوع وصیت نامه باید به خط خود موصی (وصیت کننده) نوشته شده، دارای تاریخ و امضای موصی باشد. این وصیت نامه سند عادی است و باید بلافاصله پس از فوت موصی به دادگاه ارسال شود.
  2. وصیت نامه رسمی
    • این نوع وصیت نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و اعتبار آن مانند سایر اسناد رسمی است. این وصیت نامه برای افراد بی‌سواد نیز قابل تنظیم است و نیازی به اثبات اصالت آن نیست.
  3. وصیت نامه سری
    • این نوع وصیت نامه می‌تواند به خط خود موصی یا به خط فرد دیگری نوشته شده باشد، اما باید به امضای موصی برسد. این وصیت نامه در اداره ثبت محل اقامت موصی یا محل های دیگری که در آیین نامه وزارت دادگستری تعیین شده است به امانت گذاشته می‌شود.

درباره سند وصیت‌نامه بشنوید

پادکست محضرچی با موضوع سند رسمی وصیت را از اینجا بشنوید:

وصیت‌نامه رسمی

وصیتنامه رسمی، سندی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و از اعتبار اسناد رسمی برخوردار است و مطمئن‌ترین نوع وصیت‌نامه نسبت به سایر انواع وصیت نامه است و نمی‌تواند مورد تردید واقع شود. این سند به فرد امکان می‌دهد که برای امور شخصی، شرعی و مالی خود پس از مرگ تعیین تکلیف کند. وصیت نامه رسمی، مزایایی نسبت به سایر انواع وصیت نامه دارد، از جمله:

  1. افراد بی‌سواد نیز می‌توانند وصیت نامه رسمی تنظیم کنند.
  2. وصیت نامه رسمی نیازی به اثبات اصالت ندارد و بدون نیاز به حکم دادگاه قابل اجرا است.
  3. وصیت نامه رسمی مانع از تغییر یا از دست رفتن وصیت نامه می‌شود چون یک نسخه از آن در دفترخانه بایگانی می‌شود
  4. وصیت‌کننده می‌تواند از سردفتر مشاوره بگیرد و سردفتر می‌تواند اطمینان بخشد که خواسته‌های وصیت‌کننده رعایت می‌شود.
  5. در وصیت محضری شخص می تواند فقط ثلث (یک سوم) مال خود را وصیت کند. وصیت اگر خودنوشت و غیر رسمی باشد؛ ممکن است بعد از فوتِ شخص، توسط وراث مورد انکار یا تردید قرار گیرد. اما تنظیم سند رسمی وصیت‌نامه، راه هر گونه انکاری را از سوی ورثه سلب می‌کند

این سند نشان می‌دهد که موصی چه کسانی را برای مدیریت و انتقال اموال خود انتخاب کرده است و چه مطالبات، بدهی‌ها، وصایای اخلاقی و خواسته‌های دیگری دارد.

انواع سند وصیت‌نامه‌ رسمی

سند رسمی وصیت‌نامه تملیکی و عهدی دو نوع از وصیتنامه‌هایی هستند که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند. تفاوت آنها در ماهیت و اثرات حقوقی آنها است. به طور خلاصه:

سند وصیت‌نامه تملیکی: تملیک یعنی مالک گردانیدن کسی را بر مالی یا چیزی. این نوع وصیت‌نامه، عقدی است که موصِی در آن یک عین یا منفعتی از مال خود را به دیگری به صورت مجانی تملیک می‌نماید. این وصیت‌نامه منوط به قبول موصَی‌له بعد از فوت موصی است و بدون قبول او تملیک معتبر نیست. مثلاً موصی می‌تواند وصیت کند که پس از مرگش ماشینش به فلانی و دو دانگ خانه‌اش به فلانی تعلق گیرد.

سند وصیت‌نامه عهدی: این نوع وصیت‌نامه، ایقاعی است که موصِی در آن یک یا چند نفر را برای انجام امور یا تصرفاتی که خود معین کرده است، مأمور می‌نماید. این وصیت‌نامه نیازی به قبول وَصی ندارد و با تنظیم آن، وصی ملزم به انجام مسئولیت‌هایی می‌شود که موصی برای او تعیین کرده است. برای مثال، موصی می‌تواند شخصی را مأمور کند که پس از مرگ او، بدهی‌هایش را پرداخت کند یا بخشی از مالش را صدقه دهد یا شخصی را به عنوان ولی نعمت خود انتخاب کند.

طبق ماده 826 قانون مدنی، تعریف هر یک از اصطلاحات به این صورت است:

  • موصِی: کسی که وصیت می‌کند.
  • موصَی‌له: کسی که موصی به نفع او وصیت تملیکی کرده است.
  • وَصی (موصَی‌الیه): کسی که موصی او را به موجب وصیت عهدی ولی بر مورد ثلث یا بر صغیر قرار داده است.
  • موصَی‌به: عین یا منفعتی که موصی آن را به موصی‌له تملیک کرده است.

 

وصیت‌نامه رسمی: چرا باید از این نوع وصیت‌نامه استفاده کنید

هر شخص تا چه مقدار از اموالش را می‌تواند وصیت کند و چرا؟

بر اساس قانون مدنی ایران، هر فرد می‌تواند تمام اموالش را وصیت کند، اما این وصیت تا یک سوم مال (ثلث) آن نیازی به رضایت ورثه متوفی ندارد. اگر وصیت بیشتر از یک سوم مال باشد، برای اینکه اجرا شود سایر ورثه باید به آن رضایت داشته باشند و به اصطلاح آن را تنفیذ کنند. این قانون برای رعایت حقوق ورثه و جلوگیری از اختلافات میان آنها تعیین شده است.

برای مثال فرض کنید که شخصی به نام علی دارایی‌هایی به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان داشته باشد. او می‌خواهد ۵۰ میلیون تومان از این مبلغ را به بنیاد خیریه‌ای که دوست دارد وصیت کند. اما این وصیت بیش از یک سوم یا ثلث دارایی او است. پس اگر او بمیرد، این وصیت نافذ نخواهد بود مگر اینکه وراث او به آن رضایت دهند. اگر وراث او تنفیذ کنند، ۵۰ میلیون تومان به بنیاد خیریه پرداخت می‌شود و ۷۰ میلیون تومان باقی مانده بین وراث تقسیم می‌شود. اما اگر وراث او تنفیذ نکنند، فقط ۴۰ میلیون تومان به بنیاد خیریه پرداخت می‌شود و ۸۰ میلیون تومان باقی مانده بین وراث تقسیم می‌شود. این یک مثال ساده از وصیت بیش از یک سوم مال است.

جایگزین وصیت

هر شخص می‌تواند تا یک سوم از اموال خود را وصیت کند. این قاعده برای خانه و آپارتمان هم صادق است. اما اگر کسی بخواهد بیش از یک سوم از ملک خود را به شخص دیگری برای پس از مرگش اهدا کند، چه کاری باید انجام دهد؟ در این موارد، بهترین راه حل تنظیم سند صلح عمری است. صلح عمری یک نوع سند است که به موجب آن، شخص ملک و اموال خود را به کسی یا کسانی منتقل می‌کند، اما حق استفاده از آن اموال را تا زمان حیات خود حفظ می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره صلح عمری و شرایط آن، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

رجوع از وصیت

هر شخص می‌تواند اموال خود را به شخص یا اشخاص دیگری وصیت کند. اما باید از وفای وصی (مأمور اجرای وصیت) به وصیت او مطمئن باشد. زیرا وصی باید پس از مرگ وصیت کننده، به توصیه‌های او عمل کند. اگر وصیت کننده بعداً نظرش را عوض کند، می‌تواند از وصیت خود رجوع کند. این حق بر اساس ماده 838 قانون مدنی به او تعلق می‌گیرد.

برای رجوع از وصیت، باید سند رسمی اقرارنامه رجوع از وصیت تنظیم کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره این سند می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

همچنین باید بدانید که اگر شخصی چند وصیت نامه تنظیم کند، آخرین وصیت نامه او معتبر است. برای مثال، اگر شخصی در سال 1404 یک وصیت نامه بنویسد و در سال 1407 وصیت نامه دیگری بنویسد و در سال 1409 فوت کند، وصیت نامه سال 1407 (آخرین وصیت) اعمال می‌شود. این نوع رجوع را رجوع ضمنی می‌گویند. یعنی موصی در وصیت‌نامه جدید اعلام می‌کند که از وصیت قبلی خود رجوع کرده است. در این حالت، نیازی به تنظیم سند اقرارنامه رجوع از وصیت قبلی نیست.

نمونه سند وصیت‌نامه

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

اینجانب ….. به مشخصات فوق، در حالی که از سلامت عقل و جسم برخوردار هستم و تحت هیچ گونه اجبار و تهدید قرار ندارم، به اعتقاد به توحید خداوند متعال و رسالت پیامبران او، به ویژه حضرت محمد (ص) و ولایت و امامت حضرت علی (ع) و یازده امام بعد از او، و با قبول قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی، و با اعتراف به معاد و حساب و جزا و عدالت الهی، و با داشتن تولی و تبری، تصمیم به تنظیم وصیت‌نامه گرفته‌ام. از آنجا که طبق آیه وافی «کل نفس ذائقه الموت» هر انسانی روزی باید از دنیا رفته و به سرای باقی شتافته، مومن و متقی کسی است که برای این مسافرت پر خطر آماده باشد و وصیت خود را بنویسد. بنابراین، آقای / خانم …..، را به عنوان وصی قانونی و شرعی و ناظر بر امور خود انتخاب می‌کنم. این شخص باید پس از مرگ من، مراحل تشییع و تدفین جنازه‌ام را به محلی که مناسب بداند، انجام دهد و پس از انجام مراسمات مذهبی مربوطه، تمام دارایی‌های من را اعم از منقول و غیرمنقول و مطالبات و وجه نقد، چه در صندوق و چه در بانک، در اختیار خود بگیرد و پس از جمع‌آوری و وصول مطالبات و پرداخت دیون من، آنچه و هر چه بماند را به سه سهم مساوی تقسیم و تسهیم کند. یک سوم آن به شخص وصی تعلق خواهد گرفت که می‌تواند به هر شکل و روشی که بخواهد از آن استفاده کند. دو سوم دیگر حق ورثه است که بر اساس فرض الهی بین ورثه تقسیم و تسهیم خواهد شد. وصی حق دارد در صورت لزوم، وکیل یا نماینده‌ای را برای اجرای بخشی از امور منصوب کند. هر گونه عمل و اقدام و امضایی که وصی انجام دهد، به منزله عمل و امضا و اقدام من خواهد بود که در زمان حیات قادر به انجام آن بوده‌ام. این وصیت‌نامه نافذ و معتبر است و هیچ کس حق اعتراض یا تغییر آن را ندارد. بدهی‌های مسجل من طبق نوشته کتبی من خواهد بود که نزد وصی موجود است و باید طبق آن…

برای مشاهده و دانلود متن کامل این سند اینجا کلیک کنید.

برای تنظیم این سند باید به دفترخانه مراجعه بفرمایید. نزدیکترین دفترخانه را از اینجا بیابید.

بیشتر بدانید:
ارث
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

41 دیدگاه. Leave new

  • باقرزاده حمید رضا
    پنج‌شنبه | 2023/08/03 | 10:31

    با سلام در وصیت نسبت به یک سوم ملک آیا به طور عهدی امکان پذیراست یا خیر واگر وصیت نامه عهدی کلی و نسبت به ثلث اموال در اداره ثبت باشد آیا قابل ترتیب اثر است

    پاسخ
  • رامین بابایی
    شنبه | 2023/07/22 | 15:33

    با سلام محضر استاد ارجمند .استاد چنانچه در وصیت عهدی موصی بخواهد به خود وصی یک ثلث از اموالش را بعد از فوت مالک گرداند یعنی یک ثلث از اموالش را به خود وصی بدهد مالکیتش را باز هم حتما باید از ثبت اسناد استعلام مالو املاکش را به دفترخانه باید تسلیم کند؟یا فقط بگوید یک ثلث از اموالم به فلانی که وصی بنده نیز نیست متعلق خواهد گرفت کافی هست

    پاسخ
  • سلام امیدوارم همیشه پربرکت سلامت وتن درست باشید مرسی از حس مسئولیت ووظیفه شناسی وپاسخگویی تان خیلی کمکم کردید

    پاسخ
  • سلام امیدوارم پربدکت وشاد وسالم باشید ازحصورتون یسوال داشتم پدربنده وصیتنامه ایی تنظیم کردند وازان به دوتا ازبرادرهام کپی دادند اما بعدازفوتشون این دونفر بکل منکر اون شدندحالا چطور میشه فهمید کهدرم کدوم دفترخانه این وصیتنامه رو تنظیم کردند

    پاسخ
  • سلام اگر کسی وارثی نداشته باشد می تواند برای لوازم منزل وصیتنامه محضری تنظیم کند

    پاسخ
  • سید اسماعیل
    جمعه | 2023/02/17 | 13:42

    سلام من میتوان در یک وصیت عهدی هم اداره امور را به اوصیا بسپارم و هم دو قسمت از دوازده قسمت مال را در همین سند عدی به همان اوصیا واگذار کنم یا باید وصیت تملیکی بکنم که بعدا باطل نشود؟

    پاسخ
  • حمید رضانژاد
    سه‌شنبه | 2023/01/24 | 14:43

    سلام.موضوع سند رسمی وصیت عهدی میباشد .آیا موصی میتواند به وصی اموری را وصی کند و یک ثلث از اموالش را نیز به خود وصی وصیت کند؟

    پاسخ
  • باسلام .سند عهدی چنانچه در قسمت متون حقوقی موصی به خود وصی یک ثلث از اموال را وصیت کند ایا این سند قابل ابطال هست .با توجه به اینکه ابتدا به وصی موصی انجام امور کارهایی را وصیت کند سپس در بقیه همین وصیت موصی به خود وصی یک ثلث از اموالش را وصیت کند.تنظیم دو سند در یک سند.سند عهدی و موصی هم مفاد عهدی را وصیت کند و در همان سندموضاعات وصیت تملیکی باشد

    پاسخ
  • سلام زمینی به مساحت 2500متر آبی پدرم وصیت کرد به مادر م یعنی مال مادرم حالا مادرم فروخته همسو داد به یک برادرم و من درخواست کردم حق منو بده نداد گفت زمین مال مادرم هست و منم امانت دارم باید خودش بگه بهت بدم آیا من قانونی حق دارم

    پاسخ
  • سلام.مادرم ملکی که به نامش داشت رو ۲ دانگ به نام من زد از اون چهار دانگ باقی مونده یک دانگ هم رسید به بنده.حالا هم سهم بقیه رو خریدم.دفتر خونه گفت لازم نیست اون دو دانگ جدا کنی.دفترخونه معامله رو سه دونگ انجام داد.یعنی سه دانگ که برای من بود که هیچ سه دانگ خواهر و برادرام رو به نام من زد که یک سند شیش دانگ بیاد.الان نزدیک یه ماه از پیامک که پرونده ما وارد اداره ثبت شده میگذره ولی تا الان نیومده.ممکنه مشکلی پیش اومده باشه؟یا دفترخونه کارو اشتباه انجام داده باشه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر.ببخشید سوال من در مورد وصی هست.
    اگر وصی بعد از چند سال که ثلث میت در اختیارش بوده، فوت کنه تکلیف ثلث چی میشه؟
    تو قانون برای این مورد چیزی بیان شده؟
    تو وصیت نامه نوشته بود که ثلث میت مکه یک قطعه زمین هست که وصی موظف هست در ان کشاورزی کند و برای مراسم و سوم و هفتم و سپس خیرات و مبرات خرج کند.و مدت زمان تعیین نکرده
    بعد از فوت وصی ( چند سال به وصیت عمل کرده و سپس فوت کرده) تکلیف ثلث چی میشه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر . مشخصات وصیت نامه تملیکی چه چیزهایی هست؟
    مثال اگر یک نفر در وصیت نامه بنویسد که کلیه اموال منقول و غیر منقول در اختیار وصی می باشد و کلیه فرزندان این زیر این نوشته را امضا کنند ، وصیت نامه تملیکی محسوب نمیشه؟

    پاسخ
  • درود و وقت بخیر،

    من 45 سال سن دارم و مجردم، خانه و چند سپرده در حدود 400 میلیون در بانک دارم و وسایل معمولی زندگی که ارزش چندانی ندارند. می خواهم بعد از فوتم همه اموالم (منقول و غیر منقول) به دو فرزند برادرم برسد و برادران و خواهران دیگرم هر زمان که فوت شدم بعدا ادعایی نتوانند برای گرفتن ارث از خانه و پول سپرده های بانکی من داشته باشند و هیچ مشکلی پیش نیاید و همه چیز من هر زمان که از دنیا رفتم فقط برای دو فرزند یکی از برادرانم باشد بدون مشکل قانونی و دردسر برای آنها و باقی نتوانند شکایت کنند. هر دو دو فرزند برادرم در سن قانونی هستند و بالای 18 سال سن دارند. حالا ابهامی برای من در این موضوع پیش آمده که کدام روش برای این تصمیم بهتر است:

    آیا بهترین روش تنظیم سند وصیت نامه محضری با حضور من و دو فرزند برادرم هست که ذکر بشه هر زمان فوت شدم همه دارایی منقول و غیر منقول من فقط به آنها بطور مساوی می‌رسد یا..
    باید سند “صلح” تنظیم کرد که خانه من بعد از فوت من متعلق به آنهاست؟ خب درباره ملک می‌شود صلح نامه نوشت ولی درباره سپرده و پول بانک چطور؟ لطفا راهنمایی کامل کنید که سر درگم نباشم و کار درست رو انجام دهم و اینکه از سر ناآگاهی کار اشتباه نکنم که اگر زمانی فوت شدم برادران و خواهران دیگرم ادعای ارث از مال من رو نکنند و من فقط می خواهم هر چه دارم بعد از من فقط برای دو فرزند یکی از برادرانم باشند و نه کسان دیگر.
    مطمئن ترین روش که در آینده کسی به غیر از دو فرزند برادرم نتوانند ادعا و یا شکایتی بکنند کدام هست؟

    با سپاس از راهنمایی شما

    پاسخ
    • درخصوص ملک درست فرمودید و باید سند صلح تنظیم شود
      اما درخصوص سپرده ها به بانک مراجعه کنید و حساب مشترک باز کنید. (البته از بانک هم بخواهید که شمارا کاملا راهنمایی کند)

      پاسخ
  • لیدا بشتام
    شنبه | 2022/02/19 | 13:16

    با سلام
    مدارک مورد نیاز برای نوشتن و ثبت وصیتنامه و نیز هزینه تحریر تنظیم و ثبت آن چقدر است؟

    پاسخ
  • با سلام
    ببخشید خانه مسکن ملی تازه پدرم ثبت نام کرده و کارهاشو انجام دادیم, چون تمام هزینه ها رو بنده میپردازم پدرم میخاد به نام من بزنه…
    جسارتا الان میتونیم وصیتی تنظیم کنیم و پدرم داخلش ذکر کنه که بعد خودش به نام من بشه بصورت کامل؟!

    کجا باید مراجعه کنیم برای این کار…
    تشکر از لطفتون

    پاسخ
  • با عرض سلام،
    شخصی مایل است بجای وصیتنامه رسمی، بصورت سری وصیت کند. آیا می تواند در دو نسخه یکسان تنظیم کند و هر دو در محضر مهر و موم شود، سپس یک نسخه در محضر بماند و یک نسخه نزد خودش؟

    پاسخ
    • در دفترخانه امانت پذیرفته نمیشود

      پاسخ
      • با سلام
        بنده طبق سند وصیت عهدی همسرم من رو به عنوان ولی خاص دخترمون که زیر سن قانونی هست انتصاب کردن. برای اجاره و فروش و خرید ملکی که به نام دخترم هست آیا نیاز به کسب اجازه ای از مقام قضایی هم هست یا همون سند رسمی وصیت عهدی در محضر کفایت میکنه؟

      • سلام، باتوجه به برداشت ما از شوال شما برای اجاره و فروش و خرید ملکی که به نام دخترتان است، شما به عنوان ولی خاص او نیاز به کسب اجازه از مقام قضایی ندارید، مگر اینکه در سند وصیت عهدی همسرتان محدودیتی برای شما در این زمینه در نظر گرفته شده باشد. سند رسمی وصیت عهدی در محضر کافی است، اما باید توجه داشته باشید که وصیت عهدی باید پس از ارتکاب عملی که باعث فوت همسرتان شده است، تنظیم شده باشد. همچنین وصی باید طبق وصایای موصی رفتار کند، وگرنه از سمت وصایت منعزل و برکنار خواهد شد

  • صابرمرادی تبار
    دوشنبه | 2021/10/18 | 10:47

    دروصیت محضری پدرم یک ثلث از دارایی اش که یک منزل مسکونی است به مادرم برسدسندقدیمی است بعضی وراث راضی نیستندچطوری سندبگیرم برای مادرم

    پاسخ
  • من یک خونه پدرم بهم بخشیده وبنامم خورده سند میخوام وصیت کنه که کسی نتونه ادعا کنه.

    پاسخ
  • با سلام و وقت بخیر،

    با عرض پوزش سوالاتم چندان مرتبط با این پست/مقاله نیست و در سایت جستجو کردم شاید مطلبی با موضوع “انحصار وراثت” پیدا کنم که نبود. لطفا به سوالاتم پاسخ دهید.

    مادر بنده فوت شده و باید انحصار وراثت بگیریم.

    سوال اول: یکی از خواهرانم وضع مالی خوبی دارد و با اختیار، اراده و با تفاهمی که با خواهران و برادران دیگرش کرده می‌خواد از حق خود از ارث از طرف مادرمان که فوت شده صرفنظر کند. خب چه نوع سندی برای این کار باید در دفترخانه ثبت و تهیه شود و اسم آن چیست؟
    و آیا در می‌توان در همین مرحله‌ای که به دفترخانه می‌رویم برای استشتهادنامه برای “انحصار وراثت” می‌توان این سند انصراف از اموال و ارث مادر را هم تهیه کرد یا اینکه باید بعد از مراحل و گرفتن “انحصار وراثت” که تمام شد، یک روز هم به دفترخانه ثبت اسناد رسمی برویم و خواهرمان انصراف خود از گرفتن حقش از اموال و دارایی مادرمان را ثبت و ضبط کند؟

    سوال دوم: هزینه استشهادنامه برای انحصار وراثت” در دفترخانه اسناد رسمی چقدر است؟

    با سپاس از شما

    پاسخ
    • سلام
      اول: به محض فوت مادر شما، تمام خواهران و برادران به قدر سهم الارث خود مالک شده اند، و برای انتقال باید سند قطعی غیر منقول تنظیم کنند
      دوم: استشهادنامه در دفترخانه باید به صورت گواهی امضا تنظیم شود که در بخش گواهی امضا (لینک زیر) می توانید راهنمایی کاملی دریافت کنید
      https://mahzarchi.ir/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/8453

      پاسخ
  • سلام علیکم
    الان یک وصیت رسمی دارم که موصی گفته ۲ دانگ فلان ملک را وصی در اختیار گرفته و خرج فلان کار نماید،سوال؟
    ایا من وصی میتوانم از اداره ثبت اسناد تقاظای صدور سند بنام خودم کنم؟
    اگر نه،چگونه ۲ دانگ را در اختیار بگیرم؟
    راهنمایی بفرمایید متشکرم

    پاسخ
    • صابرمرادی تبار
      دوشنبه | 2021/10/18 | 10:47

      دروصیت محضری پدرم یک ثلث از دارایی اش که یک منزل مسکونی است به مادرم برسدسندقدیمی است بعضی وراث راضی نیستندچطوری سندبگیرم برای مادرم

      پاسخ
    • سلام وقت بخیر آیا مادر میتواتد وصیت کند که از مالش ۴دخترش و اپسرش به یک اندازه سهم ببرن ؟

      پاسخ
      • بله
        به شرطی که بقیه ورثه هم موافق باشند بعد از فوت
        اگر نه نمیتوان همچین وصیتی کرد

  • علي محمد قندهاري
    سه‌شنبه | 2021/04/06 | 12:18

    باسلام
    آيادرمورد مال منقول وياغيرمنقول مانعي براي تنظيم وصيت نامه تمليكي نسبت به 6دانگ مالكيت موصي وجوددارد؟چه وجه تمايزي بين 3دانگ و6دانگ وجوددارد كه جنابعالي درمورد6دانگ صلح راپيشنهادميفرمائيد (البته بااين وصف كه وراث مازاد را تنفيذ نمايند) باتشكر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

امضا سند در زندان ها و بیمارستان ها و… (مراحل + مدارک + هزینه)
طراحی و ساخت وبسایت برای دفترخانه ها در سراسر کشور
keyboard_arrow_up