نظریه مشورتی درخصوص مستحق‌للغیر بودن مورد معامله و تعیین غرامت

در این نظریه مشورتی، موضوع اینکه آیا شرط غرامت در قراردادهای خرید و فروش می‌تواند با رأی وحدت رویه شماره ۸۱۱ مورخ 1400/04/01 هیأت عمومی دیوان عالی کشور در تضاد باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این است که اگر طرفین بر درصدی از ثمن پرداختی به عنوان غرامت ناشی از مستحق‌للغیر بودن میبع توافق کرده باشند، رأی وحدت رویه مانع از اعمال توافقات آنها نخواهد بود. اما اگر فروشنده از مستحق‌للغیر بودن میبع آگاه بوده باشد، توافق بر محدود شدن غرامت قابلیت ترتیب اثر ندارد و غرامت بر مبنای رأی وحدت رویه قابل محاسبه است.

زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
1 دیدگاه
نظریات مشورتی

استعلام

چنانچه شرطی با این عبارت در متن قرارداد درج شود که:

«در صورتی که معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غیر عامل قوه قاهره مانند رهن، مصادره، عملیات اجرایی دادگستری و یا اجرای اسناد رسمی، مستحق للغیر و غصبی بودن قانوناً قابل انتقال به خریدار نبوده، فروشنده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله، معادل سی درصد ثمن معامله را به عنوان خسارت به خریدار بپردازد.»

آیا استرداد ثمن و محاسبه خسارت قراردادی با توجه به شرط مذکور بر مبنای نظریه کارشناسی به نرخ روز با رعایت رأی وحدت رویه شماره ۸۱۱ مورخ 1400/04/01 هیأت عمومی دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد و یا آنکه بدون ارجاع به کارشناس جهت تعیین ثمن و خسارت به نرخ روز، فقط ثمن و وجه خسارت مندرج در قرارداد باید لحاظ شود؟ به عبارت دیگر، آیا وجود چنین شرطی در قرارداد سبب عدم تسری رأی وحدت رویه شماره ۸۱۱ مورخ 1400/04/01 هیأت عمومی دیوان عالی کشور و ۷۳۳ هیأت عمومی دیوان عالی کشور می‌شود؟

پاسخ

در فرض سؤال، چنانچه احراز شود طرفین بر درصدی از ثمن پرداختی به عنوان غرامت ناشی از مستحق‌للغير در آمدن میبع توافق کرده‌اند، آراء وحدت رویه شماره ۷۳۳ مورخ 1393/07/15 و ۸۱۱ مورخ 1400/04/01 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مانع از ترتیب اثر دادن به توافقات یادشده نخواهد بود.

شایسته ذکر است چنانچه فروشنده نسبت به مستحق‌لِلغیر درآمدن مبیع عالم بوده باشد توافق بر محدود شدن غرامت فرض سؤال با لحاظ ممنوعیت دارا شدن بلاجهت قابلیت ترتیب اثر ندارد و غرامت بر مبنای آراء وحدت رویه یادشده قابل محاسبه است.

دکتر احمد محمدی باردئی | مدیر کل حقوقی قوه قضاییه | شماره پرونده: ۶۱۳-۷۶-۱۴۰۲ح | مورخ: ١٤٠٢/٠٨/٢٩ | ۷/۱۴۰۲/۶۱۳

همچنین بخوانید: نظریه مشورتی درخصوص مستحق‌للغیر بودن بخشی از ملک

بیشتر بدانید:
مستحق‌للغیر
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

1 دیدگاه. Leave new

  • معمولا وجه التزام بصورت درصدی نوشته نمیشود و عدد مشخصی است. بر فرض اینکه وجه التزام قراردادی با توجه اوضاع و قیمت روز مبایعه نوشته شده باشد و با فرض گذشت چندین سال از عقد بیع رجوع به وجه‌التزام که با توجه به تورم فاحش نمیتواند جبران خسارات مشتری را نماید بنظر خلاف قاعده انصاف و لاضرر میباشد.لطفا نظر دهید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تعيين وجه التزام بيش از شاخص نرخ تورم در تعهدات پولی
اگر دادگاه حکم به رد مال صادر کرده باشد و مال موجود باشد، می‌توان آن را از ثالث مسترد کرد
keyboard_arrow_up