درج مبلغ ودیعه در متن اسناد اجاره مجاز است یا خیر؟

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

سوال: درج مبلغ ودیعه در متن اسناد اجاره مجاز است یا خیر؟

رأی: با توجه به ماده (۱۰) قانون مدنی و نیز مواد (۴) و (۵) قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال ۱۳۷۶ منعی جهت درج ودیعه یا قرض الحسنه پرداختی توسط مستأجر در متن سند وجود ندارد.

بند (۳) بخشنامه شماره ۴۸/۲۶۸۰۵ مورخ ۱۳۸۶/۶/۱۸ کانون سردفتران و دفتریاران مورد تأئید سازمان اسناد و املاک کشور به موجب نامه شماره ۳۴/۱۰۷۳۳ – ۸۶/۵/۲۴ اداره کل امور اسناد و سردفتران | ردیف ۱۷۴ مجموعه بخش‌نامه‌های ثبتی


پانوشت:

قانون روابط موجر و مستأجر

ماده 4: در صورتی که موجر مبلغی بعنوان ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه و یا سند تعهد آور و مشابه آن از مستأجر دریافت کرده باشد تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستأجر و یا سپردن آن به دایره اجراست. چنانچه موجر مدعی ورود خسارت به عین مستأجره از ناحیه مستأجر و یا عدم پرداخت مال الاجاره یا بدهی بابت قبوض تلفن، آب، برق و گاز مصرفی بوده و متقاضی جبران خسارات وارده و یا پرداخت بدهی های فوق از محل وجوه یاد شده باشد موظف است همزمان با تودیع وجه یا سند، گواهی دفتر شعبه دادگاه صالح را مبنی بر تسلیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا به دایره اجرا تحویل نماید. در این صورت دایره اجرا از تسلیم وجه و یا سند به مستأجر به همان میزان خودداری و پس از صدور رأی دادگاه و کسر مطالبات موجر اقدام به رد آن به مستأجر خواهد کرد.

ماده 5: چنانچه مستأجر در مورد مفاد قرار داد ارایه شده از سوی موجر مدعی هرگونه حقی باشد ضمن اجرای دستور تخلیه شکایت خود را به دادگاه صالح تقدیم و پس از اثبات حق مورد ادعا و نیز جبران خسارات وارده حکم مقتضی صادر می‌شود.

بیشتر بدانید:
اجاره
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تعیین تکلیف كسر مالیات از مال الاجاره
کلیه مجوزها باید از درگاه ملی مجوزهای کشور صادر گردد | سازمان ثبت اسناد مستثنی نیست + ویدئو
keyboard_arrow_up