راهنمای کامل آزمون سردفتری + منابع و نمونه سوالات کل دوره‌های برگزارشده از 1374

سردفتر کسی است که مجوز تنظیم و صدور اسناد رسمی را دارد. سردفتران دفترخانه‌های اسناد رسمی با گذراندن یک آزمون سخت و رقابتی انتخاب می‌شوند. این آزمون یک فرصت بزرگ برای کسب یک شغل مورد احترام و پر درآمد است. اما برای موفقیت در این آزمون نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی دارید. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید یک سردفتر شوید. ما به شما می‌گوییم که: چه کسی می‌تواند سردفتر شود؟ چه شرایطی برای شرکت در آزمون سردفتری لازم است؟ مواد آزمون سردفتری چیست؟ چه مراحلی برای دریافت مجوز سردفتری لازم است؟ چه منابعی برای آمادگی برای آزمون سردفتری مفید هستند؟ همچنین در پایان یک شبیه ساز آزمون سردفتری را برای سنجش میزان آمادگی شما به صورت رایگان قرار داده‌ایم. پس با ما همراه باشید…

زمان تقریبی برای مطالعه: 4 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
114 دیدگاه
راهنمای کامل آزمون سردفتری اسناد رسمی

آزمون سردفتری اسناد رسمی

آزمون سردفتری یکی از آزمون‌هایی است که برای انتخاب سردفتر از بین واجدین شرایط برگزار می‌شود.

سردفتر، شخصی است که با رعایت مقررات قانون دفتر اسناد رسمی، بر اساس پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با توجه به نظر مشورتی کانون سردفتران، توسط وزیر دادگستری منصوب و مسئول اداره دفترخانه اسناد رسمی می‌شود.

دفترخانه اسناد رسمی، واحد وابسته به وزارت دادگستری است که برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی، بر اساس قوانین و مقررات مربوط فعالیت می‌کند. سازمان و وظایف دفترخانه اسناد رسمی، مطابق با قوانین و نظامات مرتبط با آن است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هر ساله با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سردفتری را برگزار می‌کند. داوطلبانی که حداقل 70% از میانگین نمرات 1% برترین داوطلبان را کسب کنند، به عنوان قبول شده اعلام و برای انجام مراحل لازم به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند.

آزمون سردفتری 1403

در سال ۱۴۰۳، دو آزمون سردفتری برگزار خواهد شد:

یکی برای جبران تأخیر سال ۱۴۰۲ و دیگری برای سال جاری. زمان ثبت‌نام آزمون سردفتری ۱۴۰۲ به پایان رسیده است و این آزمون در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

و اما زمان ثبت‌نام برای آزمون سردفتری ۱۴۰۳ تا تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ می‌باشد که احتمال دارد به مدت یک هفته تمدید شود و این آزمون در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

برای مشاهده و دانلود دفترچه ثبت‌نام آزمون سردفتری شهریور ۱۴۰۳، لطفاً از این لینک استفاده کنید.

تقویم آزمون سردفتری شهریور 1403


انتشار دفترچه ثبت‌نام: 1403/01/20
تاریخ شروع ثبت‌نام: 1403/01/20 لینک ثبت‌نام
تاریخ پایان ثبت‌نام: 1403/01/27
تمدید مهلت ثبت نام: هنوز اعلام نشده
تاریخ چاپ کارت ورود به جلسه: 1403/05/30
تاریخ برگزاری آزمون سردفتری: 1403/06/02 جمعه
تاریخ اعلام نتایج آزمون سردفتری: هنوز اعلام نشده
شروع فرآیند جذب پذیرفته شدگان: هنوز اعلام نشده
شروع فرآیند اختبار از پذیرفته شدگان: هنوز اعلام نشده
زمان صدور ابلاغ سردفتری: هنوز اعلام نشده

آزمون سردفتری اسناد رسمی در دو مرحله برگزار می‌شود:

  1. مرحله کتبی: این مرحله شامل 130 سؤال تستی چهارگزینه‌ای است.
    • قبولی در مرحله کتبی آزمون سردفتری صرفاً به معنای کسب حداقل امتیاز علمی لازم برای طی نمودن سایر مراحل از جمله استعلامات و اختبار بوده و حقی را برای داوطلب پذیرفته شده در آزمون ایجاد نمی‌نماید.
  2. مرحله شفاهی (اختبار): این مرحله شامل مصاحبه شفاهی با داوطلبان پذیرفته شده در مرحله کتبی است.

راهنمای کامل آزمون سردفتری اسناد رسمی. چگونه سردفتر شویم؟

سوالات متداول

  1. تابعیت جمهوري اسلامی ایران.
  2. اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران
  3. داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازي در زمان برگزاري آزمون (براي آقایان).
  4. نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
  5. نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستري یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.
  6. متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتري اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائی‌هاي جسمی متناسب و لازم براي انجام امور سردفتري برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روانگردان اعتیاد نداشته باشند.
  7. مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتري به شغل قضاوت، وکالت دادگستري، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت‌هاي تجاري و بانک‌ها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
  8. مطابق ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل 24 سال و حداکثر 50 سال در زمان آزمون باشند. (برای محاسبه سند دقیق اینجا کلیک کنید)
    • ایثارگران مشمول بند چ ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی جمهوري اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می‌باشند.
  9. مدرك کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاك، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوري. (لیسانس حقوق)
    • تذکرمهّم : افراد داراي مدرك تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی‌باشند.
    • وفق بند (3) ماده (6) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرك کارشناسی کلیه رشته‌ها با سه سال تمام سابقه دفتریاري.
    • وفق بند (6) ماده (6 ) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرك تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاري اول.
    • داشتن مدرك تحصیلی حوزوي حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شوراي عالی حوزه هاي علمیه (براي طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شوراي عالی برنامه ریزي مدارس علوم دینی اهل سنت (براي اهل تسنن)
    • دارا بودن مدرك اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.
  1. ادبیات فارسی (با ضریب 2)
  2. عربی (با ضریب 1)
  3. احکام شرعی (با ضریب 2)
  4. اطلاعات عمومی (با ضریب 1)
  5. حقوق ثبت (شامل آیین‌نامه‌ها، قانون حدنگار و کاداستر و مجموعه بخشنامه‌هاي ثبتی) (با ضریب 3)
  6. حقوق مدنی (به جز مباحث نکاح و طلاق) (با ضریب 3)
  7. حقوق جزا (جزاي عمومی و اختصاصی) (با ضریب 2)
  8. حقوق تجارت (با ضریب 2)
  9. قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین‌نامه مربوط (با ضریب 3)

آزمون نمره منفی دارد.

  1. تکمیل تقاضانامه اینترنتی که با شروع ثبتنام در سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.
  2. پرداخت هزینه ثبت نام آزمون
  3. فایل عکس اسکن شده
    • عکس 4 × 3 که در سال جاري گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
    • عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
    • اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400×300 پیکسل و حداقل 300 × 200 باشد.
    • تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
    • حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.
    • حاشیه‌هاي زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
    • تا حد امکان عکس، رنگی و داراي زمینه سفید باشد.
    • عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
    • درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام متقاضی باطل شده و حق شرکت در آزمون سردفتری از وي سلب می‌گردد.
    • با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون هاي قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثرا براي متقاضیانی رخ داده است که ثبت نام آنان توسط دیگران انجام شده است، تاکید می گردد که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا عکس متقاضی دیگري به جاي عکس شما الصاق نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف فرد متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وي رفتار خواهد شد.

کلیه متقاضیان ثبت نام در آزمون سردفتری در صورت داشتن شرایط لازم به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در پایان ثبت نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیري ارائه خواهد شد که متقاضیان لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداري نمایند. ضمناً یادآور می‌شود ثبت نام منحصراً به صورت الکترونیکی میباشد و متقاضیان لازم است از طریق درگاه اطلاع رسانی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند. ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول بوده و این دسته از متقاضیان مجاز به شرکت در آزمون نمی‌باشند.

متقاضیان باید در مهلت تعیین شده، نسبت به ثبت نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهاي پایانی خودداري نمایند. به ثبت نام هاي ناقص، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

آزمون سردفتری در دوره‌های گذشته معمولا در نیمه دوم سال برگزار می‌شده. در هر حال زمان برگزاری آزمون سردفتری در همین صفحه اطلاع رسانی خواهد شد. با مراجعه مجدد به این صفحه در روزهای آتی از زمان برگزاری آزمون سردفتری مطلع خواهید شد.

کارت شرکت در آزمون بر روي درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت. آزمون سردفتری با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان و شهرستان برگزار خواهد شد.
ساعت شروع و محل برگزاري آزمون بر روي کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.

  1. ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز نمره کتبی، ایجاد حقی براي متقاضی نمی‌نماید بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احراز صلاحیت داوطلب براي تصدي سردفتري اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاك کشور خواهد بود.
  2. صدور ابلاغ سردفتري منوط به طی دوره کارآموزي و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.
  3. چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن، خلاف اظهارات و مدارك ارسالی از سوي داوطلبان اثبات گردد، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند شد.
  4. ایثارگران (جانبازان حداقل ده درصد (%10)، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد (%25) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان داراي حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود. مشمولین این بند ضروري است گواهی مربوطه و کارت ایثارگري را از مراجع ذیصلاح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی) تا قبل از برگزاري آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگري خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاك کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.
  1. داشتن مدرک تحصیلی بر اساس شقوق مندرج در ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی از جمله: (یکی از موارد زیر کافیست)
    • کارشناسی و بالاتر رشته حقوق قضائی (فارق التحصیلان رشته حقوق)
    • کارشناسی و بالاتر رشته علوم ثبتي
    • کارشناسی و بالاتر رشته حقوق ثبت اسناد و املاک
    • کارشناسی و بالاتر رشته حقوق سردفتر اسناد رسمی
    • کارشناسی و بالاتر رشته منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول
    • کارشناسی و بالاتر رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
    • کارشناسی (کليه رشته هاي تحصيلي) به شرط دارا بودن حداقل سه سال سابقه دفتر یاری
    • دفتریار با مدرک ديپلم کامل متوسطه به شرط دارا بودن حداقل 7 سال سابقه دفتریاری اول
    • مدرک تحصیلی حوزوی سطح دو و بالاتر با تائید شورای عالی حوزه های علمیه (برای طلاب شیعه) یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت(برای اهل تسنن)
    • دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم (که صحت صدورآن باید به تائید قوه قضائیه یا مرجع مورد تائید قوه قضائیه برسد)

    تذکرمهّم : افراد داراي مدرك تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.

  2. سپردن تضمین ابواب الجمعی مطابق ماده 15 آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی
    • ماده 15: شروع به كار سردفتران … منوط به معرفي ضامن مي‌ باشد و اين كار بايد به موجب سند رسمي انجام شود. در صورت معرفي ضامن، مسئوليت سردفتر با ضامن خود تضامني است. مبلغ مورد ضمانت در مورد سردفتر يك ميليارد ريال…است. مشمولان اين ماده مي‌ توانند به جاي معرفي ضامن معادل مبالغي كه مقرر گرديده به ايداع وثيقه نقدي يا ملكي يا ضمانت ‌نامه بانكي مبادرت كنند…
  3. نداشتن سوء پیشینه کیفری
  4. دارا بودن گواهی تندرستی و توانائی کار
  5. نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
  6. نیاز به محل تأسیس دفترخانه ظرف 3 ماه مطابق ضوابط مقرر در ماده 4 آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمي
    • سردفتر مكلف است حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ پيام الكترونيكي حكم انتصاب سردفتري خود، نسبت به تأسيس دفترخانه و شروع به كار در محدوده محلي كه در حكم تعيين شده است، اقدام نمايد و در صورت عدم انجام اين تكليف حكم مذكور كأن لم يكن تلقي مي‌ شود…
  7. دارا بودن گواهی قبولی در امتحان کتبی مخصوص سردفتری (آزمون سردفتری) و مصاحبه شفاهی (اختبار)
  8. واجد شرایط بودن شخص به لحاظ سنی مطابق ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسم.
    • ماده 9: سن سردفتران در بدو اشتغال نباید کمتر از ۲۴ سال و بیشتر از ۵۰ سال … باشد.
  9. عدم اشتغال فرد مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی
    • ماده ۱۵: مشاغل زیر منافی شغل سردفتری و دفتریاری است:
    • قضاوت و وکالت دادگستری
    • عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها
    • اشتغال به امر تجارت بنا به تعریف ماده یک قانون تجارت
    • عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها و یا مؤسسات بیمه و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت.
    • مدیریت روزنامه یا مجله اعم از مدیر مسئول یا مدیر داخلی و صاحب امتیاز و سردبیر (‌به استثناء نشریه کانون سردفتران و مجلاتی که صرفاً‌ جنبه علمی داشته باشد).
    • تبصره ۱ – تدریس در دانشکده‌ها و مدارس عالی با اجازه وزارت دادگستری مانع از اشتغال به شغل سردفتری و یا دفتریاری نخواهد بود.‌
    • تبصره ۲ – سردفتر یا دفتریار در صورت انتخاب به نمایندگی مجلسین یا شهردار انتخابی با حفظ سمت از اشتغال به سردفتری معذور خواهد بود و‌ در این مدت دفترخانه به تصدی دفتریار واجد شرایط که از طرف سردفتر معرفی می‌شود اداره خواهد شد. مدت نمایندگی سردفتر در مجلسین یا‌خدمت در سمت شهردار انتخابی جزء سنوات خدمات او محسوب می‌شود.
  10. داشتن تابعیت ایرانی
  11. داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم (برای آقایان)
  1. مدرک تحصیلی (یا گواهی اجتهاد از مراجع مسلم)
  2. کارت نظام وظیفه یا معافیت (ویژه آقایان)
  3. گواهی قبولی آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی اسناد رسمی
  4. تضمین ابواب جمعی سردفتری
  5. گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  6. تاییدیه تندرستی و توانائی کار
  7. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  8. گواهی مهارتهای هفتگانه کامپیوتر (کاربر ICDL)
  9. اقرارنامه محضری یا تعهدنامه محضری از فرد در خصوص عدم اشتغال در نهادهای دولتی و وابسته به دولت، قضاوت و وکالت دادگستری (موضوع ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی)
  1. ارسال تمامی استعلامات بین دستگاهی و پیگیری و دریافت پاسخ آنها، به عهده مرجع اصلی صادرکننده مجوز است.
    1. گواهی تندرستی و توانائی کار از پزشکی قانونی
    2. گواهی عدم اعتیاد از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
    3. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
    4. تائیدیه مدرک تحصیلی
    5. گواهی کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم (برای آقایان) از نظام وظیفه عمومی

    زمان لازم برای صدور مجوز از زمان تایید مدارک: 30 روز کاری

360 ماه (سی سال) یا 65 سال سن [هرکدام زودتر فرا برسد]

ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی: … سردفتران…که دارای سی سال سابقه خدمت…باشند می‌تواند تقاضای بازنشستگی کنند…

‌ماده 11: سردفتران…پس از رسیدن به سن 65 سال تمام…بازنشسته خواهند شد…

همچنین مطابق ماده 85 آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی سردفتر میتواند پس از 25 سال خدمت تقاضای بازنشستگی کند.

همیشه امکان استعفا برای سردفتر وجود دارد که در این صورت از برخی مزایای بازنشستگی محروم میگردد. (مواد 80 به بعد آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی)

بله، اگر در مرحله کتبی قبول شده‌اید، می‌توانید امتیاز سردفتری را خریداری کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر درخصوص مزایای خرید امتیاز سردفتری و خرید امتیاز، اینجا کلیک کنید.

 

منابع مهم آزمون سردفتری

نمونه سوالات + پاسخ تشریحی

سؤالات حقوق مدنی آزمون سردفتری سال ۱۳۷۴

  1. مسئولیت بایع نسبت به پرداخت ثمن معامله به مشتری در صورت مستحق للغير در آمدن مبیع اصطلاحا چه نامیده می شود؟
    1. ضامن عيوب مخفی مبیع.
    2. مسئولیت ناشی از عدم اجرای قرارداد
    3. ضامن درک
    4. ضمان قبول به عقد فاسد
      • پاسخ صحیح گزینه «3»
      • ماده ۳۹۰ ق.م «اگر بعد از قبض ثمن مبیع کلاً یا جزاً مستحق للغير در آيد بايع ضامن است اگر چه تصریح به ضمان نشده باشد»
  2. هرگاه مبیع عیبی در زمان انعقاد بیع داشته که از نظر مشتری مخفی مانده باشد، در حالی که عیب مزبور نوعا و عرفا ظاهر است چه راهی برای رفع ضرر از مشتری وجود دارد؟
    1. راهی برای رفع ضرر از مشتری وجود ندارد و معامله نافذ و لازم است.
    2. مشتری می تواند معامله را فسخ کند.
    3. مشتری می تواند معامله را فسخ یا ارش مطالبه کند.
    4. مشتری فقط حق مطالبه ارش دارد.
      • پاسخ صحیح گزینه «3»
      • ماده 4۲۲ ق.م «اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده مشتری مختار است در قبول مبيع معیوب یا اخذ ارش یا فسخ معامله»
      • ماده 423 ق.م «خیار عیب وقتی برای مشتری ثابت می شود که عیب مخفی و موجود در حین عقد باشد»
      • ماده 424 ق.م «عیب وقتی مخفی محسوب است که مشتری در زمان بيع عالم بر آن نبوده است اعم از اینکه این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب واقعا مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است»
  3. برای صحت عقد ضمان لازم است:
    1. سبب دین ایجاد شده باشد
    2. ضامن مالدار باشد
    3. مقدار دین برای ضامن معلوم باشد
    4. دین حال باشد
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده 690 ق.م « در ضمان شرط نیست که ضامن مالدار باشد لیکن اگر مضمون له در وقت ضمان به عدم تمكن ضامن جاهل بوده باشد می تواند عقد ضمان را فسخ کند ولی اگر ضامن بعد از عقد غير ملی شود مضمون له خیاری نخواهد داشت.
      • ماده 6۹۱ ق.م «ضمان دینی که هنوز سبب آن ایجاد نشده است ، باطل است»
      • ماده 6۹۲ ق.م «در دین حال ممکن است ضامن برای تادیه آن اجلی معین کند و همچنین میتواند در دین موجل تعهد پرداخت فوری آن را بنماید»
      • ماده 6۹4 ق.م «علم ضامن به مقدار و اوصاف و شرایط دینی که ضمانت آن را می نماید شرط نیست بنابراین اگر کسی ضامن دین شخص بشود بدون اینکه بداند آن دین چه مقدار است ضمان صحیح است لیکن ضمانت یکی از چند دین به نحو تردید باطل است»
  4. رفع حجر از صغیر در امور مالی با چه شرایطی تحقق می یابد؟
    1. رسیدن صغیر به سن بلوغ
    2. تحقق بلوغ و رشد
    3. رسیدن صغیر به سن هیجده سال تمام
    4. احراز رشد او به وسیله دادگاه
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • ماده ۲۱۰ ق.م «متعاملین باید برای معامله اهلیت داشته باشند»
      • ماده ۲۱۱ ق.م «برای اینکه متعاملين اهل محسوب شوند باید بالغ و عاقل و رشید باشند»
      • ماده ۱2۱۰ ق.م «هیچ کس را نمی توان بعد از رسیدن به سن بلوغ به عنوان جنون یا عدم رشد محجور نمود مگر آنکه عدم رشد یا جنون او ثابت شده باشد»
      • ماده ۱۲۱4 ق.م «معاملات و تصرفات غير رشید در اموال خود نافذ نیست مگر با اجازه ولی یا قیم او اعم از آنکه این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل و معذلک تملكات بلاعوض از هر قبیل که باشد بدون اجازه هم نافذ است»
  5. معاطات چیست و چه ماهیتی دارد؟
    1. عملی است که متضمن بخشش است و یک نوع هبه به شمار می آید.
    2. عملی است که با قبض و اقباض تحقق می یابد و مفید اباحه است.
    3. معامله ای است که با داد و ستد انجام می شود و عقد لازم است.
    4. معامله ای است که با داد و ستد انجام می شود و عقد جائز است.
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «3»
      • ماده 339 قانون مدنی: پس از توافق بایع و مشتری در مبیع و قیمت آن عقد به ایجاب و قبول واقع می شود. ممکن است بیع به داد و ستد نیز واقع گردد.
      • معاطات عبارت است از مبادله و داد و ستد بدون عقد مخصوص و به مفهوم کلی معاطات هر معامله و معاوضه ای است که در آن ایجاب و قبول نباشد، اعم از آنکه لفظ دیگری گفته شود یا گفته نشود.
  6. در حقوق ایران، در قراردادهای با مکاتبه قرارداد در چه زمانی منعقد می شود؟
    1. در زمان تحقق قبول
    2. در زمان ارسال قبول به ایجاب کننده
    3. در زمان وصول قبول به ایجاب کننده
    4. در زمان اطلاع ایجاب کننده از قبول
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • در حقوق ایران چون سازنده اصلی عقد اراده باطنی است و قانونگذار فقط در بعضی موارد به لحاظ رعایت مصالح اجتماعی، اراده ظاهری را رجحان داده است، پذیرفتن مکتب اعلام قبول منطقی تر به نظر میرسد. و لزومی ندارد که مفاد قبول به اطلاع ایجاب برسد. (کاتوزیان، ناصر ، ۱۳۹۲ ، حقوق مدنی، اعمال حقوقی، قرارداد – ایقاع ، چ هشتم ، تهران ، انتشارات شرکت سهامی انتشار ، ش ۸۱، ص 84 )
  7. هرگاه کسی برای معالجه فرزندش نیاز به پول داشته باشد و بدین جهت ناگزیر به فروش اتومبیل شخصی خود شود، این معامله چه حکمی دارد؟
    1. قابل فسخ است
    2. باطل است
    3. غیرنافذ است
    4. صحیح و نافذ است
      • پاسخ صحیح گزینه «۴»
      • ماده 206 ق.م « اگر کسی در نتیجه اضطرار اقدام به معامله کند مکره محسوب نشده و معامله اضطراری معتبر خواهد بود»
  8. ماهیت حقوقی قولنامه که متضمن تعهد به بیع باشد طبق نظر حقوقدانان امروز چیست؟
    1. یک عقد عهدی لازم است
    2. شرط ابتدایی و باطل است
    3. بیع نامه محسوب و مفید تملیک است
    4. یک عقد جایز است
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۱»
      • وعده قرارداد مانند قولنامه، دو طرفه باشد یا یک طرفه پیمانی است الزام آور و نباید آن را با وعده اخلاقی یا ایجاب ساده و قابل رجوع اشتباه کرد.
      • تنها «وعده نکاح » است که قانون گذار الزام آور نمی داند تا مانعی برای تصمیم گرفتن آزاد زن و شوهر تا آخرین لحظه نشود و خانواده را بر پایه رغبت بنا نهد نه اجبار (ماده ۱۰۳۵ ق.م).
      • منتها قولنامه (وعده قرارداد) آثار ویژه خود را دارد و در واقع تمهید مقدمه است و نباید آن را با اثر نهایی و مطلوب عقد اصلی اشتباه کرد. اثر آن به طور معمول ایجاد دینی است که در صورت اجرا شدن به انعقاد پیمان اصلی و ایجاد اثر ویژه آن می انجامد.
      • (کاتوزیان، ناصر، 1392، حقوق مدنی، اعمال حقوقی، قرارداد-ایقاع، چاپ هشتم، شماره 81 و 86 و 87)
  9. در وکالت بلاعزل موکل فوت می کند و وکیل بدون اطلاع از فوت، معامله ای به نمایندگی از موکل انجام می دهد این معامله چه حکمی دارد؟
    1. نافذ است
    2. غير نافذ است و با تنفیذ ورثه نافذ خواهد شد
    3. نسبت به طرف دیگر معامله نافذ است ولی ورثه می توانند از وکیل مطالبه خسارت کنند
    4. ورثه می توانند معامله را رد کنند ولی باید خسارت وارده به طرف معامله را بپردازند.
      • پاسخ صحیح گزینه «۴»
      • ماده ۲4۷ ق.م «معامله به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت نافذ نیست ولو اینکه صاحب مال باطناً راضی باشد ولی اگر مالک یا قائم مقام او پس از وقوع معامله آنرا اجاره نمود در این صورت معامله صحیح و نافذ می شود»
      • ماده 6۷۸ ق.م « وکالت به طریق ذیل مرتفع می شود: به عزل موکل، به استعفای موکل، به موت یا به جنون وکیل یا موکل»
  10. مدیونی شش دانگ خانه خود را نزد طلبکار رهن گذارده است. پس از آن نیمی از دین خود را می پردازد. این اقدام چه تاثیری در رهن دارد؟
    1. پرداخت نیمی از دین هیچ اثری در رهن ندارد حتی اگر راهن و مرتهن قرار گزاشته باشند که با پرداخت نیمی از دین نصف خانه آزاد شود.
    2. با پرداخت نیمی از دین خانه مرهون آزاد می گردد.
    3. با پرداخت نیمی از دین نصف (سه دانگ) خانه آزاد می گردد.
    4. پرداخت نیمی از دین هیچ تاثیری در رهن ندارد.
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۴»
      • ماده ۷۸۳ ق.م « اگر راهن مقداری از دین را ادا کند حق ندارد مقداری از رهن را مطالبه نماید و مرتهن می تواند تمام آن را تا تادیه کامل دین نگاه دارد مگر اینکه بین راهن و مرتهن ترتیب دیگری مقرر شده باشد»

سؤالات حقوق تجارت آزمون سردفتری سال ۱۳۷۴

  1. سرمایه های غیرنقدی در شرکت های سهامی خاص توسط کدام یک برآورده می شود؟
    1. كلیه شرکاء
    2. ثبت شرکت ها
    3. کارشناس رسمی دادگستری
    4. شریکی که سرمایه ی غیرنقدی آورده و به مسئولیت وی
      • پاسخ صحیح گزینه « 3 »
      • ماده ۸۲ ق.ا.ل.ت « در شرکتهای سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی مؤسس الزامی نیست لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در ماده ۷۶ این قانون ضروری است و نمی توان اورده های غیر نقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود»
  2. در شرکت های سهامی، انتقال…
    1. اندوخته به سرمایه ممنوع است.
    2. اندوخته قانونی به سرمایه مجاز است.
    3. اندوخته قانونی به سرمایه ممنوع است.
    4. قانونی و اختیاری به سرمایه شرکت ممنوع است
      • پاسخ صحیح گزینه «3»
      • تبصره ۲ ماده ۱۵۸ ل.ا.ق.ت «انتقال اندوخته قانونی به سرمایه ممنوع است»
  3. تقویم آورده ی غیرنقدی در شرکت با مسئولیت محدود به عهده چه کسی است؟
    1. خود شركاء
    2. خود شرکاء به اکثریت عددی و سه چهارم سرمایه
    3. کارشناس رسمی دادگستری
    4. کارشناس خبره دادگستری
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۱»
      • ماده ۹۷ ل.ا.ق.ت «در کلیه موارد دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طريق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد به عمل آید. هر یک از مجامع عمومی سالیانه باید روزنامه کثیرالانتشاری را که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل مجمع عمومی سالانه بعد در آن منتشر خواهد شد تعیین نمایند. این تصمیم باید در روزنامه کثیرالانتشاری که تا تاریخ چنین تصمیمی جهت نشر دعوتنامه ها و اطلاعیه های مربوط به شرکت قبلا تعیین شده منتشر گردد»
      • تبصره: در مواقعی که کلیه صاحبان سهام در مجمع حاضر باشند نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست
      • ماده ۹۸ ل.ا.ق.ت « فاصله بین نشر دعوتنامه مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن حداقل ده روز و حداكثر چهل روز خواهد بود»
  4. اگر تاجر ورشکسته دفتر نداشته باشد:
    1. ورشکسته به تقصير اعلان می شود.
    2. ممکن است ورشکسته به تقصير اعلام شود
    3. ورشکسته به تقلب اعلان می شود.
    4. ممکن است ورشکسته به تقلب اعلام شود.
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • ماده ۵۴۲ ل.ا.ق.ت: در موارد ذیل هر تاجر ورشکسته ممکن است ورشکسته به تقصیر اعلان شود:
      • اگر به حساب دیگری و بدون آنکه در مقابل عوضی دریافت نماید تعهداتی کرده باشد که نظر به وضعیت مالی او در حین انجام آنها آن تعهدات فوق العاده باشد.
      • اگر عملیات تجارتی او متوقف شده و مطابق ماده ۴۱۳ این قانون رفتار نکرده باشد.
      • اگر از تاریخ اجرای قانون تجارت مصوب ۲۵ دلو ۱۳۰۳ و ۱۲ فروردین و ۱۲ خرداد ۱۳۰۴ دفتر نداشته یا دفاتر او ناقص یا بی ترتیب بوده یا در صورت دارایی وضعیت حقوقی خود را اعم از قروض و مطالبات به طور صحیح معین نکرده باشد (مشروط بر اینکه در این موارد مرتکب تقلبی نشده باشد)»
  5. اگر عبارت حواله کرد در متن چک قلم خورده باشد، چک …
    1. غیرقابل انتقال است.
    2. قابل انتقال لیکن تابع قانون مدنی است.
    3. بدون اجازه صادر کننده قابل انتقال نیست.
    4. قابل انتقال و تابع قانون تجارت است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۴»
      • برخی از حقوقدانان معتقدند که اگر چک در وجه شخص معینی و نه به حواله کرد او صادر شده باشد، آن شخص حق انتقال چک را به غیر ندارد و انتقال اینگونه چک ها تابع مقررات قانون مدنی ( انتقال طلب ) است و فاقد مزایای ظهرنویسی اسناد تجاری است. برخی از حقوقدانان متذکر شده اند مستفاد از اطلاق قسمت اخیر ماده ۳۱۲ قانون تجارت این است که چک در هر حال به ظهرنویسی قابل انتقال است. رویه قضایی در این باره متشتت است ولی رویه غالب و عرف بانکداری نقل و انتقال چنین چکی را از طریق ظهرنویسی پذیرفته است و آثار ظهر نویسی را بر آن مترتب می کنند. (درچیلی، محمد، حاتمی، علی، قرائی، محسن، 1387، چاپ هشتم، صفحه 590)
  6. فوت یکی از شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود:
    1. از موارد انحلال شرکت است و باعث انحلال می شود.
    2. موجب انحلال شرکت نمی شود.
    3. از موارد کاهش اجباری سرمایه است.
    4. موجب انحلال شرکت می شود مشروط بر اینکه در اساسنامه پیش بینی شده باشد.
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۴»
      • ماده ۱۱4 ق.ت: شرکت با مسئولیت محدود در موارد ذیل منحل می شود: 1. در مورد فقرات ۱ – ۲ – ۳ ماده ۹۳. 2. در صورت تصمیم عده از شرکاء که سهم الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد. 3. در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند. 4. در مورد فوت یکی از شرکاء اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد.
  7. برای تأسیس و ثبت شرکت سهامی خاص، اساسنامه شرکت باید:
    1. به امضاء کلیه سهامداران شرکت رسیده باشد.
    2. در مجمع عمومی موسس شرکت به تصویب برسد
    3. به امضاء دارندگان حداقل دو سوم سرمایه شرکت برسد.
    4. به امضاء دارندگان حداقل نصف سرمایه شرکت رسیده باشد.
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • بند یک ماده ۲۰ ل.ا.ق.ت. « برای تأسیس و ثبت شرکت های سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک زیر به مرجع ثبت شرکت ها کافی خواهد بود: ١ – اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.
  8. تا چه زمانی صدور ورقه سهم ممنوع است؟ تا زمانی که …
    1. تمام سرمایه شرکت تأدیه نشده باشد.
    2. شرکت به ثبت نرسیده باشد.
    3. لااقل دو ترازنامه شرکت به تصویب نرسیده باشد.
    4. مجمع عمومی فوق العاده اجازه نداده است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • ماده ۲۸ ل.ا.ق.ت « تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است. در صورت تخلف امضاکنندگان مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود»
  9. انتقال سهم الشرکه، در شرکت با مسئولیت محدود:
    1. بایستی با سند رسمی صورت بگیرد.
    2. به وسیله سند رسمی یا عادی صورت می گیرد.
    3. منوط به ثبت در دفتر ثبت سهام است.
    4. منوط به ثبت در اداره ثبت شرکت ها است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده ۱۰۳ ق.ت « انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی»
  10. در صورتی که قبل از صدور حکم بطلان شرکت در مرحله بدوی موجبات بطلان مرتفع گردد :
    1. به درخواست خواهان، پرونده مختومه می گردد
    2. دادگاه قرار رد دعوی صادر می نماید
    3. دادگاه به رسیدگی خود ادامه می دهد.
    4. دادگاه قرار سقوط دعوى بطلان را صادر می نماید.
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۴»
      • ماده ۲۷۱ ل.ا.ق.ت « در صورتی که قبل از صدور حكم بطلان شرکت یا بطلان عملیات یا تصمیمات آن در مرحله بدوی موجبات بطلان مرتفع شده باشد دادگاه قرار سقوط دعوای بطلان را صادر خواهد کرد»

سؤالات حقوق جزا آزمون سال ۱۳۷۴

  1. جرم عبارت است از هر فعل یا ترک فعلی که …
    1. در قانون برای آن مجازات و اقدامات تامینی تیعین شده باشد.
    2. در قانون برای آن مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی مقرر شده باشد
    3. در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد.
    4. خلاف موازین شرعی باشد.
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «3»
      • ماده ۲ قانون مجازات اسلامی « هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود »
  2. محرومیت از حقوق اجتماعی به علت ارتکاب جرم ….. قابل اعمال است.
    1. عمدی
    2. عمدی غیرقابل گذشت
    3. اعم از عمدی یا غیرعمدی
    4. عمدی و محکومیت به تعریز یا مجازات بازدارنده
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده ۲۵ ق.م.ا : محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند.
      • ماده ۶۲ مکرر قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰
  3. تخفیف مجازات به موجب ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی عبارت است از تعیین مجازات به کمتر از …..
    1. حداقل
    2. حداکثر
    3. تقلیل و یا تبدیل به مجازات نوع دیگر که مناسب تر به حال محكوم عليه است.
    4. تقلیل و یا تبدیل به مجازات نوع دیگر که مناسب تر به حال متهم است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۴»
      • ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی: در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزیری را به نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد به شرح زیر تقلیل دهد یا تبدیل کند:
      • الف – تقلیل مجازات حبس به میزان یک تا سه درجه در مجازات های درجه چهار و بالاتر
      • ب- تقلیل مجازات حبس درجه پنج و درجه شش به میزان یک تا دو درجه یا تبدیل این مجازات و مجازات حبس درجه هفت حسب مورد به جزای نقدی متناسب با همان درجه
      • پ- تبدیل مصادره کل اموال به جزای نقدی درجه یک تا چهار
      • ت- تقليل انفصال دائم به انفصال موقت به میزان پنج تا پانزده سال
      • ث- تقلیل سایر مجازات های تعزیری به میزان یک یا دو درجه یا تبدیل آن به مجازات دیگر از همان درجه یا یک درجه پایین تر
      • تبصره – چنانچه در اجرای مقررات این ماده یا سایر مقرراتی که به موجب آن مجازات تخفیف میابد، حکم به حبس کمتر از نود و یک روز صادر شود، به مجازات جایگزین مربوط تبدیل میشود.
  4. اجرای کدامیک از احکام جزایی زیر قابل تعلیق نیست؟
    1. مجازات کسانی که به وارد کردن و یا ساختن و یا فروش موادمخدر اقدام و یا به نحوی از انحاء با مرتکبین اعمال مذکور معاونت می نمایند.
    2. مجازات کسانی که به جرم اختلاس یا ارتشاء یا کلاهبرداری و یا جعل و یا استفاده از سند مجعول یا خیانت در امانت یا سرقتی که موجب حد نیست یا آدم ربایی محکوم می شوند.
    3. مجازات کسانی که به نحوی از انحاء با انجام اعمال مستوجب حد معاونت می نمایند.
    4. قاچاق عمده موادمخدر یا روان گردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان
      • پاسخ صحیح گزینه «۴»
      • ماده ۴۷ ق.م.ا « صدور حکم و اجرای مجازات در مورد جرائم زیر و شروع به آنها قابل تعویق و تعلیق نیست:
      • الف- جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تأسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات
      • ب – جرائم سازمان یافته، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، آدمربایی و اسیدپاشی
      • پ- قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر، جرائم علیه عفت عمومی، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا
      • ت- قاچاق عمده مواد مخدر یا قاچاق عمده روانگردان، قاچاق عمده مشروبات الکلی و قاچاق عمده سلاح و قاچاق عمده مهمات و قاچاق انسان
      • ث – تعزیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی و معاونت در محاربه و معاونت در افساد في الارض
      • ج- جرائم اقتصادی، با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال
      • تبصره – در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور در صورت همکاری مؤثر مرتکب در کشف جرم و شناسایی سایر متهمان، تعلیق بخشی از مجازات بلامانع است. همچنین تعلیق مجازات جرائم علیه عفت عمومی (به جز جرائم موضوع مواد (۶۳۹) و (۶۴۰) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کلاهبرداری و کلیه جرائم در حکم کلاهبرداری و جرائمی که مجازات کلاهبرداری درباره آنها مقرر شده یا طبق قانون کلاهبرداری محسوب می شود و شروع به جرائم مقرر در این تبصره، بلامانع است. رعایت ماده (۴۶) این قانون در خصوص این تبصره الزامی است.
  5. تشدید مجازات در تکرار جرم مستلزم صدور حکم محکومیت …..
    1. برای جرم قبلی است.
    2. به مجازات تعزیری و اجرای آن است.
    3. قطعی به مجازات تعزیری جرم قبلی است.
    4. به مجازات تعزیری و شروع به اجرای آن است.
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «3»
      • ماده ۱۳۷ق.م.ا « هرکس به علت ارتکاب جرم عمدی به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات های تعزیری از درجه یک تا درجه پنج محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم عمدی تعزیری درجه یک تا شش گردد، حداقل مجازات جرم ارتکابی میانگین بین حداقل و حداکثر مجازات قانونی آن جرم است و دادگاه می تواند وی را به بیش از حداکثر مجازات تا یک چهارم آن محکوم کند »
  6. به موجب ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی جنون در حال ارتکاب جرم رافع مسئولیت کیفری است زیرا:
    1. مجنون، اراده، قصد و شعور ندارد.
    2. مجنون در حکم وسیله است.
    3. مجنون نمی تواند مرتکب جرم شود.
    4. مجنون دارای اختلال دماغی است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده ۱۴۹ ق.م.ا « هرگاه مرتکب در زمان ارتکاب جرم دچار اختلال روانی بوده به نحوی که فاقد اراده یا قوه تمییز باشد مجنون محسوب می شود و مسئولیت کیفری ندارد »
  7. حوادث ناشی از عملیات ورزشی در صورت وجود شرایط مذکور در ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب نمی شود. بنابراین حوادث مذکور ……
    1. از علل موجهه است.
    2. از معاذیر قانونی است.
    3. از عوامل رافع مسئولیت کیفری است.
    4. از معاذیر معاف کننده از مجازات است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده ۱۵۸ ق.م.ا « علاوه بر موارد مذکور در مواد قبل، ارتکاب رفتاری که طبق قانون جرم محسوب می شود، در موارد زیر قابل مجازات نیست:
      • … بند ث «عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر اینکه سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد»
  8. کدام عبارت صحیح است؟
    1. امر غیرقانونی آمر غیرقانونی جرم است.
    2. امر غیرقانونی آمر قانونی جرم است.
    3. امر قانونی آمر قانونی از علل موجهه است.
    4. امر آمر قانونی از مصادیق حکم قانون است
      • پاسخ صحیح گزینه «3»
      • ماده ۱۵۹ ق.م.ا « هرگاه به امر غیرقانونی یکی از مقامات رسمی، جرمی واقع شود آمر و مأمور به مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند لكن مأموری که امر آمر را به علت اشتباه قابل قبول و به تصور اینکه قانونی است، اجراء کرده باشد، مجازات نمی شود و در دیه و ضمان تابع مقررات مربوطه است »
  9. وجه افتراق تعدد با تکرار جرم در …..
    1. تعداد جرائم ارتکابی است.
    2. اجرای حکم قبلی است.
    3. نوع جرائم ارتکابی است.
    4. قطعیت احکام محکومیت جرائم قبلی است.
      • پاسخ صحیح گزینه «۴»
      • ماده ۱۳۴ق.م.ا.: در تعدد جرائم تعزیری، تعیین و اجرای مجازات به شرح زیر است:
      • الف- هرگاه جرائم ارتکابی مختلف نباشد، فقط یک مجازات تعیین می شود و در این صورت، دادگاه می تواند مطابق ضوابط مقرر در این ماده که برای تعداد جرائم مختلف ذکر شده، مجازات را تشدید کند.
      • ب- در مورد جرائم مختلف، هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، حداقل مجازات هر یک از ان جرائم بیشتر از میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر قانونی است.
      • پ- چنانچه جرائم ارتکابی مختلف، بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک، حداکثر مجازات قانونی آن جرم است. در این صورت دادگاه می تواند مجازات هر یک را بیشتر از حداکثر مجازات مقرر قانونی تا یک چهارم آن تعیین کند.
      • ت- در تعدد جرائم درجه هفت و درجه هشت با یکدیگر، حسب مورد مطابق مقررات این ماده اقدام میشود و جمع جرائم درجه هفت و درجه هشت با درجه شش و بالاتر سبب تشدید مجازات جرائم اخیر نمی شود. در جمع این جرائم با جرائم درجه شش و بالاتر، به طور جداگانه برای جرائم درجه هفت و درجه هشت مطابق این ماده تعیین مجازات میشود و در هر صورت مجازات اشد قابل اجراء است.
      • ث – در هر یک از بندهای فوق، فقط مجازات اشد مندرج در دادنامه قابل اجراء است و اگر مجازات أشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل شود یا به موجبی از قبیل گذشت شاکی خصوصی، نسخ مجازات قانونی یا مرور زمان غیرقابل اجراء گردد، مجازات اشد بعدی اجراء می شود و در این صورت میزان مجازات اجراءشده قبلی در اجرای مجازات اشد بعدی محاسبه می شود. آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و عفو در حکم اجراء است.
      • ج- در هر مورد که مجازات قانونی فاقد حداقل یا ثابت باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه می تواند تا یک ششم و اگر بیش از سه جرم باشد تا یک چهارم به اصل آن اضافه کند.
      • چ- در صورتی که در جرائم تعزیری، از رفتار مجرمانه واحد، نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود، مرتکب به مجازات جرم شد محکوم می شود.
      • ح- هرگاه در قانون برای جرمی یکی از مصادیق مجازات های مندرج در مواد (۲۳) یا (۲۶) این قانون به عنوان مجازات اصلی مقرر شده باشد، آن مجازات در هر صورت اجراء میشود، حتی اگر مربوط به مجازات غیر اشد باشد. همچنین اگر مجازات اشد وفق ماده (۲۵) این قانون، فاقد آثار تبعی و مجازات خفیف تر دارای آثار تبعی باشد، علاوه بر مجازات اصلی اشد ، مجازات تبعی مزبور نیز اجراء می شود.
      • خ- در تعدد جرم در صورت وجود جهات تخفیف مجازات برای هر یک از جرائم، مطابق مواد (۳۷) و (۳۸) این قانون اقدام میشود.
      • د- در صورتی که مجموع جرائم ارتکابی در قانون عنوان مجرمانه خاصی داشته باشد، مقررات تعدد جرم اعمال نمی شود و مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم می شود.
      • ماده ۱۳۷ ق.م.ا « هر کس به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات های تعزیری از درجه یک تا شش محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری گردد، به حداکثر مجازات تا یک و نیم برابر آن محکوم میشود»
  10. کشتن کسی که محکوم به قصاص است اگر بدون اذن ……..، موجب قصاص خواهد بود.
    1. ولی امر باشد
    2. ولی دم باشد
    3. ولی امر و ولی دم باشد
    4. قاضی صادر کننده حکم باشد
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۲»
      • ماده ۴۲۱ ق.م.ا « هیچ کس غیر از مجنی علیه یا ولی او حق قصاص مرتکب را ندارد و اگر کسی بدون اذن آنان او را قصاص کند، مستحق قصاص است »

سؤالات حقوق ثبت آزمون سال ۱۳۷۴

  1. اگر در بین اصحاب دعوا معامله اختلافی وجود داشته باشد، سردفتر می تواند ثمن معامله را اخذ و…..
    1. به حساب سپرده ثبت اسناد واریز و پس از تکمیل سند، ذی نفع آن را از اداره ثبت دریافت نماید
    2. پس از تکمیل سند، در همان مجلس، به ذی نفع تسلیم نماید
    3. پس از تکمیل سند، از اداره ثبت جهت پرداخت آن کسب تکلیف نماید
    4. قبض سپرده صادر و پس از تکمیل سند و صدور حکم به ذی نفع پرداخت نماید
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • بند ۱۰۵ مجموعه بخشنامه های ثبتی: «سردفتران و دفتریاران نمی توانند جز در موارد مصرح در ماده ۱۱ آئین نامه دفاتر رسمی وجهی را به طور امانت یا به منظور تسلیم به متعهدله از اشخاص قبول نماید و اگر برای جلوگیری از اختلاف اصحاب معامله ضروری باشد فقط می تواند ثمن معامله را اخذ و پس از تکمیل سند في المجلس به ذی نفع تسلیم نماید»
  2. در کدام معاملات مندرجات سند رسمی نسبت به اشخاص ثالث نیز معتبر است؟
    1. املاک ثبت شده
    2. املاک ثبت نشده
    3. املاک غیر منقول
    4. راجع به تعهدات مالی
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده ۷۲ ق.ث: کلیه معاملات راجعه به اموال غیر منقوله که بر طبق مقررات راجعه به ثبت املاک ثبت شده است نسبت به طرفین معامله و قائم‌مقام‌قانونی آنها و اشخاص ثالث دارای اعتبار کامل و رسمیت خواهد بود.
  3. ثبت اسناد مربوط به اشخاص بی سواد چگونه انجام می شود؟
    1. وکیل باسواد و مطلع حضور داشته باشند، مگر اینکه در بین خود معرفین چنین شخصی باشد
    2. نماینده دادگاه حضور داشته باشد، مگر اینکه صلاحیت دفترخانه در ثبت مورد تائید دادگاه باشد
    3. نماینده اداره ثبت حضور داشته باشد، مگر اینکه مسئول دفترخانه مورد اعتماد شخص بیسواد باشد
    4. یک نفر باسواد و مطلع که مورد اعتماد فرد بیسواد باشد حضور داشته باشد مگر اینکه در بین خود معرفین چنین شخصی باشد
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «4»
      • ماده 64 ق.ث.: در صورتی که طرفین معامله و یا یکی از آنها کور یا کر و گنگ بی‌سواد باشند علاوه بر معرفین هر یک از اشخاص مزبوره باید به معیت‌خود یک نفر از معتمدین خود را حاضر نماید که در موقع قرائت ثبت و امضای آن حضور به هم رسانند مگر اینکه بین خود معرفین کسی باشد که طرف‌اعتماد آنها است – معتمد مزبور در مورد اشخاص کر گنگ باید از جمله اشخاصی باشد که بتواند با آنها به اشاره مطلب را بفهماند – در مورد این ماده‌مراتب در سندی که ثبت می‌شود در ستون ملاحظات دفتر باید قید گردد.
      • ‌ماده 66 ق.ث.: در موقعی که معامله راجع به اشخاص بی‌سواد است علاوه بر معرفین حضور یک نفر مطلع با سواد نیز که طرف اعتماد شخص بی‌سواد‌باشد لازم است مگر در صورتی که بین خود معرفین شخص باسوادی باشد که طرف اعتماد شخص بی‌سواد است.
  4. هرگاه سردفتر در صدور اجرائیه با مشکلی مواجه شود چگونه باید اقدام نماید؟
    1. اجرائیه را صادر و موارد اشکال را در آن به طور صریح قید می نماید تا ثبت محل نسبت به رفع آن اقدام نماید
    2. باید از صدور آن خودداری کرده و ظرف ۲۴ ساعت با طرح صریح اشکال، از ثبت محل استعلام و کسب تکلیف نماید.
    3. قبل از صدور اجرائیه اشکال را به طور صریح به اداره کل امور اسناد اعلام تا پس از تعیین تکلیف اقدام نماید
    4. از صدور اجرائیه خودداری نموده و موارد اشکال را به طور کتبی به ذی نفع ابلاغ تا از طریق مراجع قضایی اقدام نماید
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • تبصره ۱ ماده ۵ آئین نامه اجرای اسناد لازم الاجرا اصلاحی ۱۳۹۸: هر گاه سردفتر در صدور اجرائیه با اشکالی روبرو شود باید از صدور آن خودداری کرده و ظرف ۲۴ ساعت با طرح صریح اشکال، از ثبت محل استعلام و کسب تکلیف نماید.
  5. اگر در معاملات رهنی، بستانکار از رهن اعراض نماید، عملیات اجرایی بر چه اساسی ادامه می یابد؟
    1. سند شرطی
    2. سند رهنی
    3. سند ذمه ای
    4. سند وثيقه
      • پاسخ صحیح گزینه «3»
      • سند ذمه ای: سندی رسمی که حاکی از بدهی امضاء کننده آن است و وثیقه ای برای بدهی نباشد مانند سند ازدواج نسبت به صداق
      • اعراض از رهن: یعنی اینکه مرتهن از وثیقه اش بگذرد زیرا عقد رهن از سوی مرتهن جایز است و او می تواند آن را یک جانبه فسخ کند و حق وثیقه اش را ساقط نماید. پس دین با وثیقه او مبدل به دین بی وثیقه میشود و سند رهنی او سند ذمه ای می گردد و مقررات اجراء اسناد ذمه ای بر آن مترتب می گردد. لغت صحیح فک رهن است نه اعراض از رهن که ساخته غير اهل اصطلاح است. (ترمینولوژی حقوق، جعفری لنگرودی)
  6. دارنده سند مالکیت معارض قبل از تعیین تکلیف نهایی در دادگاه، حق……
    1. هیچگونه معامله ای را ندارد
    2. واگذاری حق متصوره خود را دارد
    3. معامله نسبت به عین ملک را دارد
    4. معامله نسبت به منافع ملک را دارد
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۲»
      • ماده ۵ لایحه راجع به اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض مصوب ۱۳۳۳: دارنده سند مالکیت معارض مادام که تکلیف نهایی سند مزبور در دادگاه معلوم نشده حق هیچ گونه معامله نسبت به آن ندارد ولی می تواند حقوق متصوره خود را به دیگری انتقال دهد.
  7. سردفتر موظف است حداکثر ظرف مدت …… پس از آغاز به کار، شخص واجد شرایط را برای تصدی سمت دفتریاری اول به سازمان معرفی نمایند.
    1. 2 ماه
    2. 3 ماه
    3. 4 ماه
    4. 6 ماه
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۱»
      • ماده ۱۰ آیین نامه جدید قانون دفاتر رسمی مصوب ۱۴۰۰: سردفتر موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از آغاز به کار، شخص واجد شرایط را برای تصدی سمت دفتر یاری اول موضوع ماده (3) قانون به سازمان معرفی نمایند…
  8. چنانچه از طرف محاکم دادگستری حکم بر بی اعتباری سندی که موضوع آن ملک باشد صادر شود وظیفه سردفتر چیست؟
    1. ابطال ثبت دفتر با قلم قرمز و ارسال فسخ نامه مبنی بر بی اعتباری سند به اداره ثبت
    2. دریافت سند مالکین با اخطار و گزارش مراتب به سازمان ثبت جهت صدور بخشنامه
    3. قید مفاد حکم در ملاحظات ثبت دفتر اسناد رسمی
    4. قید مفاد حکم در ملاحظات ثبت دفتر اسناد رسمی و ابطال سند مالکیت
      • پاسخ صحیح گزینه «3»
      • ماده ۷۱ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴: محاکم دادگستری مکلف اند در هر مورد که رأی بر بی اعتباری سند رسمی صادر میکنند مراتب را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کنند. هر گاه موضوع سندی که ابطال شده ملک باشد مفاد حکم در ملاحظات ثبت دفتر اسناد رسمی توسط سردفتر منعکس خواهد شد. ولی هر گونه اقدام نسبت به دفتر املاک و سند مالکیت موکول به صدور حکم نهائی و اعلام آن به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود. در صورتیکه بی اعتباری سند ناشی از تخلف سردفتر یا دفتریار از قوانین و مقررات باشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تعقیب انتظامی او اقدام خواهد کرد»
  9. مهلت پرداخت بدهی در مورد معاملات با حق استرداد نسبت به مال غیر منقول از تاریخ ابلاغ اجرائیه چند ماه است؟
    1. هشت
    2. ده
    3. دوازده
    4. هجده
      • پاسخ صحیح گزینه «۱»
      • ماده ۳۴ ق.ث.(اصلاحی): در مورد کلیه معاملات رهنی و شرطی و دیگر معاملات مذکور در ماده (۳۳) قانون ثبت، راجع به اموال منقول و غیرمنقول، در صورتی که بدهکار ظرف مهلت مقرر در سند، بدهی خود را نپردازد، طلبکار می تواند از طریق صدور اجرائیه وصول طلب خود را توسط دفترخانه تنظیم کننده سند، درخواست کند. چنانچه بدهکار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام ننماید بنابه تقاضای بستانکار، اداره ثبت پس از ارزیابی تمامی مورد معامله و قطعیت آن، حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ قطعیت ارزیابی، با برگزاری مزایده نسبت به وصول مطالبات مرتهن به میزان طلب قانونی وی اقدام و مازاد را به راهن مسترد می نماید»
  10. وظیفه دفترخانه در نحوه انتقال سهم الشرکه شرکت های نسبی و تضامنی و با مسئولیت محدود کدام است؟
    1. استعلام وضعیت شرکت از هیأت مدیره، قبل از انتقال
    2. استعلام وضعیت شرکت از اداره ثبت شرکت ها در تهران و ادارات ثبت شرکت ها در شهرستان ها
    3. استعلام وضعیت شرکت از مدیران صاحب امضا قبل از انتقال
    4. ملاحظه انتقال دهنده سهام و احراز صحت و ثبت سند
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۲»
      • بند ۱۴۲ مجموعه بخشنامه های ثبتی: دفاتر اسناد رسمی مکلف اند قبل از هر نوع انتقال و واگذاری نسبت به سهم الشرکه شرکت های نسبی و تضامنی و با مسئولیت محدود و مختلط سهامی و غیر سهامی استعلام و سپس نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کنند.

سوالات آزمون سردفتری آئین نامه ها و مقررات دفاتر اسناد رسمی سال ۱۳۷۴

  1. اقدام دفترخانه پس از صدور اجرائیه کدام است؟
    1. ابلاغ اجرائیه به وسیله بستانکار به مدیون
    2. اعلام مراتب به مدیون و ارسال اجرائیه به ثبت محل
    3. ارسال اجرائیه برای متعهد و اجرای دادگاه
    4. دعوت از مدیون و ابلاغ اجرائیه به وی
      • با توجه به اصلاح آیین نامه اسناد لازم الاجرا در سال ۱۳۹۸ هیچکدام از گزینه ها صحیح نمیباشد.
      • ماده ۵ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء اصلاحی ۱۳۹۸: سردفتر پس از احراز شرایط قانونی صدور اجرائیه و احراز هویت و صلاحیت درخواست کننده، مکلف است نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات در سامانه اجرا اقدام، مدارک و مستندات مربوط را به سند الکترونیکی تبدیل و به انضمام اجراییه صادره حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از طریق سامانه مذکور، به اداره اجرای ثبت محل ارسال و اصول مدارک و مستندات را ضبط و بایگانی نماید.
      • تبصره ۱- هرگاه سردفتر در صدور اجرائیه با اشکالی روبرو شود باید از صدور آن خودداری کرده و ظرف ۲۴ ساعت با طرح صریح اشکال، از ثبت محل استعلام و کسب تکلیف نماید.
      • تبصره ۲- صدور اجراییه فقط نسبت به تعهدات حال شده ای که در سند لازم الاجرا منجزأ قيد شده باشد و اجرای آن در صلاحیت اداره ثبت باشد، امکان پذیر است.
      • ماده ۱۴ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء اصلاحی ۱۳۹۸: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است زیرساخت و سامانه مناسب برای ارسال ابلاغ به صورت الکترونیکی به طرفین پرونده، وکلا، نمایندگان قانونی، کارشناسان رسمی و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده اجرایی ایجاد نماید.
      • تبصره ۱- تمامی ابلاغ های مرتبط با پرونده اجرا به نحو الکترونیک از طریق سامانه مذکور، انجام خواهد شد. کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با پرونده اجرایی موظف اند نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند. رؤیت اوراق اجرایی، با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره می شود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می گردد. وصول الکترونیکی اوراق اجرایی به حساب کاربری مخاطب و ورود به سامانه از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق، ابلاغ محسوب و به منزله رسید است.
      • تبصره ۲- هر شخص جهت دریافت حساب کاربری مستقیمأ یا از طریق دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق به سامانه درگاه خدمات مشتریان مراجعه می کند. تأیید و نهایی شدن ثبت نام نیازمند احراز هویت است. احراز هویت می تواند از طریق مراجع فوق الذکر و با هزینه مشتریان صورت گیرد. میزان حق الزحمه توسط سازمان تعیین می شود.
  2. حقوق دفتریار زائد بر یک نفر را چه کسی پرداخت می کند؟
    1. اداره ثبت محل
    2. سازمان ثبت اسناد
    3. سردفتر از درآمد شخصی
    4. سردفتر از درآمد اضافی
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «3»
      • منظور از این سوال دفتریار دوم است که برای رد گم کردن به این شکل طرح شده.
      • که بر خلاف دفتریار اول، دفتریار دوم مانند کارمند دفترخانه است و حقوق دفتریار دوم را سردفتر باید پرداخت کند.
  3. صدور ابلاغ مرخصی، در کدام مورد موکول به اعلام نتیجه بازرسی دفترخانه و گواهی تصفیه حساب است؟
    1. استعلاجی بیش از یک ماه
    2. برای شرکت در آزمون سایر سازمان ها
    3. برای مدت بیش از چهار ماه
    4. برای خروج از کشور
      • پاسخ صحیح گزینه «4»
      • ماده۶۲ آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1400: مجوز استفاده از مرخصی استحقاقی یا استعلاجی برای خروج از کشور مشروط به اعلام نتیجه بازرسی از دفترخانه و ارائه گواهی تصفیه‌حساب است.
      • تبصره: در موارد اضطراری که انجام بازرسی ممکن نیست، مجوز فوق‌الذکر پس از تعهد کفیل به پرداخت بدهی­ های احتمالی سردفتر یا پس از اخذ تضمین کافی از سردفتر، توسط سازمان صادر می‌شود.
  4. مهلت زمان تشکیل دفترخانه برای کسی که به سردفتری انتخاب می شود چند ماه است و در صورت عدم تشکیل دفترخانه چه اقدامی صورت می گیرد؟
    1. یک ماه – تجديد تضمین
    2. سه ماه – لغو ابلاغ
    3. هشت ماه – بررسی مجدد صلاحیت
    4. هشت ماه – تجديد اختیار
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۲»
      • ماده ۷۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354: کسانی که به سردفتری اسناد رسمی انتخاب می شوند مکلف اند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ صدور ابلاغ نسبت به تشکیل دفترخانه اقدام نمایند والا ابلاغ آنها کان لم یکن خواهد بود. ابلاغ سردفتری افرادی که در تاریخ تصویب این قانون بیش از سه ماه از تاریخ صدور آن گذشته باشد و به تأسیس دفترخانه اقدام نکرده باشند نیز کان لم یکن تلقی می شود »
  5. قام و مرجع پیشنهاد دهنده و صادر کننده ابلاغ دفتریار به ترتیب کدام است؟
    1. اداره ثبت – وزارت بازرگانی
    2. سردفتر – کانون سردفتران
    3. سردفتر – سازمان ثبت
    4. کانون سردفتران – سازمان ثبت
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «3»
        • ماده 3 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴: هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارا می باشد و دفتریار اول نامیده می شود می تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد. دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات این قانون منصوب می شود.
  6. با چند سال خدمت و نداشتن محکومیت انتظامی، سردفتران و دفتریاران می توانند به عضویت هیئت مدیره کانون انتخاب شوند؟
    1. پنج
    2. ده
    3. دوازده
    4. پانزده
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • ماده ۶۲ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴: سردفتران و دفتریارانی را می توان برای عضویت هیأت مدیره کانون انتخاب نمود که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه تصدی دفتر اسناد رسمی و دفتریاری بوده و در پنج سال اخیر خدمت خود محکومیت انتظامی از درجه ۳ به بالا نداشته باشند. کسانی که دارای سابقه خدمت قضایی و یا وکالت دادگستری باشند سوابق قضایی و وکالت آنها جزو ۱۰ سال مذکور منظور می گردد.
  7. کدام دو دفتر جزو دفاتر دفترخانه نیست؟
    1. دفتر املاک – دفتر قنوات
    2. دفتر ثبت اسناد – دفتر گواهی امضاء
    3. دفتر راهنما – دفتر درآمد
    4. دفتر گواهی امضاء – دفتر راهنما
  8. سردفتر اسناد رسمی در صورتی می تواند دفترخانه را اداره نماید که متصدی امور ….
    1. دو دفترخانه باشد
    2. دفترخانه های واقع در یک شهر و یا یک بخش باشد
    3. یک دفترخانه و کفیل دفترخانه دیگری باشد
    4. یک دفترخانه و دفتریار دفترخانه دیگری باشد
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «3»
      • ماده ۱۴ قانون دفاتر اسناد رسمی: یک سردفتر نمی‌تواند متصدی امور دو دفترخانه باشد. کفالت دفترخانه دیگر در مواردی که به موجب این قانون مقرر است تصدی محسوب نمی شود.‌..
  9. مسئول دفترخانه ای که عامداً اسناد انتقالی را با علم به عدم مالکیت انتقال دهنده ثبت نماید ….. محسوب و به مجازات مربوطه محکوم می شود.
    1. انتقال دهنده مال غیر
    2. جاعل در اسناد رسمی
    3. خائن در تنظیم اسناد رسمی
    4. کلاهبردار
      • پاسخ صحیح گزینه «۲»
      • ماده ۱۰۰ ق.ث.: هر یک از مستخدمین و اجزاء ثبت اسناد و املاک و صاحبان دفاتر رسمی عامداً یکی از جرمهای ذیل را مرتکب شود جاعل در اسناد‌رسمی محسوب و به مجازاتی که برای جعل و تزویر اسناد رسمی مقرر است محکوم خواهد شد.
      • ‌اولاً – اسناد مجعوله یا مزوره را ثبت کند.
      • ‌ثانیاً – سندی را بدون حضور اشخاصی که مطابق قانون باید حضور داشته باشند ثبت نماید.
      • ‌ثالثاً – سندی را به اسم کسانی که آن معامله را نکرده‌اند ثبت کند.
      • ‌رابعاً – تاریخ سند یا ثبت سندی را مقدم یا مؤخر در دفتر ثبت کند.
      • ‌خامساً – تمام یا قسمتی از دفاتر ثبت را معدوم یا مکتوم کند یا ورقی از آن دفاتر را بکشد یا به وسایل متقلبانه دیگر ثبت سندی را از اعتبار و‌استفاده بیندازد.
      • ‌سادساً – اسناد انتقالی را با علم به عدم مالکیت انتقال دهنده ثبت کند.
      • ‌سابعاً – سندی را که به طور وضوح سندیت نداشته و یا از سندیت افتاده ثبت کند.
  10. حداقل و حداکثر سن لازم برای احراز سردفتری اسناد رسمی به ترتیب از راست به چپ کدام است؟
    1. هجده – شصت و پنج
    2. هجده – چهل
    3. بیست – پنجاه
    4. بیست و چهار – پنجاه
      • پاسخ صحیح آزمون سردفتری گزینه «۴»
      • ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴: سن سردفتران در بدو اشتغال نباید کمتر از بیست و چهار سال و بیشتر از پنجاه سال و سن دفتریاران نباید کمتر از بیست سال و بیشتر از پنجاه سال باشد.

شبیه ساز آزمون سردفتری (رایگان)



بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

114 دیدگاه. Leave new

  • متقاضي محترم سردفتري
    جهت شركت در جلسه اختبار روز شنبه مورخه 1402/09/04 ساعت 13 به اداره كل ثبت اسناد و املاك استان تهران واقع در خ شريعتي-نرسيده به خ مطهري-نبش كوچه ساري مراجعه نماييد. ضمنا” تصويركارنامه قبولي خود را به همراه داشته باشيد.

    پاسخ
    • اصلاحيه
      متقاضي محترم سردفتري
      با عرض پوزش بابت اشتباه پيش آمده
      جلسه اختبار شما روز يكشنبه 1402/09/05 برگزار مي گردد.لطفا راس ساعت 12 در محل اداره كل ثبت استان تهران حضو يابيد.

      پاسخ
  • دوستان عزیز پیامک زیر برای پذیرفته شدگان درحال ارسال است:

    “با سلام
    پذيرفته شده گرامي آزمون سردفتري اسناد رسمي، مقتضي است با همراه داشتن مدارك ذيل در تاريخ 1402/2/12 راس ساعت 10.30 در سالن اجتماعات اداره كل ثبت اسناد استان تهران به نشاني خيابان شريعتي نرسيده به خيابان مطهري نبش كوچه ساري حاضر شده و نسبت به تشكيل پرونده اقدام نماييد.
    1 – تصوير شناسنامه ( صفحه اول)
    2- تصوير كارت ملي ( پشت و رو)
    3- تصوير آخرين مدرك تحصيلي
    4- تصوير صفحه اول گذرنامه و صفحات مهر شده
    5- تصوير كارت پايان خدمت ( ويژه آقايان)
    6- يك قطعه عكس ( 4*3)”

    پاسخ
  • سلام ثبت نام آزمون سردفتری سال ۱۴۰۲ کی هستش؟

    پاسخ
  • با سلام من کاردانی حسابداری و کارشناسی حقوق دارم میتونم تو آزمون شرکت کنم؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید با مدرک کارشناسی الهیات رشته فقه و حقوق میشه برای آزمون سررفتری شرکت کرد و اینکه معدل ملاک هست یا نه با فرض معدل ۱۳/۹۹ از دانشگاه پیام نور

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر سال ۱۴۰۲ آزمون سردفتری صد درصد برگزار میشه ؟یا بازم وقفه میوفته؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر سوالات ازمون چه زمانی منتشر میشه ؟یک هفته گذشته

    پاسخ
  • رها رهایی
    شنبه | 2022/12/03 | 17:57

    با سلام
    میشه الان شهر محل آزمون را تغییر داد؟

    پاسخ
  • سلام
    آیا داشتن گواهی مهارت های هفت گانه کامپیوتر یا همان ICDL (مهارت کار با رایانه) برای دریافت مجوز سردفتری لازم هست ؟
    چون در دفترچه راهنما چیزی ذکر نشده ولی در برخی سایت ها چنین چیزی ذکر شده است از جمله همین سایت
    و اگر نیاز هست تا چه مدت می توان آن را تهیه کرد چون در زمان ثبت نام و شرکت در آزمون لزومی در این باره وجود نداشت
    لطفا استناد خود را هم درباره لزوم داشتن این مدرک بفرمایید تا مطمئن شویم چون در دفترچه چیزی ذکر نشده بر خلاف آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی که در آن جا دارا بودن مدرک مهارت کار با رایانه از مراجع معتبر به عنوان یکی از شرایط عمومی متقاضیان ذکر شده است

    پاسخ
    • بله لازم هست
      زمان صدور ابلاغ سردفتری اگر نداشته باشید از شما تعهد میگیرند که بعدا دریافت کنید

      پاسخ
  • سلام در مورد حقوق ثبت فقط موارد اعلام شده در آزمون می آید یعنی قانون ثبت اسناد و املاک و…نیازی نیست مطالعه شود؟

    پاسخ
  • آرزو اصلانی
    یکشنبه | 2022/11/13 | 17:33

    با سلام و احترام
    لطفا بنده رو راهنمایی بفرمائید که برای قوانین خاص آزمون سردفتری چه قوانینی باید مطالعه بشوند دقیقا
    سپاسگزارم

    پاسخ
  • سلام آیا شرکت ایثارگران در آزمون محدودیت سنی ندارد؟

    پاسخ
    • بند (چ) ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: متن زیر به عنوان ماده (۵۹) مکرر به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود:
      «قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.» حکم بند (چ) ماده (۸۸) بر مواد (۱۳)، (۵۲) و (۵۹) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.

      پاسخ
  • عالیست

    پاسخ
  • سلام وقت ثبت نام تموم شده؟

    پاسخ
  • سلام علیکم
    منابع رو چطور می تونم تهیه کنم ؟
    می خوام خلاصه باشه که بشه تو این مدت کم خوندش

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من لیسانسم حقوق خصوصی ازیه شهر ارشدم خصوصی از شهر دیکه الان موندم برا کد دانشگاه باید کد دانشگاه ارشد رو بزنم یعنی اخرین مدرک تحصیلی? اخه تو فرم ثبت نام زده کارشناسی حقوق قضایی

    پاسخ
  • زهرا احمدی
    یکشنبه | 2022/11/06 | 00:11

    سلام
    من کارشناسی ارشد ناپیوسته جزا هستم آیا میتونم در آزمون شرکت کنم چون در شرایط نوشته کارشناسی یا بالاتر و قید نکرده حتما لیسانس حقوق باشه خواهشا زدد جواب بدید میخوام ثبت نام کنم

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر الان توی دفترچه ثبت نام سردفتری هیچ چیز در باره سهمیه هر شهر یا استان نگفته حالا اگر کسی قبول بشه و مراحل رو بگزرونه در پایان چه جور تقسیم بندی میکنن ؟ بومی بودن مهمه؟ چه ملاکی دارن ؟ ممکنه مرگز استان بهمون مجوز بدن؟اصلا چه ملاکی دارن که هر کس کجا دفتر باز کنه؟بستگی به نمره داره یا بومی بودن که بتونیم مرکز استان باشیم؟ ممنون از پاسخگویی های عالی

    پاسخ
    • سلام
      چون این اولین آزمون بعد از تصویب قانون تسهیل است هنوز به طور دقیق این موارد مشخص نیست
      اما باتوجه به گفته سازمان داوطلبانی که حداقل 70% امتیاز میانگین نمرات 1% حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.

      پاسخ
  • سلام با مدرک فوق دیپلم حقوق ثبتی هم می‌توان شرکت کرد

    پاسخ
  • درسته ک میگن اگه سنتم نرسه موقع ثبت نام ممکنه eror نزنه ولی بعدا اگه قبولم بشیم حذف میشیم؟ یا موقع ثبت نام اگه سنمون کمتر از ۲۴ باشه ارور میزنه؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر ، من لیسانسم شیمی کاربردی هستش و ۵ سال سابقه دفتریاری دوم و یک سال کفالت دفتریاری دارم ، میخواستم بدونم برای آزمون مشکلی ندارم؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    متولد ۸ اسفند ۷۷ می تونه شرکت کنه در ازمون

    پاسخ
  • شرکت کنید هرکسی میتونه یک عمر درآمد عالی خواهید داشت تو این شرایط اقتصادی بهترین شغل هست امسال هم آزمون راحت تر برگزار میشه اما یکم باید دقت داشت

    پاسخ
  • سلام میشه امتیاز سردفتری رو‌خرید و‌ شرایطش چه هست؟!

    پاسخ
  • سلام ایا دانشجوی ترم اخر حقوق با مدرگ گواهی تحصیلی میتواند در ازمون شرکت کند و بعدا مدرک را تحویل بدهد

    پاسخ
    • هیچ توضیحی از طرف سازمان سنجش در این باره داده نشده
      اما موقع ثبت نام تاریخ فارق التحصیلی را از شما میخواهند
      ضمن اینکه به حداقل سن مجاز برای ثبتنام هم دقت کنید

      پاسخ
    • هنوز که ننوشتن که سهمیه هر استان و هر شهر چند نفر است

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید از قسمت سئوالات اطلاعات عمومی ریاضی حذف شذه؟ ینی همه ش اطلاعات عمومیه دیگه؟

    پاسخ
    • سلام
      تا آزمون برگزار نگردد هیچکس نمیداند و مشخص نیست ولی همیشه اطلاعات عمومی و هوش شامل ریاضی هم بوده
      با توجه به ضریبی که دارد اگر در درس ریاضی خیلی قوی نیستید تمرکزتون رو روی دروس با ضریب بالاتر بذارید

      پاسخ
  • ۱-راجع به درس مدنی بین کتاب دکتر شهبازی و قربانی اختلاف زیاده کدومش ملاکه؟
    ۲-در درس جزا ایا مثل ازمون وکالت بیش از نصف سئوالات از جزای عمومی مطرح میشه؟
    ۳-ایا خوندن ایین نامه اجرای اسناد لازم الاجرا برای درس ثبت لازمه؟

    پاسخ
    • سلام
      قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که آزمون را از امسال و برخلاف گذشته سازمان سنجش میگیرد و ممکن است کمی متفاوت با سالهای گذشته باشد.
      ضمن اینکه بین آزمونهای سردفتری گذشته سالهای زیادی وقفه می افتاد و حتی برخی از سوالات اشتباه بودند که همین باعث میشد درک دروس مهمتر سخت تر باشد

      بهترین راه به پیشنهاد ما مرور آزمونهای سالهای گذشته است
      که ما در “بسته جامع آزمون سردفتری با پاسخنامه تشریحی” اصل دفترچه سوالات آزمونهای سالهای گذشته رو با پاسخنامه تشریحی در اختیارتون قراردادیم و حتی سوالاتی که اشتباه بودند رو هم بررسی کردیم.
      موفق باشید

      پاسخ
  • سلام من میخوام در آزمون سر دفتری شرکت کنم، اما اینکه کدامیک از پکیج هایی که شما در سایتتون گذاشتید رو اگر تهیه کنیم به همه منابع و سوالات آزمون دسترسی خواهیم داشت؟ آیا اینکه ما که ساکن تهرانیم، اگر تهران رو بزنیم شانس قبولی هست؟

    پاسخ
    • با توجه به مدت زمانی که تا برگزاری آزمون باقی مانده و نیز مدت مطالعه روزانه شما این موضوع میتواند برای هر شخص متفاوت باشد.
      اما برای تکمیل توضیحات:
      اگر شما 3 ماه یا بیشتر تا برگزاری آزمون فرصت دارید پکیج تضمینی آزمون سردفتری پیشنهاد میشود
      اما اگر فرصت شما کمتر از 3 ماه است اصل دفترچه سوالات به همراه پاسخنامه تشریحی و آموزش صوتی و تصویری آزمون سردفتری پیشنهاد میشود
      چراکه با تهیه اصل دفترچه با نحوه و نوع سوالات آشنا خواهید شد و این مهم کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.
      اما متاسفانه خیلی از دوستان هستند دست روی دست میگذارند و زمان طلایی خود را برای این آزمون سرنوشت ساز از دست میدهند.
      زمانی بود که آزمون سردفتری هر 10 سال یکبار هم برگزار نمیشد و برای خرید امتیاز میلیاردها تومن خرج میکردند ولی الآن امکانی فراهم شده که با حداقل مبلغی میتوانید سردفتر آینده باشید

      پاسخ
  • خسته نباشید همه ی سایت ها تاریخ ازمون رو زدن ۲۸، شما اطلاع رسانی نمیکنید؟

    پاسخ
    • تاریخ آزمون را آقای نصراله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در حساب تویتتر خود 28 آذر ماه 1401 اعلام کردند و هنوز منبعی مانند سازمان سنجش تاریخ آزمون را تایید نکرده و ما فقط به استناد تویتتر اطلاع رسانی نمیکنیم

      پاسخ
    • پس ازمون کی برگزار میشه؟ 🙁 ممکنه امسال یا اذر نباشه؟ کی ثبت نام میکنن

      پاسخ
  • عذر میخوام چرا؟
    مگه شرط سنی حداقل 24 سال برای بدو اشتغال نیست؟
    هنگام ثبت نام اگر همه شرایط رو داشته باشیم و زیر 24 سال باشیم امکان شرکت نیست؟؟

    پاسخ
    • باید منتظر اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص شرایط ثبت نام باشیم
      به محض انتشار اینجا قرار میدیم

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    بنده متولد 24 تیر 79 هستم, آیا مجاز به شرکت در آزمون هستم؟

    پاسخ
  • سلام
    با سطح دو حوزه هم ميشه در آزمون شركت كرد؟

    پاسخ
  • اگر قرار بر نیمه ی اول اذره مگه الان دیگه نباید ثبت نام کنن؟

    پاسخ
    • سلام
      ببخشید شما دوستان سوال پرسیدن درمورد شرط سنی یبار گفتین سن حداقل ۲۴ سال موقعه ثبت نام ملاکه یبار گفتین بدو اشتغال معذرت میخوام بالاخره کدومش ملاکه ک ما سردرگم نشیم
      من ک متولد۱۳۷۷/۱۱/۴ هستم میتونم آزمونو ثبت نام کنم؟

      پاسخ
      • سلام
        متن قانون گفته بدو اشتغال
        اما سازمان سنجش گفته تاریخ آزمون
        حالا شما بگین تکلیف چیه

  • سلام ممنون بابت سایت خوبتون
    تاریخ حدودی ازمون نیمه ی اول اذر هست یا نیمه ی دوم اذر و ایا ازمون به روال سایر ازمون ها جمعه برگزار میشه؟

    پاسخ
  • سلام
    برای ازمون سردفتری لیسانس حقوق کافیست یا حتما باید لیسانس حقوق قضایی داشت؟؟؟؟؟.

    پاسخ
  • با سلام
    برای آزمون سردفتری، لیسانس حقوق از هردانشگاهی که باشد کفایت میکند؟ یا حتما باید از دانشگاه های درجه الف باشد؟

    پاسخ
  • میشه همزمان هیأت علمی دانشگاه آزاد باشی و سردفتر؟

    پاسخ
  • ثبت نام آزمون سر دفتری تمام شده؟ یا هنوز صورت نگرفته

    پاسخ
    • هنوز صورت نگرفته
      از طریق سایت و اینستاگرام اطلاع رسانی میکنیم
      instagram: mahzarchi

      پاسخ
    • سلام ممنون از سایت خوب محضرچی
      این ۱۰۰ روز تقریبی به آزمون
      چند درصد امکان داره توی آذرماه آزمون باشه
      اگر اینطور باشه آیا مهرماه ثبت‌نام میکنن؟!!

      پاسخ
      • همه چیز دست سازمان است و اگر اعلام بکنند ماهم اطلاع رسانی میکنیم

  • سلام، دوسال سابقه کار قضایی امسال الزامی شده؟

    پاسخ
  • امسال خانمها هم میتوانند شرکت کنند؟

    پاسخ
    • همیشه میتوانستند شرکت کنند

      پاسخ
    • سلام من ۲ ترم مونده تا لیسانس حقوق بگیرم
      کارت پایان خدمت ندارم
      ۲۲ سالم هست
      اما در بدو اشتغال تمام این موارد تکمیل میشه
      آیا میتونم در آزمون شرکت کنم و بعد مدارک رو ارائه بدم؟

      پاسخ
  • سلام من دو ماه مانده به 24 سال هستم آیا در زمان ثبت نام باید 24 سال باشم یا در حین شروع به کار؟

    پاسخ
    • طبق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی سن سردفتران در بدو اشتغال نباید كمتر از ۲۴ سال و بیشتر از ۵۰ سال و سن دفتریاران نباید كمتر از ۲۰ سال و بیشتر از ۵۰ سال باشد.

      پاسخ
  • با عرض سلام، من اگر شهریور ماه دفاع پایان نامه ام را انجام دهم، میتوانم برای آذر ماه در آزمون سردفتری شرکت کنم؟

    پاسخ
  • با سلام، بنده ارشد فقه و حقوق دارم، میتوانم در آزمون سردفتری شرکت نمایم؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من رشته حقوق درس خواندم اما در شرایط ذکر شده حقوق قضایی من نمیتونم در آزمون شرکت کنم؟
    بعد در شرایط ذکر شده دارای سابقه کار باید باشم یعنی چی؟

    پاسخ
  • سلام
    زمان برگزاری ازمون کی خواهد بود؟در صورت درخواست منابع تخصصی این ازمون کتابهارا ارسال می فرمایید؟

    پاسخ
    • زمان مشخص نیست و اگر زمان مشخص شود همینجا اطلاع رسانی می شود.

      ارسال کتاب فعلا نداریم.
      شاید در آینده

      پاسخ
  • سلام وقت به خیر
    بنده متولد ۱۳۵۱/۶/۸هستم میتونم در ازمون سردفتری امسال شرکت کنم؟ ومجوز فعالیت میدن؟

    پاسخ
  • سلام بسته ازمون سردفتری بصورت چاپ شده و کاغذی هست یا فایل و فلش؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی + آموزش کامل تصویری
آموزش تبدیل عکس به متن برای استفاده در سامانه ثبت آنی دفترخانه اسناد رسمی
keyboard_arrow_up